همشهری آنلاین: وزیر دفاع فرانسه گفت: ماموریت 11 ساله نیروهای فرانسوی درخاک افغانستان به پایان راه خود رسیده است و نظامیان این کشور در موعد مقرر خاک این کشور را ترک خواهند کرد.

 ماموریت نیروهای فرانسوی در افغانستان در پایان راه است

به گزارش ایرنا ،ژان ایولودریان روز سه شنبه در گفت وگو با شبکه تلویزیونی بی اف ام اتی فرانسه با بیان مطالب فوق افزود: فرانسوا اولاند رییس جمهور از وی خواسته است تدبیری اندیشیده شود که نیروهای فرانسوی براساس تقویم درنظر گرفته شده و موعد مقرر خاک افغانستان را ترک کنند.

وی اضافه کرد: توانسته ایم با متحدین خود زمینه خروج به موقع نیروهای فرانسوی از خاک افغانستان را فراهم کرده و تامین امنیت محل را در غیاب این نیروها به نظامیان آموزش دیده افغان واگذار کنیم.

وزیر دفاع فرانسه با اشاره به اینکه پس از موعد مقرر هیچ نظامی فرانسوی درخاک افغانستان حضور نخواهد داشت، گفت: از ماه مه و آوریل سال آینده تنها 500 نیروی لجستیکی و آموزشی فرانسوی برای مراقبت از بیمارستان نظامی، فرودگاه کابل و ارایه آموزش های نظامی لازم به نیروهای افغانستان در محل حضور خواهند داشت.

لودریان تاکید کرد: در نظر است پس از خروج نیروهای فرانسوی از خاک افغانستان تامین امنیت محل به ارتش افغان که از توان عملیاتی لازم برخوردار است واگذار شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ظرف شش ماه اخیر سه بار از افغانستان و نیروهای فرانسوی حاضر در محل دیدن داشته است،گفت: دولت افغانستان متناسب با تعهدات خود توانسته است به ایجاد و ساماندهی یک ارتش دارای انسجام و توان عملیاتی دست بزند.

وزیر دفاع فرانسه در توجیه حضور 11 ساله نیروهای ائتلافی و فرانسوی درخاک افغانستان گفت: واقعیت این است که بدو ماموریت این نیروها، حاکمیت کشور در دست یک گروه تروریستی و القاعده بود که امروزه از حضور القاعده در قدرت خبری نیست.

وی همچنین با اشاره به اینکه قرار است هفته آینده اولین مرحله از خروج نیروهای فرانسوی طی سال جاری از خاک افغانستان محقق شود، افزود: در نظر است رییس جمهور فرانسه با نمایندگان واحدهای نظامی مختلف فرانسوی اعزامی به افغانستان درمدت زمان حضور خود در خاک افغانستان، ملاقات داشته باشد.

گفته می شود، تعداد 60 تا 70 هزار نظامی فرانسوی ظرف 11 سال اخیر به افغانستان اعزام شده و در عملیات های مختلف نظامی دراین کشور دخیل بوده اند.

به گفته وزیر دفاع فرانسه ˈدر مدت حضور نظامیان فرانسوی در خاک افغانستان، تعداد 725 تن از آنها مجروح شده اند.ˈ آماری که تاکنون الیزه از ارایه آن خودداری می کرد و صرفا به ارایه آماری از نظامیان کشته شده در افغانستان بسنده کرده است.

براساس آمار موجود تاکنون کمتر از87 نظامی فرانسوی از زمان حضور11 ساله در خاک افغانستان جان باخته اند.

علاوه براین وزارت دفاع فرانسه از ابتلای به بیماری روانی حدود هفت درصد از نظامیان فرانسوی اعزامی به افغانستان که در عملیات های نظامی مختلفی دخیل بوده و به شدت دچار واهمه و استرس های روانی شده اند، خبر داده است.

براساس تقویم آمریکایی قرار بود نیروهای فرانسوی همزمان با دیگر نیروهای ائتلافی در سال 2014 میلادی خاک افغانستان را ترک کنند که تشدید عملیات انتحاری ظرف ماههای گذشته ، دولتمردان راستگرا و سوسیالیست فرانسوی را بر آن داشت که این تقویم را نادیده گرفته و درخروج نیروهای نظامی فرانسوی از خاک افغانستان تسریع کنند.

براین اساس، مقرر شده است دو هزار تن از نظامیان فرانسوی ظرف سالجاری میلادی خاک افغانستان را به مقصد فرانسه ترک کنند.

هم اکنون گفته می شود که تعداد سه هزار و 500 نظامی فرانسوی در خاک افغانستان حضور دارند.

براساس نظرسنجی های صورت گرفته مردم فرانسه از مدت ها پیش با حضور نظامی کشورشان در افغانستان موافق نیستند.

کد خبر 194074
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز