گروه ادب و هنر: اگر مدیران فارابی خرید پوزیتیو و نگاتیو مورد نیاز امسال سینمای ایران را زودتر انجام نداده بودند سینمای ایران برای برگزاری جشنواره فیلم فجر دچار مشکلات جدی و نگران‌کننده‌ای می‌شد.

سینما

با کمبود پوزیتیو و نگاتیو برای چاپ نسخه 35میلی‌متری معلوم نبود تکلیف انبوه فیلم‌های تولیدشده چه می‌شد. آنطور که احمد میرعلایی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی می‌گوید، امسال مشکل جدی‌ای برای پوزیتیو و نگاتیو فیلم‌ها وجود ندارد ولی اگر مسئولان فکری نکنند، سال آینده قطعا سینمای ایران در این زمینه به مشکل برخواهد خورد. به تازگی سخنگوی سازمان سینمایی کشور از تجهیز 200سالن سینمای کشور به امکانات پخش دیجیتال خبر داد، اقدامی که احتمالا با سرعت و پیگیری بیشتری دنبال خواهد شد تا نیاز سینمای ایران به مصرف مواد خامی چون نگاتیو و پوزیتیو کاسته شود. ولی میرعلایی می‌گوید: در حال حاضر 55درصد پروژه‌ها به‌صورت دیجیتال ضبط می‌شوند و 45درصد باقیمانده نیاز به نگاتیو و پوزیتیو دارند. قطعا همه سینماها در سال آینده به امکانات پخش دیجیتال تجهیز نخواهند شد و اگر فکری نشود سال 92قطعا به مشکل برخواهیم خورد.
سیـدعلیرضا سجـادپـور مـعاون فعالیت‌های سازمان سینمایی کشور در پاسخ به دغدغه کمبود پوزیتیو و نگاتیو بیان کرد: «برای کمتر شدن نیازمان به پوزیتیو و نگاتیو به‌شدت پیگیر تبدیل شدن تولید و پخش‌مان به‌صورت دیجیتال هستیم».

وی با تأکید بر اینکه با جدیت پیگیر گسترش سینماهای مجهز به سیستم نمایش دیجیتال است، گفت: «در حوزه تولید دو، سه سال است که این موضوع با جدیت پیگیری می‌شود و در حال حاضر بیش از نیمی از تولیدات‌مان به‌صورت دیجیتال است و در اکران هم این موضوع را آغاز کرده‌ایم و در گام اول همه سالن‌هایی که در حال نوسازی و بازسازی هستند را مجهز به پخش دیجیتال کرده‌ایم... تاکنون 25درصد سالن‌ها مجهز به پخش دیجیتال شده‌اند و تلاش می‌کنیم تا پایان سال این تعداد به 50درصد برسد که در این صورت به موفقیت بزرگی دست پیدا خواهیم کرد». در کنار این دو مسئول سینمایی، محمدرضا عباسیان دبیر سی‌‌و‌یکمین جشنواره فیلم فجر هم در نخستین نشست خبری خود که سه هفته قبل برگزار شد به نمایش دیجیتال تمامی فیلم‌های جشنواره در سینماها تأکید داشت و گفت: «در تلاش هستیم که تمام نمایش‌های این دوره از جشنواره را به شکل دیجیتال برنامه‌ریزی کنیم و قرار است امسال هیچ نسخه 35میلی‌متری برای فیلم‌ها چه در تهران و چه در شهرستان‌ها چاپ نشود».حال آیا تعداد سینماهای فعلی که به سیستم نمایش دیجیتال مجهز هستند برای نمایش تمامی فیلم‌های سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر کافی است؟

مجید مسچی مدیرعامل مؤسسه سینما شهر در مورد تجهیز سینماهای تهران و شهرستان ها به سیستم پخش دیجیتال به ایسنا گفت: در تهران 19سالن به سیستم پخش دیجیتال مجهز هستند: سینما اریکه ایرانیان (یک سالن)، آزادی (یک سالن)، برج میلاد (دو سالن)، پردیس ملت (دو سالن)،‌ زندگی (یک سالن)، شکوفه (دو سالن)،‌ فرهنگ (دو سالن)، فرهنگسرای بهمن (یک سالن)، قلهک (یک سالن)،‌ کیان (یک سالن)،‌ ماندانا (یک سالن) و سینماهای تک‌سالنه میلاد، ناهید، ‌دهکده المپیک و ایوان شمس.

در شهرستان‌ها هم 32سالن به سیستم پخش دیجیتال مجهزند و چهار سالن هم در مراحل اجرایی بوده و در چند روز آینده به این سیستم مجهز خواهند شد:اصفهان: سینماهای ساحل، سپاهان و سوره، البرز: ساویز (یک سالن)، پاکدشت (یک سالن)، شهر پردیس استان تهران: سینما جام جم (سه سالن)، خراسان رضوی گناباد: سینما شهر (یک سالن)، مشهد: سینما هویزه (پنج سالن)، گرمسار: سینما ابریشم (یک سالن)، قزوین: سینما مهتاب (یک سالن)، قم: سینماهای تربیت و شهرآفتاب، سنندج: سینما بهمن (دو سالن)، رفسنجان: سینما گلستان (دو سالن)، کرمانشاه: سینما فرهنگ (یک سالن)، رشت: سینما سپیدرود (دوسالن)، لنگرود: سینما آزادی (یک سالن)، الیگودرز: سینما تماشا (دو سالن)، شهر دورود: سینما کیهان  (یک سالن)، بابل: سینما انقلاب  (یک سالن)، چالوس: سینما جهان نما (یک سالن)، بابلسر: سینما شقایق (یک سالن).

همچنین مجید مسچی درباره وضعیت سایر سینماهای مجهز به سیستم پخش دیجیتال گفت: در یکی دو روز آینده سینما هلال احمر شهر بندرانزلی و سینما آزادی بابل به تجهیزات پخش دیجیتال مجهز خواهند شد. سینما آفریقا و سینمای قدس مشهد هم برای نصب تجهیزات دیجیتال در دستور کار مؤسسه سینما شهر بوده که تا چند روز آینده در جریان اجرایی قرار خواهند گرفت.
اگرچه 19سالن در تهران به سیستم پخش دیجیتال مجهز هستند اما به‌نظر می‌رسد این تعداد سالن جوابگوی نمایش‌های جشنواره فیلم فجر در پایتخت نخواهد بود، چرا که در سال گذشته 28سالن تهران وظیفه نمایش فیلم‌های جشنواره را برعهده داشتند.

از میان سالن‌های تهرانی که سال گذشته میزبان مخاطبان جشنواره فیلم فجر شدند هنوز هم سینماهای: آفریقا، سپیده، صحرا، جوان، فلسطین (سه سالن)، استقلال، بهمن (دو سالن)، آزادی (چهار سالن)، ملت (دو سالن)، زندگی (یک سالن) به سیستم دیجیتال مجهز نشده‌اند.مسئولان سی‌ویکمین جشنواره فجر درصورتی‌که بخواهند به سخنان خود جامه عمل بپوشانند کمتر از 80روز فرصت دارند تا تعداد سینماهای مجهز به سیستم نمایش دیجیتال تهران و شهرستان‌ها را به تعداد مطلوب جشنواره برسانند. در شرایطی که مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی زنگ خطر موادخام را برای سال آینده به صدا در‌آورده، معاون سازمان سینمایی از تصمیم برای افزایش 50درصدی سیستم نمایش دیجیتال در سینماهای کشور تا پایان سال سخن گفته و رئیس سازمان سینمایی هم در محافل مختلف بر لزوم حرکت به سمت تبدیل آپارات به سیستم نمایش دیجیتال در سینماهای کشور تأکید دارد، باید دید آیا همدلی لازم برای برداشتن یک گام بلند در عرصه زیرساخت‌های سینمایی کشور تا پایان سال‌جاری برداشته خواهد شد؟!

کد خبر 191114

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز