علی باقرزاده با تأکید بر این نکته که در ایران جابهجایی جمعیت زیاد است، اظهار کرد: قبل از تابستان امسال، بانک اطلاعاتیای از 104هزار کودک شش تا 9سال که در مدرسه نیستند، تهیه کردیم و در اختیار استانها قرار دادیم.
او افزود: مهرماه امسال که آماری درخصوص وضعیت شناسایی بانک اطلاعاتی گرفتیم، مشخص شد که 60درصد از این کودکان شناسایی شده و هماکنون در حال تحصیل هستند؛ تعدادی از این کودکان نیز دچار معلولیت ذهنی بوده و امکان تحصیل در مدرسه را نداشتند و حدود 25درصد نیز شناسایی نشدند. باقرزاده با تأکید بر اینکه در بانک اطلاعاتی ارائه شده به استانها تنها کدپستی کودکان ذکر شده بود به فارس گفت: برخی از خانوادهها مهاجرت کردهاند و امکان پیدا کردن این افراد وجود نداشت.
بازمانده از تحصیل نداریم
در همین حال معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش آبانماه امسال اعلام کرد: از ابتدای سال تحصیلی جدید تاکنون حدود 20هزار لازمالتعلیم بازمانده از تحصیل شناسایی شده است و پیشبینی میشود تعداد واقعی بازماندگان از تحصیل کمتر از پنجهزار نفر باشد. فاطمه قربان درباره آخرین اقدامات آموزش و پرورش برای افزایش پوشش تحصیلی در بین لازمالتعلیمها به ایسنا گفت: آموزش و پرورش تلاش کرده تا عدالت آموزشی را در سراسر کشور برقرار کند و بر همین اساس طبق آمار رسمی 98.6درصد از لازمالتعلیمان کشور تحت پوشش آموزش قرار دارند. او افزود: نیمی از 1.4درصد بازمانده از تحصیل را کودکان متولد نیمهدوم سال تشکیل میدهند که همواره در آمار بازماندههای از تحصیل اسامی آنها وجود دارد.
به گفته قربان، حدود پنجدرصد از اسامی شناسایی شده در آمار بازماندگان از تحصیل بهمعنای واقعی بازمانده نیستند، چرا که برخی از آنان ممکن است بهعلت فوت و باطلنکردن شناسنامه هنوز در لیست آموزش و پرورش باشند. همچنین اعلام نکردن سن واقعی در برخی از مناطق و سایر عوامل ازجمله دیگر مواردی است که این آمار را بهشدت کاهش میدهد. معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: نتایج نهایی آمار بازماندگان از تحصیل که مربوط به جذب و شناسایی کودکان در سن تعلیم در مناطق روستایی و حاشیه شهرهاست، اواسط بهمنماه نهایی و اعلام میشود. قربان 15مهرماه امسال به خبرگزاری پانا گفت: بهنظر ما بازمانده از تحصیل وجود ندارد، چراکه در دورترین نقاط کشور حتی بین عشایر، تمامی امکانات لازم آموزشی برای همه دانشآموزان تهیه و فراهم شده است.
بیش از 295هزار بازمانده از تحصیل
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در حالی مدعی است کودک بازمانده از تحصیل نداریم که براساس آمار بیش از 295هزار کودک لازمالتعلیم در دبستانها ثبتنام نکردهاند. به گفته یوسف نوری، رئیس مرکز آمار آموزش و پرورش در سال تحصیلی 92-91یک میلیون و 166هزار و 349دانشآموز در پایه اول ثبت نام کردهاند. همچنین براساس اعلام مرکز آمار آموزش و پرورش در مجموع دوره ابتدایی ششمیلیون و 636هزار و 817دانشآموز در دوره ابتدایی سال تحصیلی 92-91ثبتنام کردهاند که سه میلیون و 411هزار و یک نفر پسر و سه میلیون و 225هزار و 816نفر دختر هستند.
در همین حال براساس آمار سازمان ثبت احوال کشور طی سالهای 1380تا 1386در مجموع هفتمیلیون و 52هزار و 199کودک متولد شدهاند که هماکنون جزو افراد لازمالتعلیم (اول تا ششم ابتدایی) هستند. این کودکان قاعدتا باید هماکنون در دبستانها مشغول تحصیل باشند اما اینگونه نیست و تفاوت فاحشی با آمار دانشآموزان دوره ابتدایی که وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است دارد. با محاسبه میزان مرگومیر کودکان زیر پنجسال که براساس اعلام وزارت بهداشت در کشور مابه ازای هر یکهزار تولد، 17مرگ درنظر گرفته میشود، به فرض اینکه حدود 120هزار نفر از کودکان زیر پنج سال فوت کردهاند، در این صورت در آمار دانشآموزان لازمالتعلیمی که در مدارس ثبتنام کردهاند با آمار ولادت کودکان سالهای 80تا 85که اکنون در سن دوره دبستان هستند،
بیش از 295هزار نفر اختلاف وجود دارد. اینکه چرا معاون وزیر آموزش و پرورش بدون توجه به تفاوت معنادار آمار کودکان در سن تعلیم و کودکانی که در دبستانها ثبتنام کردهاند اعلام میکند که هیچ کودک بازمانده از تحصیل نداریم و پس از گذشت یکماه از این سخنان از شناسایی 20هزار کودک بازمانده از تحصیل خبر میدهد، تاملبرانگیز است. با توجه به اظهارات مقامات وزارت آموزش و پرورش چنین بهنظر میرسد که آماری از کودکان بازمانده از تحصیل وجود ندارد و هر مسئولی آماری از زاویه سازمان خود ارائه میدهد.