گروه شهری: تب آلودگی هوا در تهران و کلانشهرهای کشور هنوز بالاست. در گسترده‌ترین طرح ترافیکی کشور، تاکنون 100 هزار راننده متخلف در هفته اخیر جریمه شده‌اند و میزان معتنابهی از ترددها در شهر کاسته شده است.

باران

سرهنگ جمال بذرافشان، جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به طرح جدید زوج و فرد تصریح کرد: تا زمان رسیدن دستورالعمل جدید، محدوده طرح زوج و فرد از در منازل شهروندان تهرانی خواهد بود و هنوز هیچ تصمیمی برای تغییر وضع موجود به پلیس راهور اعلام نشده است.

وی اظهار کرد: 65هزار خودرو در دو روز ابتدایی طرح جدید یعنی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته، جریمه شده بودند که تا دیروز 34هزار خودروی دیگر نیز جریمه شدند و این رقم به حدود 100 هزار خودرو در تهران رسید. به‌دنبال استقرار شرایط پایدار جوی از یکشنبه هفته گذشته، تهران هشت روز متوالی در شرایط هشدار آلودگی هوا قرار داشت و تنها تصمیمات مقطعی و مسکن گونه برای کاهش آلودگی هوا گرفته شد. مسئولان دولتی در طول این هفته و روزهای پیش از آن، کمترین حساسیتی نسبت به شرایط بحرانی نشان ندادند و تنها به تعطیلی شهر کفایت کردند.

دیروز در ادامه بی‌اعتنایی‌ها به شرایط بحرانی تهران و کلانشهرها، معاون استاندار در میزگرد بررسی آلودگی هوا حاضر نشد. از ابتدای زمستان و استقرار شرایط پایدار جوی تاکنون پنج روز شهر تهران به واسطه آلودگی هوا تعطیل شده اما اگر در سال‌های گذشته اقدامات پیشگیرانه و اساسی انجام می‌شد، هرگز شرایط فعلی بر هوای تهران حاکم نمی‌شد. در حال حاضر آلودگی هوا از اصلی‌ترین معضلاتی است که شهروندان تهرانی با آن دست به گریبانند و هزینه‌های هنگفتی را به آنان و مسئولان تحمیل کرده است. این در حالی است که اگر طی سال‌های گذشته برنامه‌ها و طرح‌های مقابله با آلودگی هوا به درستی و با مدیریت و عزم جدی پیگیری می‌شد، اکنون شاهد این وضعیت نامطلوب نبودیم.

براساس اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران از میزان غلظت کلیه آلاینده‌ها به غیر از آلاینده ذرات معلق کمتر از 10میکرون نسبت به روز یکشنبه کاسته شده اما هوای تهران همچنان در شرایط ناسالم قرار دارد. البته با توجه به‌احتمال بارش برف و باران طی امروز و روزهای آینده احتمال کاهش میزان آلاینده‌ها وجود دارد.

به گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، آلاینده ذرات معلق درمناطق ناسالم سبب افزایش و تشدید بیماری‌های قلبی و ریوی و مرگ‌ومیر زودرس در افراد مبتلا به بیماری قلبی و افراد مسن می‌شود. ازاین‌رو توصیه می‌شود به هر ترتیب افراد مبتلا به بیماری‎های قلبی و ریوی، سالمندان و کودکان از فعالیت‌های طولانی مدت و سنگین در فضای باز اجتناب کرده و بقیه افراد نیز فعالیت‌های طولانی و سنگین خود را در فضای باز کاهش دهند.

سازمان محیط‌زیست گزارش کار بدهد

اما در نشست تخصصی «بررسی آلودگی هوای شهر تهران» که روز گذشته برگزار شد، وحید نوروزی مشاور محیط‌زیست شهردار تهران پیشنهاد داد که مجلس باید سکاندار کاهش آلودگی هوا باشد تا تمامی برنامه‌های کاهش آلودگی هوا تجمیع و در یک قانون به‌عنوان قانون هوای پاک به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شود. به گفته وی، مدیریت یکپارچه که تأثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوای شهرها دارد در موضوع آلودگی هوا به‌صورت تیمی عمل نمی‌کند.

نوروزی با اشاره به اینکه تا زمانی که مدیریت کاهش آلودگی هوا به این شکل ادامه پیدا کند برنامه‌ها اجرایی نمی‌شود، گفت: برنامه جامع کاهش آلودگی هوا تصویب شده ولی چون بودجه‌ای وجود نداشته هنوز به‌طور کامل اجرایی نشده است. برای کاهش آلودگی هوا نیاز به‌خودروهای با سوخت مناسب داریم که خودروسازان می‌گویند 700میلیارد تومان برای ساخت خودروهای با سوخت مناسب نیاز است. مشاور شهردار تهران همچنین به سازمان حفاظت محیط‌زیست پیشنهاد داد که براساس برنامه جامع کاهش آلودگی هوا سازمان در شش ماهه دوم اقدامات صورت گرفته در جهت کاهش آلودگی هوا را در اختیار رسانه‌ها و افکار عمومی قراردهد و گفت: با وضعیت فعلی تا 10سال آینده نیز هیچ اتفاقی در راستای کاهش آلودگی هوا رخ نمی‌دهد.

یوسف رشیدی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران به طرح جامع کاهش آلودگی هوا که در اسفند90 تصویب شد اشاره کرد و گفت: به اندازه انگشتان یک دست هم مصوبات این برنامه اجرایی نشده است. وی خاطرنشان کرد: در سال1384 مصوبه‌ای تصویب و قرار شد تا سال88 سوخت خودروها یورو دو شود. وی ادامه داد: اواخر سال88 خودروسازان زمزمه‌ای سردادند که چرا استاندارد یورو سه را اجرا کنیم و بعد سراغ یورو چهار برویم، یکدفعه از سال88 و 90 استاندارد یورو دو و از سال91 استاندارد یورو چهار را اجرایی می‌کنیم. رشیدی با بیان اینکه یک اسم عریض و طویل به‌نام برنامه جامع کاهش آلودگی کلانشهرها داریم، گفت: بعد اعلام می‌کنند که سوخت یورو چهار را در سال92 اجرایی می‌کنیم.

هزار میلیارد تومان خسارت بابت هر روز تعطیلی پایتخت

اما نمایندگان مجلس که همواره در شرایط آلودگی هوا، اعتراض خود را به عملکرد دولت اعلام کرده اند، دیروز نیز به نارضایتی خود از شرایط تنفسی پایتخت ادامه دادند. سیدموید حسینی صدر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: خسارت مستقیم بابت هر روز تعطیلی پایتخت بالغ بر هزار میلیارد تومان است. وی راهکار آلودگی هوای تهران را افزایش سهم حمل‌ونقل عمومی در تهران دانست و افزود: از طریق افزایش وسایل حمل‌ونقل عمومی و کاهش سفرهای درون‌شهری با وسایل نقلیه شخصی می‌توانیم گام‌های مؤثری در جهت کاهش آلودگی هوا برداریم.

کد خبر 197186
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز