گروه اقتصادی: امیرمنصور برقعی 5 ماه پس از انتصاب به ریاست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در نخستین نشست با خبرنگاران، علت سکوت چندین ماهه خود را فشار کاری فراوان و بی‌علاقگی به چهره بودن و تیتر نخست بودن اعلام کرد.

وی با اشاره به فشار کاری فراوان سازمان مدیریت در چند ماه اخیر و تدوین دو متمم بودجه و لایحه بودجه 86، بودجه سال‌جاری را بسیار جامع خواند و گفت:  در جلسه روز چهارشنبه دولت ضوابط اجرایی بودجه نهایی شد و در جلسه آتی نیز متن کامل آن به تصویب خواهد رسید.

رئیس سازمان مدیریت همچنین گفت: تبصره 6 قانون بودجه که بسته حمایتی و سیاستی بخش مسکن است، در جلسه روز چهارشنبه دولت تقریبا نهایی شد و بخش مربوط به ایثارگران این تبصره نیز در جلسه بعدی تصویب خواهد شد.

سفته‌بازی‌ها در مسکن

رئیس سازمان مدیریت درباره مهمترین معضل اقتصادی سال گذشته، یعنی رشد سرسام‌آور قیمت مسکن به تکرار مواضع اخیر رئیس‌جمهوری پرداخت و سفته‌بازی‌ها و تسهیلات برخی بانک‌های خصوصی را عامل ایجاد بحران مسکن در سال 85 دانست.

در حالی که داوود دانش جعفری در نشست خبری پایان سال 85 خود، اعلام کرد که افزایش 60 درصدی قیمت مسکن به علت رکود چهارساله حاکم بر این بخش، غیرطبیعی نبوده، برقعی گفت: دولت بر اساس بررسی‌های مراجع مسئول اعتقاد دارد تسهیلات جهت‌داری که برخی بانک‌های خصوصی پرداخت کردند در رشد قیمت مسکن در سال گذشته موثر بود.

وی درباره راهکار دولت در این باره گفت: حذف قیمت زمین از مسکن مهمترین برنامه برای شکستن قیمت‌ها است که این روش در شهرهای کوچک و متوسط به سرعت اثر مثبت خود را بر قیمت مسکن خواهد گذارد و در شهرهای بزرگتر نیز به تدریج موجب تثبیت بهای مسکن خواهد شد.

بودجه سایه تدوین نخواهد شد

برقعی با بیان اینکه داشتن بودجه سایه به معنای وجود شرایط اضطراری ناشی از تحریم‌ها نیست، گفت: منظور از بودجه سایه آن نیست که مجددا بودجه‌ای جدید تدوین شود بلکه در بودجه سازوکارهایی وجود دارد که تغییر و انعطاف آنها امکان تطابق با شرایط بحرانی را فراهم می‌کند.

وی افزود: دولت به طور جدی به دنبال اجرای بودجه کنونی است که رویکرد آن سختگیری و انضباط مالی است و اولین آیین‌نامه اجرایی بودجه نیز مهار هزینه‌های جاری و حذف هزینه‌های زائد دستگاه‌های اجرایی بودجه است.

کد خبر 19491

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز