گروه سیاسی: پس از اطلاعیه‌ای که ستاد حقوق بشر قوه قضاییه روز یکشنبه مبنی بر دستور ویژه رئیس دستگاه قضا برای بررسی ابعاد مرگ ستار بهشتی در زمان تحقیق صادر کرد، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در جلسه روز گذشته مسئولان عالی قضایی از صدور سریع دستور رسیدگی دقیق و همه‌جانبه به حادثه فوت «یک وبلاگ‌نویس» خبر داد و گفت:‌

تعجب از این است که برخی بدون توجه به عزم قوه قضاییه در رسیدگی دقیق به این حادثه ناگوار، از سکوت قوه قضاییه سخن می‌گویند درحالی‌که کار ما رسیدگی عادلانه و دقیق و نه سخن‌پراکنی و تبلیغ است. آیت‌الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی به وضعیت رسانه‌ها درباره حملات حقوق بشری علیه قوه قضاییه اشاره کرد و با تأکید بر اینکه این حملات تازگی ندارد، افزود: متأسفانه این‌بار نیز به بهانه مرگ یکی از شهروندان که البته حادثه‌ای تلخ و ناگوار است، رسانه‌های خارجی و حتی متأسفانه برخی رسانه‌های داخلی سوار بر موجی از اطلاع‌رسانی علیه قوه قضاییه شده‌اند. رئیس قوه قضاییه تأکید کرد: قوه قضاییه از نخستین لحظه وقوع این حادثه پیگیری‌های خود را آغاز کرده است و به دادستان تهران دستور داده‌ام تا با دقت و سرعت و با نظارت دادستان کل کشور پیگیر این پرونده باشند و البته در این رسیدگی به جنجال‌های رسانه‌ای توجهی نکنند.

آملی لاریجانی در پاسخ به پرسش برخی رسانه‌ها مبنی بر دلیل سکوت قوه قضاییه درباره این حادثه با تأکید بر اینکه «وظیفه دستگاه قضایی سخن‌پراکنی درباب پرونده‌ها نیست و البته در قبال سخنانی که علیه نظام یا قوه مطرح شود، پاسخ لازم را خواهد‌داد» به دستور خود مبنی بر رسیدگی همه‌جانبه به این واقعه و لزوم مجازات خاطیان درصورت اثبات جرم اشاره کرد و گفت:‌ گرچه این حادثه به‌صورت مستقیم ربطی به قوه قضاییه یا زندان اوین ندارد و متهم در اختیار نیروی انتظامی بوده است، با این حال قوه قضاییه به وظیفه خود تا این لحظه عمل کرده و دستورهای لازم صادر شده است و قطعا اگر اثبات شود که مرگ این شهروند بر اثر اهمال یا شکنجه در زمان بازداشت بوده است، مأموران و مسئولان این حادثه مجازات خواهند شد.

کسانی که انتقاد می‌کنند، گوانتانامو و ابوغریب را ندیده‌اند؟

رئیس دستگاه قضایی تصریح کرد:‌ اگر اثبات شود که این فرد بر اثر شکنجه فوت کرده است، تخلف و جنایت چند مأمور بوده است و نباید به بهانه‌ای برای تضعیف نیروی انتظامی یا قوه قضاییه تبدیل شود. آملی لاریجانی افزود:‌ تعجب‌آور است که رسانه‌های غربی که انگار بهانه‌ای برای حمله علیه جمهوری اسلامی ایران یافته‌اند، فراموش کرده‌اند که در زندان‌های گوانتانامو و ابوغریب چنان جنایت‌هایی علیه زندانیان مرتکب شدند که روی تمام جنایتکاران تاریخ را سفید کرده است. رئیس قوه‌قضاییه تأکید کرد: قوه قضاییه از باب وظیفه انسانی، شرعی و قانونی خود به تمام ابعاد این حادثه رسیدگی می‌کند و البته این رسیدگی‌ها به شلوغ‌کاری‌های رسانه‌ای درباره حقوق بشر ربطی ندارد.

برخورد قاطع نیروی انتظامی با مقصران

11روز پس از فوت ستار بهشتی، فرمانده نیروی انتظامی در کرمانشاه توضیحاتی درباره مرگ او داد و گفت: در پرونده ستار بهشتی اگر قصوری از نیروی انتظامی دیده شود، با مقصران برخورد قاطع خواهیم کرد. به گزارش ایسنا، اسماعیل احمدی‌مقدم درباره آخرین وضعیت پرونده ستار بهشتی گفت: پرونده این وبلاگ‌نویس در دادسراست و چون ریاست قوه قضاییه دستور رسیدگی ویژه به آن را صادر کرده، ما نیز در نیروی انتظامی برای مشخص‌شدن ابعاد این پرونده با قوه‌قضاییه همکاری داریم. احمدی مقدم با بیان اینکه مأموران مورد نظر در حال حاضر برای بازجویی در اختیار دادسرا هستند، گفت:

اگر به نتیجه‌ای برسیم که قصوری بوده، با مقصران آن برخورد قاطع و قانونی به عمل خواهیم آورد؛ اجرای قانون باید براساس موازین شرع و قانون باشد و ما هرگز حق افراط و تفریط در این زمینه را نداریم، گرچه هنوز مشخص نشده که درخصوص ستار بهشتی جرمی رخ داده یا نه، اما اگر قصوری صورت گرفته باشد با مقصران برخورد قاطع خواهیم داشت. احمدی‌مقدم گفت: معمولا جرم اینگونه مجرمان (وبلاگ‌نویسی) پس از شناسایی، با بیان تذکراتی و در نهایت با اخذ تعهداتی، خاتمه می‌یابد. هنوز مشخص نیست که فوت ستار بهشتی طبیعی بوده یا نه و این موضوع نیز در دست بررسی است.

کد خبر 191343
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز