به گزارش دویچه وله، آموزش الکترونیکی (E-Learning) یکی از روشهای مرسوم برای ارائه واحدهای درسی در بسیاری از دانشگاههای جهان است. دانشگاه گوته در فرانکفورت یکی از دانشگاههای پیش رو در زمینه آموزش الکترونیکی در آلمان است.
اشتفانی رودولف، از پژوهشگران دانشگاه فرانکفورت موفق به طراحی نرمافزاری در رشته اکولوژی شده است که به کمک آن تحقیق بر روی انواع قارچها آسانتر میشود. این دانش آموختهی رشته زیستشناسی میگوید، ایده آموزش الکترونیکی در این رشته وقتی به سراغاش آمده که متوجه شده بررسی و مطالعه در مورد انواع قارچها در دنیای واقعی کار بسیار طاقت فرسایی است.
به همین دلیل اشتفانی سعی کرده از طریق یک نرمافزار امکان آشنایی با انواع قارچها و ویژگیهای آن را از طریق آموزش الکترونیکی ممکن سازد. از طریق این برنامه دانشجویان با تمامی اصطلاحات تخصصی و هر چه که دانستن آن برای دانشجویان رشته اکولوژی لازم است، آشنا میشوند.
آموزش الکترونیکی مکمل روشهای کلاسیک تدریس
مایکه پیپنبرینگ، استاد دانشگاه فرانکفورت ضمن استقبال از طرح اشتفانی میگوید، قرار نیست آموزش الکترونیکی جایگزین کلاسهای درسی در دانشگاه شود، بلکه تنها میتواند کمکی به دانشجویان در زمینه آماده سازی واحدهای درسی باشد.
مسئولان دانشگاه گوته در فرانکفورت میگویند، قرار است آموزش الکترونیکی در کنار روشهای مرسوم تدریس در دانشگاه گسترش پیدا کند و نه اینکه باعث حذف واحدهای حضوری در دانشگاه شود.
دانشگاه گوته در آلمان تنها دانشگاهی نیست که روشهای آموزش الکترونیکی را آزمایش میکند. با این حال کلاودیا برمر از مسئولان مرکز تحصیل دیجیتال در دانشگاه فرانکفورت بر این نظر است که دانشگاههای آلمان در زمینه آموزش الکترونیکی فاصله زیادی با دانشگاههای آمریکا دارند.
وی میگوید در دانشگاههای آمریکا آموزش و تدریس چندرسانهای بخشی معمول و رایج از روشهای یادگیری در این دانشگاه هاست. و این در حالی است که تنها یک چهارم از استادهای دانشگاههای آلمان از روشهای چندرسانهای برای تدریس بهره میبرند.
دانش فنی؛ شرط لازم برای آموزش الکترونیکی
کلاودیا برمر به دانش فنی لازم برای استفاده از آموزش الکترونیکی نیز اشاره دارد و میگوید بسیاری از استادهای دانشگاههای آلمان فاقد چنین دانشی هستند و علاقه چندانی نیز به یادگیری روشهای جدید نشان نمیدهند.
البته خانم برمر معتقد است که در عین حال روش آموزش الکترونیکی برای تمامی رشتههای تحصیلی در دانشگاهها مناسب نیست. به گفتهی این مسئول دانشگاه گوته در فرانکفورت، آنچه در مورد آموزش الکترونیکی اهمیت دارد، شرکت دانشجویان در مباحث درسی در فضای مجازی است.
برمر میگوید دانشجویان باید در جلسات پرسش و پاسخ مجازی شرکت کنند، زیرا که در غیر این صورت آموزش الکترونیکی و دیجیتال معنای خود را از دست میدهد.