یکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۸
۰ نفر

گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: با گذشت نزدیک به سه ماه از وقوع زلزله در برخی مناطق استان آذربایجان‌شرقی گرچه مسئولان روند بازسازی این مناطق را مطلوب ارزیابی می‌کنند، اما ساکنان این مناطق از کندی روند بازسازی گلایه دارند.

با مجید جودی، مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • تعهدات احداث واحدهای مسکونی در مناطق زلزله زده استان آذربایجان شرقی تا چه حد اجرایی شده است؟

بیش از 9 هزار و 500 واحد تخریب شده اما با توجه به کیفیت پایین مسکن در مناطق زلزله زده در مجموع بازسازی 18 هزار و 700 واحد مسکونی را در برنامه بازسازی قرار داده‌ایم اما برای امسال بازسازی همان 9 هزار و 500 واحد مسکونی در مناطق
زلزله زده که بیش از 60 درصد تخریب شده بود را در دستور کار قرار داده و از اوایل شهریور ماه امسال کار بازسازی آغاز شده و اکنون فونداسیون همه این واحدها اجرا شده و بیش از هشت هزار واحد مسکونی اسکلت زده شده است. همچنین پنج هزار واحد دیوارچینی و سقف زده شده است. تعهد ما آن بوده که امسال این 9 هزار و 500 واحد مسکونی گچ و خاک شود و نه به‌طور کامل اما قابل سکونت باشد.

  • اما پیش از این وزیر مسکن و شهرسازی وعده بازسازی این واحدها را طی مدت 45 روز داده بود؟

وعده دادن در کار بازسازی با توجه به اینکه محور اصلی این کار مردم بوده و دولت تنها با حمایت مردم به انجام این کار کمک می‌کند، درست نیست. اینکه زمانبندی مشخصی برای بازسازی مناطق زلزله‌زده اعلام شد کار درستی نبود.

  • اما این باز‌سازی‌ها نمود چندانی نداشته و در اغلب روستاهای زلزله‌زده و حتی در شهر ورزقان مردم زیر چادر زندگی می‌کنند، علت چیست؟

در این زلزله بیشتر روستاهای دورافتاده تخریب شده اندو بر این اساس کار بازسازی نیز بیشتر در این مناطق صورت گرفته است. در شهر ورزقان حدود 800 واحد از وقوع زلزله آسیب دید و با توجه به اینکه انجام بازسازی در مناطق شهری پیچیده‌تر از روستاها بوده و نیازمند اخذ مجوز و پروانه از شهرداری، انتخاب مهندس ناظر و... است بازسازی شهر ورزقان طی مدت 45 روز و حتی دو ماه نیز امکان ندارد.

  • اما در بسیاری از روستاهای مسیر تبریز تا ورزقان هنوز خبری از بازسازی نیست و با وجود سردی هوا مردم همچنان در چادر و بدون امکانات گرمایشی و بهداشتی زندگی می‌کنند؟

اکنون پنج هزار واحد آماده سکونت است اما به‌دلیل اینکه احتمال داده می‌شد تا در مهر ماه امسال بارندگی پیش از موعد را داشته باشیم برای اطمینان بیشتر11هزارو 500 کانکس نیز برای سکونت زلزله‌زدگان پیش‌بینی شد. بر این اساس اکنون در کنار واحدهایی که در حال اسکلت بندی یا سقف زنی است کانکس‌ و چادر نیز درنظر گرفته شده است. در زمینه امکانات بهداشتی، آب و سیستم گرمایشی در چادرها نیز دستگاه‌های دیگر باید پاسخگو باشند و ما تنها وظیفه اسکان را بر عهده داریم.

  • تحویل کانکس مشروط به عدم‌برخورداری از وام دو میلیون تومانی ساخت شده است، این موضوع تا چه حد قابل توجیه است؟

این کانکس‌ها در روستاهای اطراف تعبیه شده و مرحله اسکان موقت در شهر ورزقان به تازگی شروع شده است. این آمار صرفا مربوط به روستاهای اطراف است. صادقانه می‌گویم بیشتر ساخت و ساز‌ها در 320 روستا بوده و با توجه به اولویت نخست احداث 9 هزار و 500 واحد مسکونی تا‌کنون هشت هزار و 500 اسکلت ساخته شده و حدود پنج هزار واحد نیز دیوار چینی و سقف زده شده است، اما این واحدها تا خشک شوند و مردم بتوانند در آن ساکن شوند احتیاج به گذشت زمان است.

کد خبر 190154
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز