جمعه ۱۰ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۰
۰ نفر

جواد عزیزی : فریب دختران جوان از طریق عضویت در شبکه‌های اجتماعی یا چت روم‌ها سابقه‌ای طولانی در جرائم اینترنتی دارد.

سابقه‌ای شاید به قدمت ورود اینترنت به ایران. ساناز تنها قربانی اینگونه جرائم نیست و شاید آخرینش هم نخواهد بود؛ چرا که نامرئی بودن در فضای مجازی به هر تبهکاری این امکان را می‌دهد تا پشت ده‌ها و صدها نقاب مخفی شود و در عوض چهره‌ای از خود به نمایش بگذارد بسان شاهزاده‌ای سوار بر اسب سفید.

تا حالا درباره جرائمی که در فضای مجازی رخ می‌دهند صدها یا شاید هزاران خبر منتشر کرده‌ایم. بارها مقامات پلیس و قضات درباره این مجرمان نامرئی هشدار داده‌اند اما باز هم وقتی قدم به دادسراها و ادارات آگاهی می‌گذاریم، آنچه روی‌میز قضات خودنمایی می‌کند پرونده‌هایی است که دلیل اصلی تشکیل آن یک آشنایی ساده اینترنتی بوده است.

ماجرایی که خیلی ساده اتفاق می‌افتد. درست زمانی که فکر می‌کنید شما با همه فرق دارید. وقتی که تصور می‌کنید اینگونه داستان‌ها، فریب‌ها و کلاهبرداری فقط مختص صفحه حوادث روزنامه‌هاست و محال است که روزی شما نیز قربانی چنین افرادی شوید. هنگامی که بدون هیچ‌گونه آشنایی قبلی و شناخت، اسیر یک دوستی اینترنتی می‌شوید و چنان دل به شخصیت مجازی طرف مقابلتان می‌بندید که عقل در جدال با دل مغلوب می‌شود و حاضر نیستید حتی برای اطمینان، در تصمیمی که گرفته‌اید شک کنید.

در گزارش اول امروز، شاید ساناز را به‌رغم همه بدبختی‌هایی که برایش رخ داده، بتوان دختری خوش‌شانس قلمداد کرد؛ چرا که پس از چند روز فرار از خانه پی به اشتباهش برد و پلیس توانست خیلی زود او را پیدا کند و به خانه‌اش بازگرداند. اما برخی قربانیان دوستی‌های اینترنتی، کسانی هستند که مثل شخصیت اول این گزارش شانس نیاوردند. ماجرای دختر جوانی که بعد از دوستی اینترنتی با پسری فریب او را خورد و قربانی نقشه سیاه وی شد، یکی از همین نمونه‌هاست.

دختر جوان پس از آنکه برای دیدن خانواده دوست اینترنتی‌اش قدم به خانه او گذاشت، خود را در دام سیاه وی دید و از سوی او مورد آزار و اذیت قرار گرفت. پس از آن بود که مجبور شد برای منتشر نشدن عکس‌ها و فیلم‌هایی که از او گرفته شده بود، تن به خواسته‌های دیگر دوست اینترنتی‌اش بدهد تا جایی که سرانجام برادر وی از ماجرا باخبر شد و با نقشه‌ای از پیش طراحی شده، دوست اینترنتی را به خانه‌اش کشاند و با ضربات چاقو به قتل رساند.

این پرونده که با یک دوستی ساده در فضای مجازی شروع شد، به جنایتی هولناک ختم شد و حالا دختر جوان و برادرش باید تاوان جنایتی را بدهند که به‌خاطر حفظ آبرویشان مرتکب شده بودند. به این ماجرا اضافه کنید پرونده اخاذی و آزار و اذیت دخترانی را که پس از دوستی‌های اینترنتی فیلم‌ها و عکس‌های خصوصی خود را برای دوستان نامرئی‌شان فرستاده‌اند و بعد برای جلوگیری از انتشار این فیلم‌ها و عکس‌ها و حفظ آبرویشان، مجبور شده‌اند تن به خواسته‌های سیاه آنها بدهند.

از این دست پرونده‌ها چندین و چند پرونده دیگر هم سراغ داریم که پیش از این در همین صفحه به آنها پرداخته‌ایم اما مهم اینکه به‌رغم انتشار همه این خبرها و گزارش‌ها، هنوز هم هستند کسانی که به راحتی فریب دوستی‌های اینترنتی را می‌خورند و قدم در دامی می‌نهند که تبهکاران هزار چهره برایشان پهن کرده‌اند. حال آنکه اگر پیش از رفتن به سر قرار با آنها یا فشار دادن دکمه اینتر برای ارسال عکس‌های خصوصی‌شان فقط یک لحظه در واقعی بودن شخصیت‌شان شک می‌کردند، به راحتی می‌توانستند نقاب آنها را کنار بزنند.

کد خبر 192796
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز