گروه اجتماعی: مدیرکل مطالعات اجتماعی ناجا گفت: شبکه وسیعی از کانال‌های توزیع الکل سفید در کشور به صورت علنی مشغول فعالیت است. این در حالی است که رشد تقاضا برای خرید الکل سفید از داروخانه‌ها نیز قابل تأمل است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، سرهنگ بیات در رابطه با استفاده از مشروبات الکلی در بین جوانان گفت: بررسی تغییر و تحولاتی که در عرصه ناهنجاری‌های اجتماعی در کشور روی می‌دهد، بیانگر شیوع صورت‌های جدیدی از آسیب‌ها در بین نسل جوان است که می‌توان آنها را در زمره رفتارهای پرخطر دسته‌بندی و ارزیابی کرد.

بیات گفت: تحقیقات جهانی نشان می‌دهد مصرف الکل در میان جوانان به عنوان یکی از پرخطر‌ترین رفتارها، سالانه موجب مرگ میلیون‌ها نفر و تحمیل میلیاردها دلار هزینه بر جوامع بشری می‌شود.

وی افزود: به عنوان مثال طی سال‌های اخیر به نظر می‌رسد داروخانه‌های شهر تهران با تقاضای بی‌شماری از سوی افراد جوان برای خرید الکل سفید مواجه شده‌اند، تقاضایی که شاید غیرطبیعی و فراتر از نیازهای دارویی و بهداشتی بوده و نگران‌کننده به نظر می‌رسد. بنا به گزارشات دریافتی در طول ایام هفته و به‌ویژه روزهای منتهی به پایان هفته، فروش الکل سفید به یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی داروخانه‌ها تبدیل می‌شود.

وی گفت: نتیجه یک بررسی محدود و مصاحبه با برخی داروخانه‌داران سطح تهران نشان می‌دهد که اخیراً تولید الکل سفید در کشور به دلیل تقاضای بی‌شمار افراد، افزایش یافته و در مقیاس وسیع نیز توزیع می‌گردد.

سرهنگ بیات در ادامه گفت: افزایش تقاضا برای دریافت این ماده موجب گردیده است که حتی برخی داروخانه‌داران نیز قادر به تأمین نیازهای متقاضیان نباشند، در نتیجه شبکه وسیعی از کانال‌های توزیع الکل سفید در کشور به صورت علنی و رسمی مشغول فعالیت هستند. به عنوان مثال در فروشگاه‌های بزرگ به‌ویژه نقــاط شمـالی شهر تهران، الکل سفید در زمره پرفروش‌ترین کالا قرار دارد. حتی برخی فروشگاه‌ها الکل سفید را همراه با کالاهای دیگر و در بسته‌بندی ویژه عرضه می‌کنند.

وی گفت: یک بررسی ساده‌ در مورد فروش این ماده توسط داروخانه‌ها نشان می‌دهد به‌طور متوسط ماهانه هر داروخانه بیش از 360 بطری حاوی الکل سفید در اختیار متقاضیان که غالباً در رده سنی زیر 25 سال هستند، قرار می‌دهد.

مدیرکل مطالعات معاونت اجتماعی ناجا افزود: به‌رغم آن‌که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور نظارت بر تولید و کنترل مصرف غیرمجاز الکل ‌سفید، ‌کارخانه‌داران را ملزم به افزودن ماده تلخ‌کننده (دتاتونیوم بنزوات) کرده است اما این نظارت مختص تولیدکنندگان دولتی بوده و نظارت کمتری بر شرکت‌های خصوصی در این زمینه اعمال می‌شود. لذا اقدام موردنظر تأثیر چندانی بر کاهش تقاضا نداشته است.

بیات افزود: شرکت‌های خصوصی همچنان به تولید الکل‌هایی اقدام می‌کنند که حاوی اسانس‌های خوراکی و با طعم‌های مختلف ذرت، خرما، گندم، نشاسته و ... می‌باشد.

بیات ادامه داد: از طرفی پایین بودن قیمت عرضه این محصول یعنی 700 تومان برای 220 سی‌سی و فقدان آموزش در خصوص صدمات و عوارض ناشی از مصرف آن و ناآگاهی در خصوص عواقب بعدی موجب شده است روند مصرف همچنان بالا باشد. این در حالی است که برابر نظر متخصصان مصرف بلندمدت این ماده موجب اختلال در بینایی، کوری، اختلال در قوه اراده، بیماری‌های خونی، قلبی، ریوی، پوستی و کبدی می‌شود.

سرهنگ بیات اضافه کرد: بالا بودن قیمت مشروبات الکلی خارجی از طرفی و همچنین مشکل دستیابی به آنها، موجب شده است افراد سودجو در سطح کشور نسبت به تهیه و ساخت و توزیع مشروبات دست‌ساز اقدام نمایند.

کد خبر 19677

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز