وقتی منچستریونایتد با پیراهن قرمز قدم به چمن اولدترافورد می‌گذارد، هواداران اولدترافورد شعر ساده‌ای می‌خوانند که ویژگی اساسی این تیم هم به‌شمار می‌رود: «حمله، حمله، حمله، حمله، حمله‌!».

فوتبال - منچستریونایتد

 تابستان امسال پس از اینکه منچستریونایتد عنوان قهرمانی لیگ برتر را به‌دلیل تفاضل گل کمتر به منچسترسیتی باخت، سر آلکس فرگوسن درس گرفت و برای جلوگیری از تکرار این اتفاق تلخ رابین فان‌پرسی را با 24میلیون پوند به تیمش اضافه کرد. مهاجم هلندی در کنار وین‌رونی، خاویر هرناندز و دنی ولبک مربعی را ساخته‌اند که آنها را با دوایت یورک، اندی کول، تدی شرینگهام و اوله گونار سولشر که به «چهار فوق‌العاده» شهرت داشتند، مقایسه می‌کنند؛ مهاجمانی که در سال 1999توانستند منچستریونایتد را به قهرمانی سه‌جانبه در لیگ برتر، لیگ قهرمانان و جام حذفی برسانند.دوایت یورک که حالا به‌عنوان مفسر یک شبکه تلویزیونی فعالیت می‌کند، درباره خط حمله جدید منچستریونایتد می‌گوید: «این اتفاق خوشایندی برای منچستریونایتد است که چهار مهاجم گلزن دارد و اگر یکی از آنها گل نزند، دیگری کار را تمام می‌کند.» یورک اضافه می‌کند: « بعد از دوران ما،‌این چهار مهاجم بهترین مهاجمان منچستر هستند. با درنظر گرفتن اینکه آنها قهرمانی فصل قبل را به‌خاطر تفاضل گل کمتر از دست دادند، فرگوسن نمی‌خواهد همان اشتباه را تکرار کند.»

یورک که فرگوسن به تازگی او را یکی از بهترین مهاجمان تیمش در فصل قهرمانی سه‌جانبه نامید، در آن فصل 29گل زد و کول، سولشر و شرینگهام به‌ترتیب 24، 18و پنج گل زدند. تا اینجای فصل هم آمار مهاجمان منچستریونایتد خوب بوده و پس از پیروزی سه بر دو یکشنبه گذشته در شهرآورد منچستر، تعداد گل‌های فان‌پرسی به 14و رونی به هفت گل رسید، درحالی‌که هرناندز و ولبک به‌ترتیب 9و دو گل زده بودند.

یورک می‌گوید: «مطمئنم که مربی از پیشرفت مهاجمانش راضی است. همه آنها با اعتماد‌به‌نفس بازی می‌کنند و رقابت برای رسیدن به ترکیب اصلی شدید شده است، به‌ویژه از سوی چیچاریتو (هرناندز) که خوب گل می‌زند و در تلاش است به ترکیب اصلی برسد. این همان چیزی است که به‌عنوان مربی انتظار دارید. بقیه مهاجمان هم مسئولیت بیشتری احساس می‌کنند.»

جبران ضعف دفاعی با گلزنی

منچستریونایتد در فصل جاری بی‌وقفه گل می‌زند و البته گل می‌خورد. این ماجرا در 16بازی از 24بازی این فصل اتفاق افتاده و فان‌پرسی و دوستانش در 10بازی موفق شده‌اند با جبران عقب‌ماندگی به پیروزی برسند. یونایتد تا پیش از شروع هفته هفدهم (دیروز) در لیگ برتر 40گل زده بود و با فاصله 10گل نسبت به منچسترسیتی بهترین خط حمله را در اختیار داشت. خط حمله یونایتد در رویارویی مستقیم دو تیم هم موفق‌تر بود و دو گل نیمه اول رونی و گل ثانیه‌های پایانی فان‌پرسی به کسب سه امتیاز مهم در ورزشگاه اتحاد منجر شد. در عوض خط دفاع منچستریونایتد عملکرد متزلزلی داشته و تا پیش از بازی دیشب مقابل ساندرلند در 16بازی 23گل دریافت کرده بود. فرگوسن هم مطابق انتظار به هیچ وجه از عملکرد دفاعی تیمش راضی نیست و معتقد است خط حمله این تیم تا ابد نمی‌تواند جور خط دفاع را بکشد و شکست‌ها را به پیروزی تبدیل کند.

البته فراز و نشیب‌های منچستریونایتد دیدن بازی‌های این تیم در لیگ برتر را جذاب‌تر کرده و یادآور تیم‌هایی است که پس از گل خوردن با تمام وجود حمله می‌کنند. اندی کول می‌گوید: «به‌نظر می‌رسد که همینطور است. ولی من باز هم می‌گویم که این روش مناسبی نیست. تیم باید گل اول را بزند، چند گل پیش بیفتد و به جای عقب‌نشینی تیم‌ها را با چهار یا پنج گل شکست دهد. با قدرتی که آنها در حمله دارند می‌توانند فرصت‌های زیادی خلق کنند و گل بزنند.»

کول اضافه می‌کند: «برای من قابل درک است که چرا مربی می‌گوید این فصل با چنین قدرتی در خط حمله می‌توانیم 100گل (برای نخستین بار) بزنیم. اگر همه خوب بازی کنند، موقعیت خلق کنند و گل بزنند، تیم فرصت دارد به چنین رکوردی برسد.»

