داوید سیلوا، هافبک اسپانیایی تیم منچسترسیتی، قطعا یکی از عوامل قهرمانی این تیم در فصل گذشته لیگ برتر انگلیس بوده است.

داوید سیلوا، هافبک منچسترسیتی و تیم ملی اسپانیا

 او از وقتی که از والنسیا به منچستر رفته، در کنار بازیکنانی مانند کارلوس توز، سمیر نصری و یحیی‌توره، ویژگی‌های هجومی زیادی به مدافع عنوان قهرمانی لیگ برتر داده است. این اما تنها جایی که سیلوا توانایی‌هایش را عرضه می‌کند نیست؛ او بخش مهمی از تیم ملی اسپانیاست و در قهرمانی این تیم در یورو هم نقش عمده‌ای داشت. روزنامه گاردین در گفت‌وگو با این بازیکن، از شرایط تیم باشگاهی‌اش و افقی که منچسترسیتی پیش رو دارد پرسیده است.

چیزهای کمی در فوتبال مانده که داوید سیلوا به‌دست نیاورده است. در ۲۶سالگی، بازیساز منچسترسیتی عامل شناخته‌شده تیم روبرتومانچینی و یک ستاره از کهکشان اسپانیاست؛ تیمی که بدون شک بیشترین درخشش را در صحنه فوتبال ملی دارد. او با اسپانیا قهرمان جام‌جهانی شده و دو جام ملت‌های اروپا را هم برده است. او گل اول تیمش را در پیروزی خیره‌کننده چهار بر صفر برابر ایتالیا در فینال یورو به ثمر رساند و از سوی یوفا به عنوان یکی از بازیکنان تیم منتخب این تورنمنت برگزیده شد. با این حال تکنیکی‌ترین بازیکن لیگ برتر انگلیس که مثل همیشه تشنه موفقیت است، معتقد است که دفاع از عنوان قهرمانی لیگ برتر، به‌تنهایی کنار افتخارات گذشته قرار می‌گیرد. داوید خوزوئه خیمنس سیلوا از نزدیک، از چیزی که در زمین دیده می‌شود نحیف‌تر است.

  • تو به منچسترسیتی کمک زیادی کردی تا فصل گذشته قهرمان شود. اما آیا فکر می‌کنی تیمت بتواند این فصل هم قهرمان لیگ برتر شود تا بعد از چلسی و منچستریونایتد، به سومین تیم لیگ برتر تبدیل شود که از عنوان قهرمانی خود دفاع می‌کند؟

(قهرمانی متوالی در لیگ برتر) در کنار تمام قهرمانی‌هایی که من در رقابت‌های بزرگ کسب کرده ام قرار می‌گیرد. قهرمانی در لیگ برتر واقعا کار بزرگی است اما به‌دست آوردن دوباره آن، دستاورد بزرگ‌تری به‌حساب می‌آید. من خوش‌شانس بوده‌ام که مدال‌های زیادی به‌دست آورده‌ام اما هنوز هم می‌خواهم چیزهای بیشتری ببرم.

  • شما فصل گذشته برای نخستین‌بار بعد از سال۱۹۶۸ قهرمان شدید. فکر می‌کنی حالا هواداران انتظار بیشتری از شما دارند؟

نه اینطور فکر نمی‌کنم. دیگر این فشار بیرونی که باید ببرید، وجود ندارد چون یک‌بار برده‌اید.
بازیکنان اما عطش بردن یک جام دیگر را دارند و ما برای این کار تلاش می‌کنیم. کسب قهرمانی کار بسیار سختی است اما قطعا راه زیادی پیش‌رو داریم که باید برویم و ما تلاش خود را می‌کنیم که یک‌بار دیگر این کار را بکنیم.

  • آیا قهرمانی دوباره، تمام چیزی است که منچسترسیتی می‌خواهد؟

نه این تمام چیزی که می‌خواهیم نیست. ما در باشگاه یک پروژه بزرگ داریم که با آمدن شیخ منصور شروع شده و هدف ما این است که به بارسلونای انگلیس تبدیل شویم. ما فران سوریانو (مدیر اجرایی) و چیکی بیگرنستاین (مدیر فوتبال) را به باشگاه خودمان اضافه کرده‌ایم (این دو قبلا همین پست‌ها را در بارسلونا به‌عهده داشتند). آنها بخشی از باشگاهی هستند که هر چیزی را که می‌شد در اسپانیا و اروپا برد، برده‌اند. آنها بخشی از دوره موفق از تاریخ باشگاه بارسلونا هستند.

امیدوارم این چیزی باشد که آنها به باشگاه ما می‌آورند و ما هم بتوانیم کار مشابهی انجام بدهیم. امیدواریم روزی برسد که باشگاهی بشویم که همه درباره آن مثل بارسلونا صحبت می‌کنند. به‌سختی می‌توان گفت که به آن روز نزدیک شده‌ایم چون با وجود اینکه ما لیگ برتر را برده‌ایم، در لیگ قهرمانان حذف شدیم. اما مسئله تنها کار کردن روی این موضوع و تلاش برای تأثیرگذاری بیشتر در اروپاست.

  • تو جام‌های زیادی در کلکسیونت داری؛ جام‌جهانی۲۰۱۰، یورو ۲۰۰۸و ۲۰۱۲، جام حذفی و لیگ برتر انگلیس و همینطور جام‌ملت‌های زیر ۱۹سال اروپا، اما این فصل شانس اضافه‌کردن جام لیگ قهرمانان به این کلکسیون را از دست دادی.

نمی‌توانم به این موضوع فکر کنم. تمام چیزی که می‌توانم بگویم این است که وقتی من به سیتی آمدم آنها به‌دنبال این بودند که در جمع چهار تیم برتر لیگ انگلیس قرار بگیرند. از آن زمان قهرمان لیگ برتر و جام حذفی شده ایم، به لیگ قهرمانان صعود کرده‌ایم و مردم نباید انتظار داشته باشند که یکباره قهرمان لیگ قهرمانان شویم. ما بازیکنان خوبی داریم و به آنجا هم خواهیم رسید. من دوست دارم که با سیتی قهرمان لیگ قهرمانان شوم اما همه‌چیز قدم به قدم.

  • شما در یکی از حساس‌ترین بازی‌های این فصل، در خانه برابر منچستریونایتد سه بر دو شکست خوردید. البته شکست دو بر صفر را با تساوی دو بر دو عوض کردید و در دقایق آخر بازی منچستریونایتد با ضربه ایستگاهی رابین فان‌پرسی به گل برتری رسید.

بله ما سه امتیاز از دست دادیم اما هنوز راه زیادی باقی‌مانده است. ناراحتی ما از این بازی تمام‌شده است. باید به راهمان ادامه بدهیم. پیش‌نیاز قهرمانی، خودداری از وادادن است. بنابر این فرضیه می‌توانیم بگوییم که گل مساوی منچسترسیتی در سه دقیقه پایانی بازی، رضایت‌بخش بوده است. نکته این است که ما این فصل این کار را انجام داده‌ایم و در نیمه دوم به بازی برگشته‌ایم و تیم می‌داند که چطور از خودش واکنش نشان بدهد که این واقعا خوب است.

  • مشکل بزرگ سیتی در راه دفاع از عنوان قهرمانی، تساوی‌های زیاد این تیم است.

شما همیشه می‌توانید پیشرفت کنید اما هر بازی شرایط خود را دارد و مطمئنم که ما پیشرفت خواهیم کرد و به‌خود واقعی‌مان باز خواهیم گشت. فاصله ما با منچستریونایتد زیاد است، می‌توانم بگویم واقعا زیاد. اما ما سال گذشته دیدیم که آنها با فاصله زیادی (هشت امتیاز) از ما بالاتر بودند ولی ما قهرمان لیگ شدیم. هیچ‌چیز نشدنی نیست.

  • سیتی کار خود را در لیگ قهرمانان با شکست یک بر صفر برابر بورسیا دورتموند به پایان رساند تا مشخص شود که هواداران تیم شما حتی نتوانند شاهد رقابت‌های لیگ اروپا باشند. این موضوع انتقادهای بسیار شدیدی را علیه روبرتو مانچینی باعث شد اما فکر می‌کنی این رفتار عادلانه است؟

ما مسئول اتفاق‌هایی هستیم که روی داده‌اند آنطور که ما در لیگ قهرمانان بازی کردیم؛ خب همه باید مسئولیت آن را قبول کنیم. کار در لیگ قهرمانان خیلی خوب شروع نشد و بعد به یک کار سخت تبدیل شد اما نباید تنها مربی را مقصر دانست.

  • آیا مانچینی هنوز مرد مناسبی برای به پیش بردن سیتی است؟

تمام چیزی که می‌خواهم بگویم این است که از وقتی که من به سیتی پیوسته‌ام تا همین امروز، ما با روبرتو پیشرفت داشته‌ایم. تمام چیزی که داشته‌ایم پیشرفت بوده است.

  • تو بهترین بازیکن منچسترسیتی در نیمه اول فصل گذشته بودی و عملکرد خوبت باعث شد تا شون‌رایت فیلیپس به تو لقب مرلین (جادوگر معروف در فرهنگ انگلیس) بدهد. اما در دوره بعد از کریسمس سال گذشته، عملکرد ضعیفت را از تنها گلی که در نیمه‌دوم فصل در لیگ به ثمر رساندی، می‌شد تشخیص داد. این تنها گل تو در لیگ بود تا اینکه در پیروزی پنج بر صفر برابر آستون ویلا در نوامبر گذشته، تعداد گل‌هایت در لیگ در سال۲۰۱۲ به دو گل رسید. مانچینی گفته است بازی‌های زیادی که سیلوا در آن به میدان می‌رود یکی از عوامل بروز این افت عملکرد است؛ آیا واقعا اینطور است؟

این درست است که من در سه یا چهار سال گذشته بازی‌های زیادی در جام ملت‌های اروپا، جام‌جهانی و لیگ انجام داده‌ام اما باید بعد از هر بازی به خوبی ریکاوری کنم و آماده باشم. فوتبال همین است.

  • مشکل دیگر تو مصدومیت مچ پایت است. آیا این مصدومیت روی عملکرد تو تأثیر گذاشته است؟

بله باید با این موضوع کنار بیایم و همیشه روی آن کار کنم. در بخش‌هایی از فصل باید بیشتر مراقب آن باشم و بیشتر روی برطرف‌کردن آن متمرکز شوم. البته این مشکل مرا از فوتبال کنار نگذاشته و می‌توانم بازی کنم و مشکل بزرگی به شمار نمی‌رود.

  • در حال حاضر سیتی واقعا به تو احتیاج دارد چون وقتی که تو خوب بازی می‌کنی، تیم هم خوب بازی می‌کند. اما آیا تمایل داری روزی به اسپانیا برگردی؟ در اسپانیا فوتبال در مقایسه با انگلیس کمتر فیزیکی است و می‌تواند با دردسرهای کمتری برای تو همراه باشد.

البته من در حال حاضر خیلی در سیتی راحت هستم. من هیچ برنامه‌ای برای بازگشتن به اسپانیا ندارم اما خب هیچ‌کس نمی‌داند که آینده چه چیزهایی برایش خواهد داشت.

نام: داوید سیلوا
شماره پیراهن: ۲۱
تولد: هشتم ژانویه ۱۹۸۶
محل تولد: آرگوئنگین، اسپانیا
قد: ۷۰/۱متر
وزن: ۶۷کیلوگرم
نقطه قوت: سیلوا فوتبالیستی فوق‌العاده است که به‌عنوان یک‌بال، تمایل هجومی زیادی دارد. او می‌تواند در سمت چپ یا راست خط میانی و پشت‌سر مهاجمان بازی کند. او یک دریبل‌زن قهار است که دیدی گسترده دارد و استاد قراردادن هم‌تیمی‌هایش در موقعیت گلزنی است.
نقطه ضعف: سیلوا خیلی لاغر است و در درگیری‌های فیزیکی مستقیم با مدافعان عملکرد مناسبی ندارد. او آنطور که انتظار می‌رود گلزنی نمی‌کند و فراز و فرودهای زیادی دارد.
بهترین دستاوردهای زندگی حرفه‌ای: قهرمانی جهان با اسپانیا در سال۲۰۱۰، قهرمانی یورو با اسپانیا در ۲۰۰۸و ۲۰۱۲ اونای امری سرمربی سیلوا در باشگاه والنسیا(۲۰۰۹): کاکا به‌صورتی منطقی چیزهای بیشتری در فوتبال برده است و کارهای بیشتری انجام داده اما داوید با ثباتی خیره‌کننده به همین سمت می‌رود. اگر قرار بود که یکی از این دو را انتخاب کنم، داوید را انتخاب می‌کردم.

کد خبر 196561

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز