به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تهران سما، ناصر امانی امروز در همایش ارتقای سلامت اداری که به مناسبت روز جهانی مبارزه با فساد از سوی انجمن علمی مدیریت رفتار سازمانی در ایوان شمس و در جمع اساتید و دانشگاهیان برگزار شد، با بیان اینکه شهرداری تهران از موضع کاملا اجرایی و کف خیابانی با موضوع فساد درگیر است، گفت: به عنوان یک سازمان اجرایی و خدماتی در بحث مبارزه با فساد نیازمند عزم قوای سه گانه و همه دست اندرکاران این موضوع هستیم.
وی افزود: در یکصد سال گذشته مردم نسبت به بلدیه و شهرداری دید مثبتی نداشتند و از این رو شهرداری تهران در چند سال اخیر برای این تغییر نگاه اقدامات مختلفی را انجام داد به طوری که تبدیل این سازمان از یک سازمان خدماتی به یک نهاد اجتماعی را به عنوان شعار کاری خود قرار داد.
امانی اظهار داشت: ما قبول داریم که شهرداری دچار سه مشکل فرسودگی، آلودگی و بیاعتمادی است، به آن معنا که از تکنولوژی روز برای ارائه خدمات به مردم استفاده نمیشود و همچنین ذهنیت مردم نیز به گونهای بوده که اگر شهرداری از معتبرترین سازمانهای بین المللی نیز مورد تقدیر قرار گیرد، آن را نمیپذیرند و بیاعتمادی نیز همواره وجود دارد.
وی با اشاره به کوچک سازی، هوشمند سازی و شفاف سازی در شهرداری تهران گفت: این اقدامات در راستای حل این مشکلات به اجرا رسید و این در حالی بود که ۹۰ درصد مراجعات و شکایات مردم از شهرداری در حوزه شهرسازی بود که در این زمینه این بخش به ۱۲۳ دفتر خدمات الکترونیک به عنوان بخش خصوصی واگذار شد تا اقدامات این حوزه به شکل سیستم نرم افزاری و به طوری که قابل پیگیری باشد انجام شود و برداشتهای سلیقهای شخصی نیز صورت نگیرد.
امانی تصریح کرد: یکی از مشکلات همواره این است که مردم اشتباهات افراد را به کل سازمان تعمیم میدهند و از این رو شهرداری در این زمینه نظارتهای مختلفی دارد و از هیچ خطایی چشم پوشی نمیکند.
قائم مقام معاونت مالی و اداری شهرداری تهران افزود: در زمینه هوشمند سازی، شهرداری تهران هم اکنون فیبر نوری را با سرعت ۷۰۰ کیلومتر در اختیار دارد که حتی وزارت ارتباطات نیز آن را ندارد و هیچگونه پروندهای به صورت کاغذی در شهرداری جابه جا نمیشود.
وی با اشاره به راه اندازی سامانه ۱۳۷ برای تسهیل دسترسی مردم به شهرداری گفت: این سامانه در سال ۸۴، ۳۰۶ هزار تماس تلفنی داشت که امرو زبه ۱۴ میلیون و ۳۷۰ هزار تماس افزایش یافته است و تنها در هشت ماه اول امسال، یک میلیون و ۷۴۹ هزار و ۶۳۱ تماس با آن گرفته شده است و تماسها در عرض سه دقیقه پیگیری و در ۲۴ ساعت باید نتیجه آن اعلام شود این در حالی است که سامانه ۱۸۸۸ نیز بر آن نظارت دارد.
وی افزود: مرکز نظارت همگانی ۱۸۸۸، در سال ۹۰، هفت درصد شکایت، ۷۳ درصد انتقاد و ۲۰ درصد تشکر را ثبت کرد و امسال این تماسها به ۶ درصد شکایت، ۷۷درصد انتقاد و ۱۷ درصد تشکر رسیده است.
امانی با بیان اقدامات انجام شده در سایر حوزههای شهرداری در زمینه شفاف سازی و تسریع در ارائه خدمات به شهروندان اظهار کرد: در مجموع اقدامات انجام شده میتوان گفت که شهرداری، تنها سازمانی است که توانسته است در تسهیل، تسریع و تکریم ارباب رجوع که مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است، به شکل کاملا فعال کند.
قائم مقام معاونت مالی و اداری شهرداری تهران تصریح کرد: هرچند با همه این اقدامات هنوز تخلفاتی صورت میگیرد اما امروز روند کاهش ۸۰ درصدی تشکیل پرونده تخلفات اداری در شهرداری وجود دارد به طوری که ۶۵۷ پرونده تخلفات اداری در سال ۸۵، در هشت ماه ابتدای امسال به ۱۲۶ پرونده کاهش یافته است و امیدواریم این روند همچنان ادامه داشته باشد.
به گفته وی، شهرداری تهران توانسته است به شکل جهشی سیستم سلامت اداری خود را افزایش داده است و به همین دلیل هر مجموعهای در ایران در بحث سلامت اداری و مبارزه با فساد اداری برگزار میشود از شهرداری تهران برای ارائه تجربیاتش در این زمینه دعوت میکند و در دو کنفرانس برگزار شده کشور طی سالهای اخیر، شهرداری تهران جزو سه سازمان برتر قرار گرفته و موفق به کسب جایزه ارتقای سلامت اداری و همچنین مبارزه با فساد ادار ی که البته این بدان معنا نیست که این کار در شهرداری به شکل کامل و صد در صد است اما به عنوان سازمانی هستیم که عزم جدی در این زمینه دارد و داری برنامهای علمی و مدون برای این کار است.