فرگوسن چهار مهاجم فعلی تیمش را با مربع تهاجمی سال 99مقایسه کرده و کول در این‌باره می‌گوید: «همه مهاجمان تیم گل می‌زنند. در زمان ما(من، یورک، تدی و اولی) هم گل می‌زدیم و هم با هر‌ترکیبی که به میدان می‌رفتیم مکمل همدیگر بودیم. در تیم فعلی هم همه مهاجمان می‌توانند در کنار یکدیگر بازی کنند. اگر یکی از آنها مصدوم شود، سه مهاجم دیگر وجود دارند که می‌توانند گل بزنند. پس این شرایط یک مزیت خیلی بزرگ است.» بهترین آمار گلزنی یونایتد در لیگ برتر به فصل 2000-1999تعلق دارد که 97گل به ثمر رساند، ولی تیم فعلی ممکن است بتواند این رکورد را جا‌به‌جا کند. در فصل جاری یونایتد در 24بازی (در همه جام‌ها) 55گل زده که پس از فصل 2001-2000در همین تعداد بازی بهترین رکورد است.

ولبک، عقب‌تر از دیگران

فرگوسن در تلاش برای بهبود وضعیت دفاعی‌اش به‌تازگی از آرایش 2-4-4لوزی استفاده می‌کند که به سه نفر از میان فان‌پرسی، ولبک، هرناندز و رونی فرصت می‌دهد در ترکیب اصلی قرار بگیرند که در این میان آخری می‌تواند در پست‌های مختلف بازی کند.

یورک می‌گوید: «وقتی بازیکنی مثل رونی دارید که می‌تواند در خط حمله، پشت دو مهاجم یا در کنار بازی کند، کارتان راحت است. البته به‌نظر من رونی در میانه زمین تأثیرگذارتر است.» یورک اضافه می‌کند: «اگر چیچاریتو آماده باشد، فان‌پرسی روی دور گلزنی باشد و رونی با گلزنی و خلاقیتش، عقب‌تر از این دو بازی کند، بهترین ترکیب ممکن است. در این شرایط همه‌‌چیز خیلی ساده‌تر به‌نظر می‌رسد.»

در این جمع چهار نفره، ولبک کمی از دیگران عقب مانده. او تنها شش‌بار در ترکیب اصلی بوده و فقط یک گل زده.  یورک درباره مهاجم جوان انگلیسی می‌گوید: «فکر می‌کنم خود ولبک هم گفت که کمی از دیگران عقب مانده، به‌ویژه اینکه چیچاریتو هم هربار به زمین رفته، عملکردی عالی داشته. شاید دنی فکر می‌کند که در ترتیب مهاجمان به رده آخر سقوط کرده و باید کاری کند که به ترکیب برگردد. او فرصت نداشته در مرکز خط حمله بازی کند، جایی که بهترین کارایی را دارد. طبیعت بازی در منچستریونایتد همین است و رقابت بین بازیکنان خیلی بالاست.»

هرناندز تابستان امسال برای نخستین‌بار در سه سال گذشته فرصت داشت به تعطیلات برود و همین به او کمک کرد که آمادگی دو فصل قبل را دوباره پیدا کند. او در برابر آستون ویلا درحالی‌که یونایتد دو بر صفر عقب بود به زمین رفت و با زدن دو گل ثابت کرد که دوباره تبدیل به بازیکن سرنوشت‌سازی‌ برای یونایتد شده است.

اندی کول می‌گوید: «نمایش او مرا کاملا تحت‌تأثیر قرار داد. او بازی‌های زیادی انجام داده بود و به استراحت نیاز داشت. مصاحبه‌ای از فرگوسن دیدم که گفت او فقط باید صبور باشد، به او فرصت بازی می‌رسد و گلزنی خواهد کرد. او صبور بود و حالا باید کلاه‌تان را به احترام هرناندز بردارید. او رفتار خیلی خوبی داشت و در زمین فوق‌العاده بود.»

هماهنگی سریع فان پرسی با منچستریونایتد و گلزنی‌هایش هم در محدود شدن فضای ولبک تأثیر داشته و مهاجم انگلیسی هم با واقع‌بینی عملکرد همتای هلندی‌اش را ستایش می‌کند؛«بازی کردن در کنار مهاجمی که چنین کلاس بالایی دارد، بلافاصله با تیم هماهنگ می‌شود و گل می‌زند، انگیزه بالایی برای من است. ولی فقط گل‌های او نیست، بلکه دیدن سبک بازی و پاس‌های گل او هم لذتبخش است. رابین مهاجمی در کلاس جهانی است و اینکه من فرصت دارم هر هفته بازی‌های او را ببینم، مزیت بزرگی است. او مهاجمی است با سبکی متفاوت. شما می‌توانید حرکات و کارهای او را به بازی‌تان اضافه کنید.» هر وقت فرگوسن ترکیبی هجومی به زمین فرستاده، چه در آرایش 1-3-2-4 و چه 2-4-4 لوزی نتیجه گرفته. حضور همزمان سه مهاجم از این چهار مهاجم منجر به 24گل در 850دقیقه شده، یعنی هر 35دقیقه یک گل. در بازی شهرآورد هم لحظاتی پس از ورود ولبک به زمین در ثانیه‌های پایانی بود که منچستریونایتد توانست به گل پیروزی برسد. اشلی کول می‌گوید: «وقتی تیمی مدعی هستید و می‌خواهید قهرمان لیگ برتر شوید، نیاز به مهاجمانی دارید تا بتوانند پیروزی را به نفع تیم‌تان رقم بزنند.»

کد خبر 194491

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز