گروه بورس: بورس تهران آخرین گزارش نسبت قیمت به درآمد شرکت‌های فعال در بازار سهام را منتشر کرد.

بورس

آمارها از تدوام کاهش این نسبت خبر می‌دهند.به گزارش همشهری، طبق اعلام اداره آمار بورس اوراق بهادار تهران، این متغیر مهم بورس که تأثیر بسزایی در تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران دارد، آبان‌ماه سال گذشته6.53مرتبه بود که با1.23مرتبه کاهش به 5.30مرتبه رسیده که این امر نشان‌دهنده ادامه روند کاهش قیمت سهام شرکت‌های بورس است.

براساس این گزارش، بررسی متوسط نسبت قیمت به درآمد صنایع بورس نشان می‌دهد از بین 36صنعت حاضر در بورس اوراق بهادار تهران، 11صنعت متوسط قیمت به درآمد کمتر از پنج‌مرتبه دارند.بانک‌ها، مؤسسات اعتباری و سایر نهادهای پولی، محصولات شیمیایی، سیمان، آهک، گچ، خدمات فنی و مهندسی، انبوه‌سازی‌ املاک و مستغلات، ماشین آلات دستگاه‌های برقی، استخراج نفت گاز و خدمات جنبی جز اکتشاف، سایر واسطه گری‌های مالی، رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن، منسوجات و انتشار، چاپ و تکثیر صنایعی هستند که متوسط قیمت به درآمد آنها کمتر از پنج مرتبه است. براساس این گزارش نسبت قیمت به درآمد شش صنعت نیز بیش از 10مرتبه است که صنعت دباغی چرم با یک شرکت و 414مرتبه، بیشترین متوسط قیمت به درآمد بازار سهام را به‌خود اختصاص داده است.

مس اول شد

از سوی دیگر دیروز همزمان با بازگشایی نماد شرکت مس و افزایش قیمت سهام آن، این شرکت با ارزش روز 11هزار میلیارد تومان بار دیگر بزرگ‌ترین شرکت بورس شد. به این ترتیب مخابرات باردیگر به رده دوم جدول بازار سهام نزول کرد. نماد معاملاتی شرکت مس 29مهر‌ماه برای تعدیل سود بسته شده بود. پیش‌بینی سود هر سهم این شرکت در تازه‌ترین اطلاعیه از 769به 1358ریال رسید. دیروز با دادوستد 48میلیون سهم، قیمت هرسهم مس با4.4درصد رشد به 637تومان رسید. این برای دومین مرتبه در‌ماه جاری است که مس موفق می‌شود عنوان بزرگ‌ترین شرکت بورس را از لحاظ ارزش روز از مخابرات پس بگیرد. با توجه به قیمت 637تومانی هرسهم مس و با توجه به سرمایه 1.7هزار میلیارد تومانی آن، ارزش روز بازار سهام این شرکت معدنی از 11هزار میلیارد تومان فراتر رفت.
دیروز بهای هر سهم شرکت مخابرات تا چهار درصد کاهش یافت. با توجه به قیمت 230تومانی هرسهم مخابرات،ارزش روز سهام این شرکت به 10.5هزار میلیارد تومان رسید. مخابرات با سرمایه ثبت شده 4.5هزار میلیارد تومانی هنوز بزرگ‌ترین شرکت بورس از لحاظ میزان سرمایه ثبت شده است.

10شرکت بزرگ

طبق جدول بورس بعد از دو شرکت مس و مخابرات، شرکت فولاد مبارکه با ارزش روز 9هزار میلیارد تومان در رده سوم ایستاده و شرکت‌های چادرملو، سرمایه‌گذاری امید، گل گهر، سرمایه‌گذاری غدیر، نفت و گاز پارسیان، فولاد خوزستان و پتروشیمی پردیس هم با ارزش روزی بین4.3تا 5.5هزار میلیارد تومان در رتبه‌های چهارم تا دهم جدول بزرگان بورس قرار گرفته‌اند. این 10شرکت بزرگ بورس در مجموع37.9درصد از ارزش روز بازار سهام را تشکیل داده‌اند.

کد خبر 190434
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز