همشهری آنلاین: پنج ماهواره آب‌و‌هوایی در جهان وجود دارند که در ارتفاعی بسیار زیاد، کل سطح زمین را به راحتی پوشش داده و سیاره را تحت نظر دارند.

ماهواره

کدام‌ ماهواره‌ها شرایط جوی شهر‌ها و کشورهای مختلف جهان را در گوشه‌و کنار جهان زیر نظر دارند؟ ساکنان غرب آمریکا تحت نظر ماهواره GEOS 15 قرار دارند و ساکنان شرق آن تحت نظر ماهواره GOES-13 قرار دارند.

به گزارش ناسا، این ماهواره‌ها با سرعتی برابر سرعت چرخش زمین به دور سیاره در حرکتند از این رو نسبت به نقاطی که برای کنترل آنها به مدار فرستاده‌ شده‌اند موقعیتی ثابت داشته و می‌توانند آب‌و‌هوای این نقاط را همواره تحت نظر داشته باشند.

به طور کلی پنج ماهواره آب‌وهوایی در این موقعیت در مدار زمین در حرکتند و به این شکل پوششی کامل و ثابت از آب‌و‌هوای زمین به واسطه حرکت در ارتفاع 22 هزار و 300 مایلی از سطح زمین و بر فراز استوا به دست می‌آورند.

ماهواره

این ماهواره‌ها در فاصله‌ای برابر یک دهم فاصله ماه تا زمین،‌ بسیار دورتر از دیگر‌ ماهواره‌های رصد‌کننده زمین هستند. اما ارتفاع مداری چیزی نیست که ماهواره‌ها به صورت انتخابی در آن حرکت کنند. اگر فاصله ماهواره‌ها بیش از اندازه از زمین زیاد باشند، ماهواره از سرعت چرخش زمین عقب خواهد ماند و در صورتی که ماهواره بیش از اندازه به زمین نزدیک باشد، جلوتر از هدفش حرکت خواهد کرد.

از میان این پنج ماهواره GOES-15 و GOES-13 غرب و شرق آمریکا را پوشش می‌دهند، ماهواره MTSAT-2 روسیه و کشورهای اطراف آن، و ماهواره‌های MeteoSat-7 و MeteoSat-9 بخشهای آسیا، آفریقا و خاورمیانه را پوشش می‌دهند.

کد خبر 190090
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز