تأمین سوخت برای این همه کامیون مشکل بزرگی است که بنابر اظهار رانندگان کامیونهای این مسیر، چندان با موفقیت همراه نیست. این همه در کنار قاچاق سوخت از جایگاههای سوخترسانی منطقه به معضل لاینحلی برای این رانندگان وسایط نقلیه سنگین شده است؛ بهخصوص در جایگاه خونسرخ که نزدیکترین جایگاه سوخت به اسکله شهیدرجایی است.
ردپای دلالان
راننده یکی از کامیونهایی که درصف طویل این جایگاه توقف کرده است، میگوید: یک کامیون تنها میتواند150لیتر گازوئیل سوخت بگیرد، با وجود این نمیدانم چرا در جایگاه خونسرخ کامیونها باید بیش ازدو ساعت وقت بگذارند.جوادجلیلیان تصریح میکند: افرادی به غیراز کارکنان جایگاه درکنارپمپها حضوردارند و آنطور که باید اجازه سوخت رسانی به رانندگان کامیونها را نمیدهند. این درحالی است که جایگاه بعدی 30 کیلومتر فاصله دارد.وی ادامه میدهد: کامیونداران باید استشهادیهای تهیه و برای بالاترین مقام وزارت نفت بهعنوان مسئول تأمین سوخت کشور ارسال کنند تا مسئولان باورکنند که همکارانم در این جایگاه با چه مشکلاتی دست وپنجه نرم میکنند.
یکی دیگر از رانندهای کامیون میگوید: همه مشکلات این جایگاه زیر سردلالان است، چرا که گاهی اوقات کامیونهای بدون باربند و خارج از نوبت وارد جایگاه میشوند ونزدیک به 500لیترسوخت میزنند. این نشان از ردپای دلالان درجایگاه خونسرخ دارد، چرا که معلوم نیست کامیونهای بدون باربند500لیترسوخت را برای چه کاری میخواهند.
افشین امامی درپاسخ به سؤال خبرنگار ما درباره اینکه چرا اعتراضی به رانندگان این کامیونها نمیکنید؟ میگوید: متأسفانه تعداد دلالانی که درکنار پمپها حضوردارند زیاد است و فکر اعتراض کردن هم از ذهنمان میپرد، البته چندباری هم اعتراضهایی انجام شده که بیفایده بوده است. وی که درمسیر اسکله شهید رجایی و انبارهای اطراف شهر بندرعباس کارمی کند، میافزاید: گاهی اوقات صف این جایگاه به سه کیلومتر هم میرسد، تعداد پمپهای این جایگاه نزدیک به هشت دستگاه است و باید ساعتها منتظر ایستاد.
نبود نظارت
سید ابوالفضل موسوی یکی دیگر از رانندگان که تصورکرده بود خبرنگار ما بازرس شرکت پخش فراوردههای نفتی است، به سرعت از کامیونش پیاده شد و با عصبانیت شروع به انتقاد از وضعیت موجود در این جایگاه کرد. وی وقتی که متوجه شد انتقاداتش را دارد به یک خبرنگار میگوید ادامه داد: متأسفانه هیچ مسئولی دراستان هرمزگان به این جایگاه سری نمیزند تا ببیند به چه شکل دارد قاچاق گازوئیل انجام میشود، این درحالی است که شهر بندرعباس نقشی اساسی درحمل ونقل جادهای دارد و مسئولان باید توجه بیشتری به سوخترسانی کامیونداران کنند.
موسوی که ازشهر مبارکه اصفهان به بندرعباس بار میآورد ادامه داد: نزدیک به 700کیلومتر بار جابهجا میکنم خستگی راه و رانندگی یک طرف و خستگی انتظار در صف طویل این جایگاه سوخت طرف دیگراست. وی درپاسخ به این سؤال که مگر در اسکله شهید رجایی جایگاه سوخترسانی وجود نداردکه این همه کامیون به جایگاه خونسرخ مراجعه میکنند؟ میگوید: تا آنجایی که ما میدانیم، جایگاه اسکله برای خودروهایی است که داخل اسکله فعالیت میکنند و بقیه کامیونهایی که به شکل خصوصی دراسکله فعالیت میکنندنیزاجازه سوختگیری دراسکله شهیدرجایی را ندارند.وی تصریح میکند: معطلیهای چند ساعته در جایگاه خونسرخ موجب میشود کامیونها به موقع به محل تخلیه بارهای خود نرسند و این مسئله برای آنها مشکلاتی را بهوجود میآورد.
احداث جایگاه دراسکله
اما فرماندار بندرعباس دراین باره به خبرنگار ما میگوید: چهار تا پنچ جایگاه سوخت گازوئیل در این شهرستان وجود دارد اما بیشتررانندگان خودروهای سنگین تمایل دارند در جایگاه خونسرخ سوختگیری کنند. این درحالی است که این خودروها میتوانند سوخت خود را از جایگاههای حاجی آباد، سیرجان و جاده خروجی شهر بندرعباس هم تأمین کنند.
احمد مرادی تصریح میکند: روزانه شش هزار خودروی سنگین در بندرعباس رفت وآمد میکنند و این حجم کامیون بهمراتب مشکلاتی را به همراه دارد. البته گله مندی کامیون داران را از مسئولان شرکت پخش فراوردههای نفتی پیگیر شدهایم وآنها وضعیت جایگاه خونسرخ را عادی میدانند و معتقدندکه کامیونداران میتوانند به جایگاههای دیگر شهرستان بندرعباس برای سوخت گیری مراجعه کنند. مرادی درپاسخ به سؤال خبرنگارما درباره اینکه بیشتر کامیونها به اسکله شهیدرجایی مراجعه میکنند به همین منظور چرا مسئولان اسکله شهیدرجایی جایگاه سوخترسانی را احداث نمیکند؟ میگوید: پیشنهادی از سوی فرمانداری به مسئولان مربوطه برای احداث جایگاه سوخت رسانی دراسکله شهید رجایی داده شده است که این موضوع را باید مدیرکل پایانههای باری شهرستان بندرعباس پیگیری کند.
وی درپاسخ به سؤال دیگر خبرنگارما درباره حضور دلالان گازوئیل و قاچاقچیان درجایگاه خونسرخ میگوید: شاید تعداد دو یا سه نفراقدام به خرید وفروش غیرقانونی گازوئیل دراین جایگاه کنند!