مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۱ - ۰۸:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران از افتتاح باغ موزه قصر عصر امروز با حضور شهردار تهران و معاون اول ریاست قوه قضاییه خبر داد.

به گزارش همشهری آنلاین، علی اصغر مونسان با اعلام این خبر افزود: ساعت ۱۶ بعد از ظهر امروز باغ موزه قصر با حضور شهردار تهران افتتاح می‌شود و یک ساعت قبل از افتتاح مراسم، بازدید از این مجموعه توسط دکتر قالیباف و سایر مدعوین به انجام می‌رسد.

وی در ادامه به بخش‌های مختلف باغ موزه قصر اشاره کرد و گفت: «باغ ایرانی» یکی از بخش‌های این مجموعه است که با بهره گیری از تنوع گیاهی یک فضای شهری دلنشین و یک موزه روباز محسوب ایجاد شده است.

مونسان افزود: یکی از بخش‌های اصلی «موزه تاریخ انقلاب اسلامی ایران» است. این موزه تصویری است از مبارزات مردم در دوران ستم شاهی و بخش دیگر «موزه زندان» است. که بازسازی عینی فضای زندان از اتفاقاتی است که در دوره رژیم ستم شاهی افتاد و هم محلی برای تصویر برداری مجموعه‌های سینمایی.

مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران ادامه داد: از دیگر بخش‌های این باغ موزه می‌توان به مسجد، زور خانه قصر، باغ‌های ایرانی، کتابخانه مرکز تحقیقات، گالری‌های مختلف، فضاهای نمایشگاهی و فرهنگی چایخانه و سفره خانه سنتی، مراکز عرصه محصولات فرهنگی، بازارچه محصولات هنری و صنایع دستی اشاره کرد.

مونسان ادامه داد: شهروندان می‌توانند در محدوده زندان، از فضای سبز و بوستان و مجموعه‌های فرهنگی ورزشی موزه بازدید کنند.

وی با بیان اینکه از زندان قصر بخش‌هایی باقی مانده تا خاطرات این محل تاریخی به فراموشی سپرده نشود، گفت: از جمله این فضا‌ها می‌توان به زندان مارکف و سیاسی و ساختمان رو به روی درب اصلی همراه با برج نگهبانی و نورگیر اشاره کرد. همچنین ساختمان بند جوانان نیز حفظ شده است.

مونسان اضافه کرد: برج دیده بانی و منبع آب در شمال شرقی زندان، ساختمان واحد برق در شمال غربی و ساختمان مدرسه اندرزگاه ۱۲ یا بند کارگری نیز حفظ شده است.

مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: زندان مارکوف با مساحتی بالغ بر ۸۸۰۰ متر مربع از فضاهای متنوعی همچون مرکزاسناد، تصاویر و اشیاء تاریخی، نمایشگاه، گالری موسمی، کافه گالری و سالن اجتماعات چند منظوره تشکیل شده است. مسجد، کتاب فروشی دائمی (با مضامین تاریخ انقلاب و مبارزات سیاسی و کتب مرتبط با زندان) و زورخانه از دیگر قسمتهای این مجموعه محسوب می‌شوند.

مونسان خاطرنشان کرد: گالری تصاویر و اسناد مربوط به مرمت و باز سازی موزه به عنوان یکی از دستاوردهای شهرداری تهران برای استفاده محققان، استادان، دانشجویان و پژوهشگران قابل استفاده خواهد بود و ساختمان زندان سیاسی با مساحتی در حدود ۵ هزار متر مربع دارای فضاهای گوناگون و متنوعی است که روایتگر تاریخ انقلاب و مبارزان انقلاب اسلامی است که این ساختمان نیز شامل محل زندان‌ها، کتاب خانه، مرکز مطالعات و موزه است.

وی با بیان اینکه حسینیه، رستوران و کافی شاپ نیز دیگر قسمت‌های این مجموعه را تشکیل می‌دهد، گفت: سه حیاط موجود در زندان قابلیت پخش فیلم و نماهنگ و ویدئوهای مفهومی دارند.

بنا بر این گزارش، شهردار تهران نیز روز گذشته در مراسم بهره برداری همزمان از زیرگذر قیطریه و ادامه تعریض خیابان ۳۵ متری قیطریه در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در خصوص افتتاح باغ موزه قصر گفته بود: بعضی از اقدامات در تهران ماندگار هستند که یکی از آن‌ها را می‌توان پادگان قلعه مرغی و تبدیل آن به بوستان ولایت دانست، زندان قصر نیز که در مرکز شهر یک مکان ناپسندیده بود امروز به مرکزی فرهنگی و تفریحی تبدیل شده که گذشته و تاریخ کشورمان را به خصوص در دوران ظلم و جنایت ستم شاهی به نمایش می‌گذارد و مجموعه زندان قصر امروز به یک موزه و یک مرکز فرهنگی و تاریخی تبدیل شده و فردا این مجموعه فرهنگی به بهره برداری خواهد رسید.

کد خبر 190085
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز