تحقیق در مدرسه یعنی یک نوع آموزش تأثیرگذار و فراموش نشدنی، یعنی یک کار دانشآموزی، یعنی تمرینی برای دانشگاه رفتن، تحقیق در مدرسه یعنی مشق بزرگ شدن البته اگر سوژه خوب باشد. تحقیق و پژوهش در مدرسه و کلاس شما یعنی چه؟
برای دانشگاه
تحقیق در کلاس شما چگونه است؟آیا چیزی از آن یاد گرفتهاید، اصلاً تحقیق به چه دردی میخورد؟
پریسا، 15 ساله: تحقیق فقط به درد آخر سال میخوره، همین. وگرنه ما که فقط کپی میکنیم یا از اینترنت و یا از روی کتاب. تازه کتاب مال بچه درسخوناست.
نگار، 14 ساله: معلم ما دانشجوست و موضوعهای خودش رو میده ما کار کنیم وگرنه چرا ما باید دربارهی شاعری که اصلاً توی کتاب درسیمون اسمش هم نیومده تحقیق کنیم؟
امیر علی،17 ساله: خب وقتی داریم توی اینترنت میچرخیم اون وسط دنبال یه سوژه هم میگردیم. من دربارهی دو مجهولیها هم از اینترنت کمک میگیرم و دربارهی جلبکهای ته دریا و مواد شیمی آلی هم همینطور. کاری نداره که تحقیق آخه!
فرید، 16 ساله: یکبار تحقیقی داشتم دربارهی شاعران شعر نو. من هم از یک سایت ادبی کپی پیست کردم و چون از سایت ادبی برداشتهبودم آنقدر خیالم راحت بود که اصلاً متن رو نخوندم... خواهرم که تحقیق منو خوند متوجه شد که از وسط متن هی پاراگرافها تکرار شده بوده و این یعنی...
به من کمک کنید
«خواهش میکنم به من کمک کنید»
حدس بزنید چه کسی دارد کمک میخواهد؟ حتماً باید خیلی نیازمند باشد، نه؟ تا نیاز را چهطور تعریف کنی. به شما میگویم این درخواست یک دانشآموز است که در وبلاگ خود اینطور نوشته است: من می خواستم از شما در تحقیق مدسه ام کمک بگیرم.
چون هر چی در اینترنت جستوجو کردم (چون خوب بلد نیستم) چیزی درمورد این موضوع پیدا نکردم. لطفاً خواهش میکنم این تحقیق را در حد دو صفحهی A4 برایم بگذارید. حداکثر تا آخر جمعه یعنی همین امروز تا ساعت1/30 بعد از نیمه شب.
راستی موضوع این است:« مشورت و تبادل نظر و کارگروهی در پیشرفت دانشآموزان چه اثری دارد؟» خیلی موضوع سختی نیست، اما سخت مطرح شده باور کنید. بله، بعضی از ما اینطوری تحقیق میکنیم، چند کلیک در اینترنت و اگر نشد با درخواست کمک، آن هم این شکلی!
برای خود خودشان
مسئلهی تحقیق در کلاس درس وظیفه نیست، نباید آن را با تکلیف درسی همسنگ کرد. چون وقتی تحقیق در مدرسه تحمیلی میشود ممکن است بعضیها را بیزار و خسته کند، در حالی که تحقیق میتواند خیلی خیلی جذاب و پویا باشد اگر خودمان بخواهیم.
حالا آقا معلم بگویید شما میدانید بچهها چهطور تحقیق میکنند. اصلاً چرا تحقیق میدهید؟
رضا قدسی، دبیر جغرافیای دورهی راهنمایی میگوید: « به این دلیل که بسیاری از دانشآموزان کپی میکنند نمیشود منکر فواید تحقیق در مدرسهها شد. به هر حال با جستوجوگری دربارهی یک موضوع بخشی از ذهنشان دربارهی آن موضوع فعال میشود و در ناخودآگاهشان میماند و البته به سؤالها و پاسخهای جدیدی هم میرسند.»
زهرا جمالیپور، دبیر شیمی میگوید:« بعضی از موضوعها بهصورت کلی در درسها بیان میشود و با تحقیق میشود به نکتههای ریز هم دست پیدا کرد. ما فقط موضوع تحقیق میدهیم و آخر سر، تحقیق را تحویل میگیریم در حالی که بهتر است پابهپای آنها پیش برویم و هر هفته پیشرفتشان را ببینیم و آنها که میدانیم فقط از اینترنت و یا از کتاب استفاده میکنند بهتر است بدانند که یک سایت اینترنتی و یا یک کتاب و مجله کافی نیست. آنها میتوانند بین اطرافیان و دوستان خانوادگی افرادی پیدا کنند که در زمینهی مورد نظر آنها تحصیل کردهاند و از آنها کمک بگیرند. راههای زیادی برای تحقیق هست.»