چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۲:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخست‌وزیر لبنان با ارسال نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار تصویب طرح تشکیل دادگاه بین‌المللی برای بررسی موضوع ترور رفیق حریری نخست‌وزیر اسبق لبنان شد.

به گزارش مهر به نقل از روزنامه الخلیج، فواد سنیوره نامه‌ای درباره یادداشت ارسالی فراکسیون اکثریت پارلمان لبنان موسوم به چهارده مارس به سازمان ملل متحد برای بان کی مون ارسال کرد.

دراین نامه نخست‌وزیر لبنان از دبیرکل سازمان ملل متحد خواسته‌است طرح تشکیل دادگاه بین‌المللی برای ترور رفیق حریری نخست وزیر اسبق این کشور را که منجر به محاکمه عاملان این عملیات می‌شود؛ براساس قوانین بین‌المللی به تصویب برساند.

نخست‌وزیر لبنان در نامه خود به "بان کی مون" تأکید کرد: در حال حاضر با توجه به شرایط کنونی، احتمال تصویب طرح تشکیل دادگاه بین‌المللی با تکیه برنهادهای قانونی لبنان ضعیف به نظرمی رسد.

طرح تشکیل دادگاه بین‌المللی برای ترور رفیق حریری بعد از تصویب در شورای امنیت سازمان ملل متحد و دولت لبنان باید به برای اجرا به پارلمان لبنان ارائه شود و حداکثر آراء را کسب کند و همچنین مورد تأیید ریاست‌جمهور این کشور قرار گیرد.

تا کنون امیل لحود رئیس‌جمهور لبنان این طرح را برای تصویب شدن امضا نکرده‌است. معارضین لبنانی از جمله حزب‌الله این کشور نیز با این طرح مخالف‌اند.

قانون اساسی لبنان به دولت این حق را می‌دهد که بعد از 15 روز از امتناع رئیس‌جمهور لبنان از امضای طرحی، آن را تأیید کند و به پارلمان ارجاع دهد. اما نبیه بری رئیس مجلس لبنان نیز اظهار داشته‌است که به جهت غیر قانونی بودن دولت سنیوره این مصوبه اعتباری نداشته و اجازه نمی‌دهد که در پارلمان مطرح شود.

دولت فواد سنیوره نیز این طرح را 21 آذر بدون حضور شش وزیر مستعفی تصویب کرد.

کد خبر 19360

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز