چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۵
۰ نفر

گروه سیاسی: محمود احمدی‌نژاد برای پاسخ به سؤالات جمعی از نمایندگان درباره نوسانات ارزی به مجلس نخواهد رفت.

پس از توصیه رهبر معظم انقلاب به مجلس، روز‌گذشته طراحان سؤال از رئیس‌جمهور با صدور بیانیه‌ای از سؤال خود انصراف دادند.
رهبر معظم انقلاب روز گذشته در دیدار با بسیجیان فرمودند که «اقدام قوه مقننه در عمل به وظیفه و نیز اعتقاد قوه مجریه به صحت و صداقت اقدامات خود، امتحان خوبی برای دو قوه بود اما معتقدم این حرکت تا همین جا کافی است و دیگر ادامه نیابد.»

بلافاصله بعد از این بیانات طراحان سؤال از رئیس‌جمهور در بیانیه‌ای اعلام کردند که رهنمودهای مقام معظم رهبری و فرامین ایشان نصب‌العین و فصل‌الخطاب برای نمایندگان بوده است. با لبیک به فرمان ایشان نمایندگان سؤال‌کننده مراتب انصراف خود را از ادامه طرح سؤال از رئیس‌جمهور اعلام می‌کنند. به این ترتیب تقابل دو فراکسیون اصلی مجلس (فراکسیون‌های رهروان ولایت و فراکسیون اصولگرایان) که از 14آبان و در جریان اعلام وصول طرح سؤال از رئیس‌جمهور آغاز شده بود به پایان رسید.

این تقابل از آنجا شروع شده بود که در روز اعلام وصول طرح سؤال از رئیس‌جمهور عده‌ای از نمایندگان مجلس ازجمله غلامعلی حداد عادل، احمد توکلی، علیرضا زاکانی و همچنین جمعی از حامیان دولت مثل مهدی کوچک‌زاده و علی‌اصغر زارعی با استناد به سخنان رهبر معظم انقلاب در دهم آبان‌ماه، معتقد بودند که اعلام وصول طرح سؤال از رئیس‌جمهور به صلاح نیست و اشارات رهبرمعظم انقلاب در جمع دانش‌آموزان نیز موید این موضوع است.

آن روز اما علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که «رسماً عرض می‌کنم هیچ دستوری از رهبری معظم انقلاب در این زمینه‌ها به مجلس داده نشده است.» و با این استدلال از علیرضا منادی دیگر عضو هیأت رئیسه خواست که سؤال از رئیس‌جمهور را قرائت کند. حتی تهدید به آبستراکسیون جمعی از اصولگرایان و خروج 21نفر از نمایندگان مجلس از صحن نیز نتوانست در تغییر نظر هیأت رئیسه مفید واقع شود. رهبر معظم انقلاب در جمع دانش‌‌آموزان با تأکید بر پرهیز سران قوا از اختلافات فرموده بودند: «از امروز تا روز انتخابات، هرکسی که بخواهد اختلاف‌ها را به میان مردم بکشاند و از احساسات آنها در جهت اختلافات استفاده کند، قطعاً به کشور خیانت کرده است».

اما بعد از اعلام وصول طرح سؤال از رئیس‌جمهور، طیفی که مخالف اعلام وصول طرح سؤال بودند عملکرد هیأت رئیسه را زیر سؤال برده و از هیأت رئیسه مجلس به کمیسیون اصل 90شکایت کردند و چنین بود که علیرضا زاکانی عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان به سخن برآمد که اعلام وصول طرح سؤال از رئیس‌جمهور پاسخ مناسبی به فرمایشات رهبری نبود و برخلاف لبیک ابتدایی آقای لاریجانی به رهبر معظم انقلاب درخصوص حفظ وحدت بود. اشاره او به نامه‌هایی بود که بلافاصله بعد از سخنان مقام معظم رهبری سران سه قوه و در پیشاپیش آنها علی لاریجانی به رهبر معظم انقلاب نوشته و دعوت به وحدت ایشان را لبیک گفتند.

علی لاریجانی البته دیروز هم بعد از توصیه مقام معظم رهبری نامه‌ای به ایشان نوشت و اطاعت از اوامر ولی امر مسلمین را مایه افتخار نمایندگان مجلس دانست. از یک سو فراکسیون رهروان ولایت که امضا‌کنندگان طرح سؤال از رئیس‌جمهور بیشتر از این فراکسیون بودند هم دیروز بیانیه‌ای داده و نوشتند که قطعا نظر ولی امر مسلمین بر رهروان ایشان در مجلس شورای اسلامی، حجت بوده و اطاعت از ایشان وظیفه و افتخار اینجانبان در مجلس شورای اسلامی است.

کد خبر 192123
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز