همشهری آنلاین: استان‌های گلستان و بوشهر از ابتدای سال آبی جاری تا کنون به ترتیب به عنوان پربارش‌ترین و کم‌بارش‌ترین استان‌های کشور گزارش شدند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، حجم بارش‌های استان گلستان از ابتدای سال آبی جاری تا کنون، 123 میلیمتر ثبت شده است. میزان بارش استان گلستان در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته، هفت درصد کاهش و در قیاس با دوره درازمدت 42 ساله 141 درصد افزایش نشان می‌دهد.

پس از گلستان، استان گیلان با 92 میلیمتر و استان مازندران با 90 میلیمتر بارندگی از ابتدای سال آبی جاری تا کنون دیگر استان‌های پربارش کشور گزارش شده‌اند. میزان بارش استان گیلان در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته 66 درصد و در قیاس با دوره درازمدت 42 ساله 52 درصد کاهش نشان می‌دهد.

همچنین میزان بارش استان مازندران نیز در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته 55 درصد و در قیاس با دوره درازمدت 42 ساله 22 درصد کاهش نشان می‌دهد.

استان بوشهر نیز با دو میلیمتر بارش از ابتدای سال آبی جاری تا کنون، عنوان کم بارش ترین استان کشور را به خود اختصاص داده است. میزان بارش استان کرمان نیز در مقایسه با مدت مشابه سال آّبی گذشته، 25 درصد و در قیاس با دوره درازمدت 40 درصد کاهش نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، از ابتدای سال آبی جاری تا کنون در استان کرمان سه میلیمتر بارش رخ داده است. همچنین از ابتدای مهر ماه سال جاری تا کنون، در استان یزد سه میلیمتر بارندگی صورت گرفته است که این میزان بارش در مقایسه با سال آبی پیش از آن و در قیاس با دوره درازمدت 42 ساله بدون تغییر باقی مانده است.

این گزارش می‌افزاید: گزارش بارش‌های کشور نشان می‌دهد که از ابتدای سال آبی جاری تا کنون، پس از بوشهر، کرمان و یزد استان سیستان و بلوچستان با چهار میلیمتر بارندگی، در رتبه بعدی استان‌های کم بارش کشور قرار گرفته است.

همچنین بارش چهار میلیمتری سیستان و بلوچستان در قیاس با مدت مشابه سال آبی گذشته 33 درصد کاهش و در قیاس با دوره درازمدت 42 ساله بدون تغییر باقی مانده است.

کد خبر 190536
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز