دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۵:۴۳
۰ نفر

ملک عبدالله پادشاه عربستان فردا هفدهم مرداد در راس یک هیات ‪ ۴۰۰‬نفری اقتصادی و سیاسی وارد ترکیه می‌شود.

به گزارش ایرنا، این سفر هر چند که بیشتر جنبه اقتصادی به آن داده می‌شود، به لحاظ مصادف بودن با تشدید حملات ددمنشانه رژیم صهیونیستی به لبنان، توجه محافل خبری و سیاسی را به خود جلب کرده است.

بخش عمده سفر سه روزه پادشاه عربستان سعودی به ترکیه را گفتگوهای اقتصادی و تجاری دو جانبه تشکیل خواهد داد.

بعد از سفر ‪ ۱۹۶۶‬میلادی فیصل پادشاه وقت عربستان سعودی به ترکیه، این اولین سفر یک پادشاه عربستان به ترکیه در چهل سال گذشته خواهد بود.

شورای روابط اقتصادی خارجی اتحادیه اتاقها و بورسهای ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد پادشاه عربستان روز پنجشنبه در جلسه‌ای که برای گفتگو در مورد روابط اقتصادی و تجاری ترکیه و عربستان در قصر چراغان استانبول تشکیل خواهد شد، شرکت می‌کند.

بنا بر این اطلاعیه، در این جلسه "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر، "عبدالله گل" معاون نخست وزیر وزیر خارجه ترکیه و شمار دیگری از مسئولان بلند پایه دولتی و نمایندگان بخش خصوصی ترکیه و عربستان شرکت خواهند کرد.

بعد از سفر شهریور ماه گذشته اردوغان به عربستان که برای تبریک انتخاب ملک عبدالله به پادشاهی آن کشور صورت گرفت، مناسبات دو کشور از تحرک خوبی نسبت به گذشته برخوردار شد که گفته می‌شود برنامه سفر پادشاه عربستان به ترکیه نیز در جریان همین سفر برنامه ریزی شده است.

رسانه‌های ترکیه خبر داده‌اند وزارت خارجه ترکیه تلاش گسترده‌ای را برای میزبانی آنکارا از این میهمان مهم آغاز کرده و در سه هتل بزرگ آنکارا، ‪ ۳۰۰‬اتاق رزرو شده است.

در این میان شاهزاده سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان سعودی در آستانه سفر ملک عبدالله به ترکیه در گفتگو با خبرنگار روزنامه ملیت گفت: "ساختار لائیک نظام سیاسی ترکیه، مانعی بر سر راه شراکت راهبردی ترکیه و عربستان نیست."

او گفت: "ریاض خواهان توسعه روابط با آنکارا در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی است."

به نوشته شماره روز دوشنبه ملیت، وزیر خارجه عربستان گفت: "شرکتهای ترکیه می‌توانند به صورت پل ارتباطی عربستان با اروپا و شرکتهای عربستانی می‌توانند به صورت پل ارتباطی بین ترکیه با آسیا باشند."

این روزنامه افزود: "سعود الفیصل در مورد حملات رژیم صهیونیستی به لبنان گفت: مدت زمانی است ما در قبال حملات اسراییل به لبنان صبر کرده‌ایم، ولی دیگر صبرمان لبریز شده است."

"محمد الحسین" سفیر عربستان در آنکارا نیز در گفتگو با خبرنگار روزنامه بوگون، گفت که "سفر پادشاه عربستان به ترکیه، نقطه عطفی در روابط دو کشور خواهد شد."

به نوشته شماره روز دوشنبه بوگون وی گفت: "دو کشور در جریان این سفر هفت سند مهم همکاری امضا خواهند کرد."

سفیر عربستان، به مصادف بودن سفر ملک عبدالله به ترکیه با تحولات منطقه اشاره کرده و گفت: "دو طرف در مورد آخرین تحولات لبنان و فلسطین نیز گفتگو خواهند کرد."

او گفت که "ترکیه به لحاظ روابط خود با هر دو طرف می‌تواند نقش میانجی خوبی را ایفا کند."

به گفته کارشناسان روابط بین‌المللی در آنکارا، موضوع شدت حملات رژیم اشغالگر قدس علیه مردم بیگناه لبنان، می‌تواند یکی از مهمترین موضوعات سیاسی مورد بحث رهبران دو کشور را تشکیل دهد.

این کارشناسان به نزدیکی نسبی مواضع ترکیه و عربستان در این بحران استناد کرده و می‌گویند تاکید رهبران دو کشور در خاتمه این دیدارها به نقطه نظرات مشترک می‌تواند به روشن شدن مواضع اعراب و ترکیه نسبت به جنگ ناعادلانه رژیم صهیونیستی علیه لبنان و فلسطین کمک کند.

این کارشناسان در ارزیابی روند روابط دو کشور می‌گویند که آنکارا توسعه همکاری‌های اقتصادی و سیاسی با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را به عنوان یک سیاست راهبردی جدی دنبال می‌کند.

ترکیه و عربستان مشکل خاصی در توسعه روابط سیاسی و اقتصادی خود ندارند و عربستان یکی از کشورهای مهم در تامین نفت ترکیه به شمار می‌رود.

حجم مبادلات تجاری ترکیه و عربستان در حدود ‪ ۲/۵‬میلیارد دلار در سال است.

بر اساس آخرین آمار موسسه آمار دولتی ترکیه در پنج ماه اول سال جاری میلادی صادرات ترکیه به عربستان برابر ‪ ۳۴۰‬میلیون دلار و وارداتش از آن کشور برابر ‪ ۹۲۱/۵‬میلیون دلار شد.

این ارقام در دوره مشابه سال گذشته به ترتیب برابر ‪ ۳۷۹/۳‬و ‪۸۲۹/۳‬ میلیون دلار گزارش شده بود.

به گفته این کارشناسان ترکیه به عربستان به عنوان یکی از کشورهای مهم و پیشرو در دنیای عرب نگاه کرده و یکی از راه‌های ورود به این دنیا را از این باب می‌خواهد بگشاید.

دولت آنکارا تلاشهای گسترده‌ای را برای حضور و نقش بیشتر در دنیای عرب بویژه در نزد کشورهای حوزه خلیج فارس شروع کرده و مقامهای بلند پایه ترکیه بارها به کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس و در این میان به عربستان سفر کرده‌اند.

ترکیه می‌خواهد با ایجاد منطقه آزاد تجاری با شورای همکاری خلیج فارس، بسترهای حقوقی و عملی لازم را برای نیل به سیاستهای خود در منطقه به وجود آورد.

ترکیه با لحاظ انباشت نقدینگی در کشورهای صادرکننده نفت حوزه خلیج فارس، در نظر دارد بخشی از این نقدینگی را به عنوان سرمایه خارجی، به این کشور جذب کند.

تلاشهای ترکیه در این زمینه تاکنون نتیجه داده و سرمایه‌گذاران بزرگ از این کشورها به ترکیه آمده و قراردادهایی منعقد کرده‌اند که ارزش آن‌ها بیش از ‪ ۱۱/۵‬میلیارد دلار است.

کد خبر 1912

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز