شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرعامل موسسه تصویر شهر بااشاره به کاهش مخاطب در سالن های نمایش و وضعیت اسفبار سالن های نمایش گفت: افزایش نسبی فروش بلیت صرفا مدیریت صحیح نیست.

سینما

به گزارش فارس، در برنامه گذشته "هفت" هادی منبتی مدیرعامل موسسه تصویر شهر و محمدرضا صابری سخنگوی انجمن سینماداران درباره معضلات پیش آمده در حوزه سینماها و نامه اخیر سینماداران به سازمان سینمایی در استودیو حاضر شدند و سید علیرضا سجادپور معاون امور فعالیت های سینمایی روی خط ارتباطی حاضر شد.

محمدرضا صابری درباره نامه ارایه شده به رئیس سازمان سینمایی توضیحاتی را بیان کرد: ما یک نامه ای را به سازمان زدیم شرایط بحرانی سالن های سینما را گوشزد کردیم.

وضع سینماها بسیار وضع بد و نابسامانی است ما در بدترین شرایط به لحاظ ریزش مخاطب هستیم. البته چندین سال است دست به گریبان هستیم اما امسال در بدترین شرایط قرار گرفتیم.

با این اوضاع سینما نمی‌تواند چراغ خودش را روشن نگه دارند. اگر فکری نشود و مسکنی حتی به صورت مقطعی به سالن سینماها تزریق نشود سالن ها بسته خواهد شد.

صابری: علیرغم حرفها هیچ حمایتی از سالن ها صورت نگرفت

وی در ادامه گفت: متاسفانه طی چند سال گذشته به تولید توجه شده است اما به توزیع و نمایش حمایتی صورت نگرفته است.

در ابتدای حضور آقای شمقدری هیئت مرکزی انجمن سینماداران به خدمت آقای سجادپور رفتیم ایشان تصدیق کردند مشکلات سینماها را و گفتند 90 درصد بودجه را در بخش توزیع و نمایش هزینه می‌کنند که کارشناسی و درست است اما در عمل هیچ حمایتی را از مسئولین در این امر شاهد نبودیم.

منبتی: سالن سینماها ورشکسته هستند

سید هادی منبتی در ادامه به افت مخاطبین اشاره کرد و گفت: در حقیقت انجمن سینماداران در ارایه نامه اعلام وضعیت کردند یک سال است سینماها ورشکسته است شیب و ریزش مخاطب بحث یکسال و دو سال نیست فکر می‌کنم یک دوران ده ساله است.

اما ریزش مخاطب در سال 91 شیب تندتری داشته در گزارش 8 ماه افت یک سوم نسبت به سال قبل را شاهد هستیم که 30 درصد کاهش مخاطب داشتیم. سالن ها ورشکسته هستند و تنها اعلام وضعیت کردند.

صابری: فیلم خوب نداریم

صابری در ادامه به کمبود فیلم مناسب برای نمایش در سالن ها اشاره کرد و گفت: ما در گذشته با 30 میلیون جمعیت 530 سالن داشتیم اما امروز با 75 میلیون 320 سالن فعال داریم که البته با حمایت آقای قالیباف برخی از سالن های استاندارد ساخته شده است.

اما این نکته حایز اهمیت است اگر 2000 سالن هم داشته باشیم با کدام فیلم؟ علت ریزش مقطعی برخلاف نظر تولید کنندگان که می‌گویند سالن نداریم باید گفت فیلم خوب نداریم.

فیلم اخراجی ها در همین سالن ها 9 میلیارد فروش کرد. ما فیلم خوب نداریم.

وی در ادامه گفت: بخش خصوصی به دلیل عملی نشدن مصوبه شورای شهر که به ازای هر صندلی یک متر فضای تجاری داده می‌شود در امر سالن سازی فعال نیست یکی از علت هایش این است که فیلم خوب و با کیفیت نداریم.

منبتی: افزایش تولید فیلم افتخار نیست

هادی منبتی در ادامه به سیاستگذاری و برنامه ریزی دولت اشاره کرد و گفت: ما در سینما سه حوزه مستقل تولید، پخش و نمایش داریم در طول این مدت توجه بسیار ویژه به تولید شده در بخش پخش هم نوآوری هایی صورت گرفته است که بیشتر فردی بوده است.

اما سالن سینما بخش اصلی چرخه است که مقفول مانده است.

در سال حدود 70 تا 80 فیلم ساخته می‌شود با یک اکران خوب تنها 30 تا 40 فیلم راهی اکران می‌شود یعنی 40 فیلم سالن ندارند که نمایش داده شوند.

درجایی خواندم آقای شمقدری گفتند ظرفیت تولید را به 200 فیلم در سال افزایش دهیم این هیچ افتخاری نیست در حالی تنها امکان نمایش 40 فیلم را داشته باشیم.

سجادپور: سال 90 بالاترین میزان فروش بلیت را ده سال اخیر داشتیم

سید علیرضا سجادپور در ادامه بحث در ارتباط تلفنی توضیح داد:بیانیه انجمن بیشتر از آنکه مخاطبش سازمان سینمایی باشد ارگان های دیگر هستند.

صادر کنندگان بیانیه خطاب نامه شان به سمت ارگان های دیگری است که در اکران دخیل هستند مشکل اکران یک مشکل ریشه دار و آمارها غیرقابل انکار است.

در دوره اصلاحات به دلیل اتخاذ برخی سیاستهای فرهنگی نامناسب فیلم هایی تولید شد که مخاطب آن را با فرهنگ خود مغایر دانسته و در نهایت مخاطب به زیر 9 میلیون سقوط داشت.

بحران در سالن سینما اوایل دهه 80 رسانه ای شد و به مرز تعطیلی مطلق رسیدند اما سال 90 ما به بالاترین میزان فروش بلیت در طول ده سال گذشته رسیدیم.

منبتی: افزایش نسبی فروش بلیت نشان دهنده مدیریت صحیح نیست

هادی منبتی در پاسخ به سجادپور گفت: بالاترین میزان رقم فروش ملاک نیست تعداد مخاطب مطرح است مانسبت به سالهای گذشته افزایش قیمت نیز داشتیم.

افزایش نسبی فروش بلیت صرفا مدیریت صحیح نیست یک فیلم شاخص مانند «کلاه قرمزی» استثنا است که می‌تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند ما در جمع تعداد فیلمهای نمایش داده شده چه وضعیتی داشتیم؟ ممکن است با فیلمهای استثنا شیب و شاخص مخاطب بالا و پایین برود اما روند پروسه ده ساله سیر نزولی داشته است.

سخنگوی انجمن سینماداران در ادامه به تعداد مخاطب در یکی دو سال اخیر اشاره کرد و گفت: در سال 89 ما 11.5 میلیون مخاطب داشتیم.

سال 90 اکران نوروزی خوبی داشتیم آمار افزایش خوبی را نشان داد و مخاطب 14 میلیونی داشتیم . هر زمان فیلم خوب داشتیم شاهد مخاطب خوب بودیم در سال 88 هدفمند کردن یارانه ها صورت گرفت اما چه تدابیری برای سالن ها دیدید؟ 300 درصد در سالن ها افزایش هزینه داشتیم که در پردیس ها بیشتر است قول مساعد دادند قبوض را جمع آوری کنند و 15 درصد ظرفیت بلیت سالن سینما را بخرند و در اختیار مخاطب بگذارند اما عملی نشد.

65 درصد مبالغ قبوض سینماها پرداخت می‌شود

سجادپور با اشاره به افزایش تعداد مخاطب در سال گذشته گفت: علت رونق سال گذشته تصادفی نیست، مدیریت شده است پس از فتنه 88 به سمتی رفتیم تا با تنوع تولیدات مشکل مخاطب سینماها را مرتفع کنیم اما دو مسئله اقتصادی هدفمندی یارانه ها و سه تا 6 برابر افزایش قیمت هزینه ها و اقتصاد مقاومتی پیش آمد.

ارقام و اعداد اعتبارات پیش بینی شد قبض کامل انجام شد 35 درصد مبلغ پرداخت شده 65 درصد فعلی که مربوط به سهمیه پارسال است نیز به زودی تقدیم انجمن سینما داراها می‌شود.

مشکل سالن ها با رونق تولید مرتفع می‌شود ما منکرمشکل نیستیم اما این شیب و ریزش مخاطب یک شبه نبوده است.

نکته مهم با شروع خوب اکران نوروز سکته ای ایجاد شد توسط برخی از نهادها که نیاز به آسیب شناسی دارد.

منبتی به ضریب اشغال مخاطب در بهترین سالن های شهر اشاره کرد و گفت: 20 سالن موسسه تصویر شهر ازبهترین سالن های سینمای کشور است در این هشت ماه ضریب اشغال صندلی های 13 درصد بوده است.

پردیس ملت ماهیانه 110 میلیون هزینه دستمزد و نگهداری اش است باید ماهی 300 میلیون فروش داشته باشیم که با این رقم ضریب اشغال غیرممکن است.

صابری در تایید صحبت های منبتی گفت: بخش خصوصی وضعیت اسفبارتری دارد ضریب اشغال بین چهار تا هفت درصد است.

الان خواهشی که ما سینماداران داریم این عوارض شهرداری مالیات بر ارزش افزوده را حذف کنند اگر فکری به حال سینماها نکنند سینماها نمی‌توانند فعال باشند متاسفانه سالن ها تعطیل می‌شوند.

تاکنون از مبلغی که آقای سجادپور گفتند 100 میلیون به ما ارایه شده و مابقی آن توسط موسسه سینما شهر باید به سالن ها اختصاص یابد ما هم به سینماهای بخش خصوصی این مبلغ را دادیم.

 

کد خبر 192870

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز