گروه سیاسی: پیشنهادی که مقامات کشورمان از ماه‌ها قبل برای نشاندن گروه‌های مختلف سوری دور یک میز درجهت حل بحران سیاسی این کشور پیگیرش بودند دیروز عملی شد و نشست یک‌روزه گفت‌وگوی ملی سوریه با شعار «خشونت نه، مردم‌سالاری آری» با حضور نمایندگان احزاب، گروه‌ها، اقوام، منتقدان، احزاب سیاسی مخالف و قدری جمیل معاون نخست‌وزیر و علی حیدر، وزیر آشتی ملی سوریه به نمایندگی دولت بشار اسد در هتل استقلال تهران برگزار شد.

صالحی

در این نشست برخی شخصیت‌های سیاسی از خاورمیانه و نیز نمایندگانی از سوی سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی، سفرا و رؤسای نمایندگی‌های خارجی مقیم تهران نیز حضور داشتند. علاوه بر نمایندگان کشور سوریه، سفیر روسیه در تهران، ابراهیم الجعفری، نخست‌وزیر پیشین عراق و سفیران برزیل، زیمبابوه، کوبا و عراق از شاخص‌ترین چهره‌های حاضر در نشست دیروز بودند.

معارضینی از دل سوریه

نشست تهران در پی پیشنهاد کشورمان به بازیگران مؤثر منطقه‌ای و بین‌المللی و با هدف توقف خشونت‌ها و برداشتن گام‌های اجرایی برای حل و فصل بحران 20‌ماهه در سوریه برگزار شد. این نشست با سخنرانی افتتاحیه وزیر امور خارجه کشورمان آغاز به‌کار کرد و پس از آن نمایندگان گروه‌های مخالف دولت سوریه و همچنین نمایندگان دولت این کشور دیدگاه‌های خود را بیان کردند. نمایندگان بسیاری از طوایف، احزاب و اقلیت‌های سوریه برای حضور در این نشست به تهران آمده بودند و تعداد زیادی از خبرنگاران داخلی و خارجی نیز این نشست را پوشش دادند.

وزیرامورخارجه کشورمان صبح دیروز در معرفی شرکت‌کنندگان در نشست با بیان اینکه بخش عمده‌ای از معارضین خارج‌نشین ده‌ها سال در سوریه نبوده‌اند و درک درستی از آلام مردم این کشور ندارند گفته بود کسانی در نشست گفت‌وگوی ملی تهران شرکت دارند که از دل سوریه برآمده‌اند. علی حیدر وزیر آشتی ملی سوریه در حاشیه برگزاری اجلاس، مذاکراتی با رهبران جریانات معارض دولت سوریه داشت. قبل از برگزاری نشست صبیح التکروری عضو تشکل ملی دمکراتیک مخالف نظام در سوریه ابتکار ایران در برگزاری نشست را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این امر ثابت می‌کند که ایران به‌دنبال فرقه‌گرایی در سوریه نیست. ماهر مرهج دبیر کل حزب ملی جوانان سوریه نیز به خبرنگار العالم گفت: ما خواهان ایجاد تغییرات به روش‌های مسالمت‌آمیز هستیم.ما نه افراد مسلح را قبول داریم نه از نظام حمایت می‌کنیم.

علی اکبر صالحی به‌عنوان سخنران افتتاحیه نیز هدف از برگزاری نشست را بازگشت صلح و آرامش و تجدید دوباره افتخارات سوریه در عرصه مقاومت علیه رژیم صهیونیستی عنوان کرد و گفت: ما معتقدیم درگیری‌های امروز در سوریه امری تحمیلی از سوی قدرت‌های سلطه‌گر علیه مردم سوریه است که همیشه تأمین منافعشان بر جان و مال انسان‌ها مقدم است. صالحی هدف از برگزاری این نشست را کمک به بازگشت صلح و آرامش و تجدید دوباره افتخارات سوریه در عرصه مقاومت علیه رژیم صهیونیستی دانست و افزود: ابتکار این گردهمایی از سوی ایران برگرفته از توجه به گفت‌وگو و تفاهم در آینده سوریه است و پاسخ قاطعی به طرح‌های مداخله جویانه بیگانگان و گروه‌های مسلح بی‌مسئولیت است که با کشتار انسان‌های بی‌گناه و تخریب آثار تمدنی و کهن این کشور بنیان آن را نشانه گرفته‌اند.

تشریح دیدگاه‌های ایران

او در این نشست به اختصار دیدگاه‌ها و نظرات ایران را برای برون رفت از بحران سوریه تشریح کرد و گفت: ایران راهکار سیاسی و گفت‌وگوی فراگیر را مناسب‌ترین روش برای برون‌رفت بحران سوریه می‌داند. وزیرامور خارجه با بیان اینکه حل اختلاف از طریق مذاکره و به شکل مسالمت‌آمیز یک اصل عقلانی، متعارف و دارای مقبولیت عمومی است اظهار داشت: در روزهای اخیر با کمال تأسف اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه بعضی از طرف‌ها درنظر دارند به‌طور علنی برای گروه‌های معارض سلاح‌های سنگین و نیمه سنگین ارسال کنند. در واقع کاری را که تا‌کنون به‌دلیل قبح قانونی و عرفی به‌طور مخفی انجام می‌دادند اکنون می‌خواهند به‌طور آشکارا انجام دهند.

حمایت از نمایندگان سازمان ملل

صالحی با اشاره به برگزاری نشست‌های کارشناسی در سطح معاونان و وزرای خارجه کشورهای ایران، مصر و ترکیه در قاهره و نیویورک پیرامون موضوع سوریه گفت: این نشست‌ها زمینه همکاری‌های این کشورها برای کمک به حل بحران‌های سوریه را فراهم کرد و قرار است نشست سوم روز چهارشنبه آینده در حاشیه اجلاس دی هشت در پاکستان برگزار شود.

کد خبر 191720
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز