چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۴:۲۶
۰ نفر

گروه سیاسی: دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی با اشاره به این‌که بنیادگرایی مهم‌ترین مشکل دنیای اسلام است، خواستار آغاز دور جدیدی از گفتگوها بین دنیای اسلام و غرب شد و گفت: امروز زمان تفاهم بین اسلام و غرب فرارسیده است.

اکمل‌الدین احسان اغلو در محل دفتر مطالعات وزارت امور خارجه پیرامون آخرین تحولات و چالش‌های پیش روی جهان اسلام و این سازمان به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود ضمن اشاره به توانمندی‌های بالقوه جهان اسلام و بیان تاریخچه‌ای از فعالیت‌های سازمان کنفرانس اسلامی اظهار داشت: جهان اسلام دومین جمعیت عمده در سازمان‌های بین‌المللی را تشکیل می‌دهد و کشورهای اسلامی با داشتن بهره‌ای از تمدن بزرگ اسلامی که از عوامل اصلی تشکیل دهنده تمدن جهان است باید قدر این میراث بزرگ را بدانند و حفظ کنند.

احسان اغلو که خود را اولین دبیرکل انتخابی کنفرانس اسلامی توصیف کرد، گفت: من فکر می‌کنم سازمان کنفرانس اسلامی می‌تواند به یک دوران گذار جدید پای بگذارد و تلاش‌های عمده و زیادی برای ارتقای این نهاد در حال انجام است.

آموزه‌های فرهنگ اسلامی

وی با توصیف بنیادگرایی و افراطی‌گری به عنوان بزرگترین مشکل جهان اسلام گفت: آموزه‌های فرهنگ اسلامی از ما تحمل و شکیبایی و میانه‌رویی می‌خواهد و آنچه که به عنوان خشونت به اسلام نسبت می‌دهند حقیقتاً جزو اسلام نیست.

احسان اغلو  با اشاره به این‌که سازمان کنفرانس اسلامی به منظور از بین بردن فقر در جهان اسلام قصد دارد یک صندوق با اعتباری بیش از 10 میلیارد دلار تاسیس کند خبر از آمادگی رئیس جمهور کشورمان برای کمک به این صندوق داد.

وی همچنین خواستار کاهش تعرفه‌ها برای مبادلات بین جهان اسلام شد. اکمل‌الدین احسان اغلو گفت: ما نیازی به تضاد بین اسلام و غرب نداریم. باید دور جدید گفت‌وگوها میان دنیای اسلام و غرب آغاز شود و ضمانت اجرایی و تعهد لازم برای تحقق نتایج آن گفت‌وگوها تعریف شود.

تحریم بی‌فایده است

بعد از پایان این سخنرانی دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در مورد نقش‌آفرینی سازمان کنفرانس اسلامی در برابر فشارهای غرب بر جمهوری اسلامی ایران گفت: اصلاً حضور من در اینجا برای توضیح موضع کنفرانس اسلامی و تأکید بر این نکته است که ایران و همه اعضای سازمان کنفرانس اسلامی حق دارند از انرژی هسته‌ای استفاده صلح‌آمیز کنند.

احسان اغلو با رد کارایی هرگونه تحریم گفت: تحریم چیزی را حل نمی‌کند و نه مؤثر است و فقط می‌تواند مشکل را شدیدتر کند.

کد خبر 19370

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز