محمود لطفینیا، کارشناس قرآنی در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) با اشاره به راهاندازی مدارس قرآن از سوی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: اساساً راهاندازی مدارسی با شاکله و رویکرد قرآنی از ضروریات نظام جمهوری اسلامی ایران است، اما اینکه پیگیری و مداومت طرحهای قرآنی مانند مدارس قرآن و مدارس تخصصی قرآن در نظام تعلیم و تربیت کشور ما باید چگونه باشد؟، حقیقتی است که باید از طریق کسانی که در عرصه فعالیتهای قرآنی از حیث علمی، هنری و ادبی فعالیت دارند، دنبال شود.
لطفینیا با اشاره به راهاندازی و فعالیت 10 هزار مدرسه قرآن از دو سال پیش به همت وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: این مدارس در آغاز با یک سری فعالیتهای فوقبرنامهای و خارج از ساعات درسی مدارس آغاز به کار کردند که البته فعالیت این مدارس در سال اول اجرا نقاط ضعف و قوتی داشت و در نهایت به هر علتی که هنوز مشخص نیست؛ از بین رفته و هماکنون در مدارس قرآنی که به صورت فوقبرنامه فعالیت دارند هیچ اتفاقی رخ نمیدهد و چیزی با عنوان مدرسه قرآن نمیبینیم.
مدرس قرآن آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به راهاندازی بیش از هزار و 300 مدرسه تخصصی قرآن، اظهار کرد: مدارس تخصصی قرآن از آمال و آرزوهای جامعه قرآنی است، اما برنامهریزی در این حوزه باید به نحوی انجام شود که کلیه مقدمات آن به درستی فراهم شده و فعالیت این مدارس صرف اعلام آمار و ارقام نباشد.
این کارشناس قرآنی با بیان اینکه فعالیت مدارس تخصصی قرآن فقط در حد اعلام آمار و عدد و رقم بوده است، گفت: براساس آمار اعلام شده از سوی ادارهکل قرآن، نماز و عترت وزارت آموزش و پرورش، از سال تحصیلی جاری در هر یک از استانها چندین مدرسه قرآن راهاندازی شده که الیته در استان گیلان که به عنوان معلم قرآنی آموزش و پرورش فعالیت دارم، مطلع هستم که هیچ یک از مدارس تخصصی قرآن براساس معیارهای اعلام شده در دستورالعمل مدارس قرآن راهاندازی نشدهاند و فعالیتهای آموزشی خود را نیز آغاز نکردهاند که البته این مسئله تنها مربوط به استان گیلان نبوده و در سایر استانها نیز اکثر مدارس بدون توجه به دستورالعمل مدارس قرآن راهاندازی شدهاند.
وی با یادآوری اینکه شرایط اعلام شده در بخشنامه مدارس تخصصی قرآن در راهاندازی این مدارس مورد توجه نبوده است، گفت: به طور مثال یکی از شرایط راهاندازی مدارس تخصصی قرآن این بوده که مدیران مجموعه آموزشی مورد نظر از کارشناسان قرآنی باشند که مسئله را در استان گیلان مشاهده نکردهام و در صورتی که یک آماری از سایر استانها بگیریم، نیز متوجه میشویم که بسیاری از این مدارس حتی شرایط اولیه راهاندازی مدارس تخصصی قرآن را نیز ندارند.
لطفینیا با بیان اینکه در برخی از بخشنامههای ارسالی به استانها، ساعت آموزش در مدارس تخصصی قرآن 6 ساعت و در برخی بخشنامهها نیز 12 ساعت است، گفت: در این دستورالعمل مشخص نشده که این 6 یا 12 ساعت توسط چه کسانی و در چه ساعاتی باید آموزش داده شوند تا با سایر دروس و محتوای آموزشی هماهنگ باشند، همچنین در این دستورالعمل مشخص نشده که نحوه آموزشی در این مدارس باید به چه شکلی باشد که موجب خستگی و ناامیدی دانشآموزان و خانوادههای آنان نشود.
وی در ادامه این بخش از سخنان خود با عنوان این مطلب که به هر حال هر طرحی ممکن است با مشکلات و کاستیهایی روبهرو باشد، گفت: هرچند که در اجرای چنین طرحهایی نمیتوانیم انتظار داشته باشیم که همه چیز از ابتدا مهیا باشد، اما به هر حال تدبیر برای برنامهریزی است و لازم است که موجبات این طرح در ابتدا فراهم شود و این طرح با کیفیتی مطلوب و نه آرمانی اجرا شود که البته هماکنون این اتفاق رخ نداده است و در شهرستانها مشکلات و کاستیهای زیادی وجود دارد.
لطفینیا با یادآوری اینکه طرح مدارس قرآن و نحوه فعالیت این مدارس نیازمند یک ارزیابی حقیقی از سوی مسئولان قرآنی آموزش و پرورش است، گفت: در صورتی که یک ارزیابی واقعی از فعالیت مدارس قرآن وجود نداشته باشد و فعالیت این مدارس محدود به نصب تابلوهای مدرسه قرآنی بر سردر مدارس شود، خسارتهای جبرانناپذیری به جامعه وارد خواهد شد و در این صورت بسیاری از خانوادهها میپندارند که هر حرکتی که با نام قرآن انجام میشود یک حرکت نمایشی و تبلیغاتی و با هدف اعتبارگیری از قرآن است.
موجبات فعالیت مدارس قرآن باید پیش از راهاندازی فراهم میشد
وی در ادامه عنوان کرد: در صورتی که قصد انجام یک کار قرآنی در جامعه را داریم باید فضا را برای جلب مردم به سمت قرآن فراهم کنیم و در این میان اعلام آمار و ارقام بالا هیچ ضرورتی ندارد و مسئولان اجراکننده برنامههای قرآنی باید بدانند که مقام معظم رهبری راضی به آمارهای مهیج نیستند و اگر بخواهیم نظر ایشان را جلب کنیم نیازی به ارائه آمار بالا نداریم، بلکه بهتر است نتیجه کار را به ایشان نشان دهیم.
این مدرس قرآن با عنوان این مطلب که اسم طرح مدارس قرآن خوب است، اما محتوای آن نیز باید همانند اسمش خوب باشد، گفت: به نظر میرسد طرح مدارس قرآن بدون بهرهگیری از نظرات کارشناسان این حوزه اجرا شده است، اگر قرار است طرحی اجرا شود باید از نظرات کارشناسان قرآنی در تمامی استانها بهره گرفته شود، زیرا شرایط جغرافیایی، فرهنگی و اجتماعی تمامی استانها شبیه به هم نیست.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضعف آموزش و پرورش در حوزه آموزش قرآن، گفت: پیشنهاد ما به وزیر آموزش و پرورش پیش از راهاندازی مدارس قرآن این بود که برنامههای قرآنی و آموزش قرآن در نظام آموزشی کشور جدی گرفته شده و آموزش قرآن همانند دیگر دروس به صورت تخصصی پیگیری شود که البته در این صورت دیگر نیازی به راهاندازی مدارس قرآن و مدارس تخصصی قرآن نخواهد بود.