براساس گزارش مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران، نتیجه ارزیابی این مرکز از وضعیت پیادهراه محدوده بازار نشاندهنده آن است که تغییر دیدگاه مدیریت شهری از توسعه شهر ماشینمدار به شهر انسانمدار از طریق احداث پیادهراهها، رضایت خاطر شاغلان و عابران این محدوده را فراهم کرده است.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران در این ارتباط، امنیت فردی، آرامش فضایی، برقراری تعاملات اجتماعی، گذران اوقات فراغت و نبود خودرو و آلودگیهای ناشی از آن را ازجمله مزایای توسعه پیادهمداری در شهرها بر شمرد و گفت: ایجاد پیادهراهها مهمترین امکان برای احساس تحرک و سرزندگی و کشف ارزشها و جاذبههای محیط در زندگی ماشینی امروز است.
سیدجعفر تشکریهاشمی حفظ کارکردهای محدوده مرکزی شهر، تسهیل دسترسی برای مغازهداران، کاهش ترافیک در معابر همجوار و کاهش آلودگی هوا و صدا را از مهمترین مزایای ایجاد پیادهراهها دانست و افزود: توسعه پیادهراهها در اولویت برنامههای مدیریت شهری قرار دارد و این مهم بهویژه در محدوده بازار موجب افزایش رضایتمندی شهروندان شده است.
وی با اشاره به اینکه در بسیاری از کلانشهرهای جهان، از نقاط فرهنگی و تاریخی بهمنظور افزایش اثربخشی و بهرهوری همین نقاط استفاده میشود، اظهار کرد: در این شهرها هسته مرکزی و محدوده قدیمی شهر را از طریق احداث سنگفرش و ایجاد محدودیتهای ترافیکی برای خودروهای شخصی، راه را برای تردد خودروهای عمومی و عابران پیاده هموار میکنند.
تشکری هاشمی با تأکید بر اینکه بازار تهران بهدلیل دارا بودن موقعیت استراتژیک بهعنوان بزرگترین مرکز تجاری کشور روزانه پذیرای صدها هزار مراجعهکننده است و به همینخاطر نیازمند استفاده از روش حملونقل مناسبی برای نقل و انتقال افراد در حداقل فضای موجود است، تصریح کرد: مناسبترین شیوه جابهجایی در محدوده بازار، شیوه پیاده بود و تلاش مدیریت شهری بر این است تا از طریق ایجاد امکانات بهتر و بیشتر، فضای مناسبتری را برای پیادهروی در این محدوده ایجاد کند.
معاون شهردار تهران در پایان با تأکید بر اجرای سیاست انسانمحوری مدیریت شهری، خاطرنشان کرد: هموارسازی مسیر برای عابران پیاده و ناوگان حملونقل همگانی را در دستور کار خود قرار دادهایم و اولویتمان با پیادهها و حملونقل عمومی است.