محمد کرباسی: هیلاری کلینتون تا چند وقت دیگر با معرفی کابینه جدید باراک اوباما برای نخستین‌بار در چند دهه گذشته بیکار می‌شود و به همین‌خاطر گمانه‌زنی درباره آینده کاری یکی از خبرساز‌ترین زنان سیاستمدار جهان حسابی بالا گرفته است.

از اندرو کومو و هیلاری کلینتون به عنوان نامزدهای حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 از آمر

از زمانی که او اعلام کرد دیگر نمی‌خواهد به‌عنوان وزیر امور خارجه در دوره دوم ریاست‌جمهوری اوباما فعالیت کند این سؤال ذهن خیلی‌ها را به‌خودش مشغول کرد که کلینتون چه نقشه‌ای دارد و دنبال چه کاری است؟

شاید یک نفر هم پیدا نشده که حرف کلینتون درباره قصدش برای استراحت‌کردن و دوری از سیاست را باور کند. تا او حرف از کناره‌گیری زد رسانه‌های مختلف درباره قصدش برای رسیدن به کاخ سفید تحلیل و گزارش منتشر کردند. حتی از همین حالا فروش وسایل تبلیغاتی حمایت از او در انتخابات ۲۰۱۶ شروع شده و بعضی از طرفدارانش به‌صورت آن‌لاین لیوان و تی‌شرت می‌خرند. با وجود این هنوز هیچ‌چیز به‌صورت رسمی تأیید نشده و همه خبرها و گزارش‌ها در حد اما و اگر باقی‌مانده است. هیلاری کلینتون البته از رقابت‌های انتخاباتی خاطره‌ای تلخ دارد؛ زمانی که او پس از یک مبارزه انتخاباتی ۱۸‌ماهه در ژوئن سال۲۰۰۸ متوجه شد که شانسی در مقابل باراک اوباما برای معرفی به‌عنوان نامزد حزب دمکرات ندارد و انصراف خود را اعلام کرد. هیلاری کلینتون میلیون‌ها دلار از دارایی شخصی خود را صرف مبارزات انتخاباتی‌اش کرده بود و حدود 18میلیون آمریکایی در جریان این مبارزه از او حمایت کردند. در نهایت اما او از گردونه رقابت برای ریاست جمهوری توانست پست وزارت امور خارجه را با حمایت از باراک اوباما به‌دست آورد. او نخستین زن یک رئیس‌جمهور آمریکا بود که وارد کابینه یک رئیس‌جمهور دیگر شد و پس از مادلین آلبرایت، دومین زنی شد که پست وزارت امور خارجه آمریکا را به‌دست آورد. او در دوران وزارت خود یک رکوردشکنی دیگر هم داشت و نامش را به‌عنوان پر‌سفر‌ترین وزیر امور خارجه آمریکا ثبت کرد. سفرهایی که اکنون باعث بیماری‌اش شده است.

میان اما و اگر

دوستان و نزدیکان خانم وزیر فعلی می‌گویند او برنامه‌اش این است که چند روز پس از مراسم تحلیف کابینه جدید از وزارت امور خارجه بیرون بیاید و فکرکردن درباره برنامه‌های آینده‌اش را شروع کند. احتمالا او به‌ویژه پس از بیماری و ماجرای غش‌کردنش مدتی را استراحت خواهد کرد اما این دوره برای زن پر سفر کابینه اول اوباما طولانی نخواهد بود. برخی از مشاوران هیلاری کلینتون گفته‌اند احتمال دارد که او نوشتن کتاب جدیدی درباره خاطرات دوران وزارتش که با انقلاب در کشورهای عربی همراه بود را شروع کند و مدتی هم به‌صورت موقت به فعالیت در بنیادهای متعلق به بیل‌کلینتون، شوهرش، بپردازد.
یک سؤال مهم که جواب قطعی برای آن پیدا نشده این است که او بار دیگر برای شرکت در انتخاباتی که قرار است هشت سال پس از شکست تلخش برگزار شود تلاش می‌کند؟
هیلاری کلینتون خودش در چند مصاحبه گفته است که فعلا قصدی برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ندارد اما چه‌کسی است که در میدان نبرد سختی مثل تلاش برای رسیدن به کاخ سفید آن هم پس از دو شکست پی‌در‌پی جمهوریخواهان بخواهد چهار سال زودتر دستش را رو کند؟
نیویورک تایمز به نقل از برخی دوستان نزدیک کلینتون گزارش داده که از همین حالا همه نشانه‌ها حاکی از تلاش او برای رسیدن به کاخ سفید است.
نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هم به تازگی استقبال خودش از نامزدشدن کلینتون را اعلام کرده و گفته است که او می‌تواند رئیس‌جمهور بزرگی برای آمریکا باشد.

درس از اشتباه‌های گذشته

واقعیت این است که هیلاری کلینتون در جریان رقابت‌های خود برای انتخابات سال۲۰۰۸ اشتباه‌های تاکتیکی زیاد و گاف‌های فراوانی داشت. نتایج یک نظرسنجی که پس از گسترش گمانه‌زنی‌ها درباره نامزد شدن او در انتخابات ۲۰۱۶ صورت گرفته نشان می‌دهد که ۶۵‌درصد آمریکایی‌ها او را گزینه مناسبی می‌دانند و ۳۵‌درصد مخالف نامزدشدن او هستند. تحلیلگران می‌گویند این ۳۵ درصد بیشترشان کسانی هستند که دستی در سیاست دارند و هنوز ‌بی‌تجربگی‌های کلینتون را برای انتخابات ۲۰۰۸ فراموش نکرده‌اند. با وجود این گروهی اعتقاد دارند که چهار سال فعالیت به‌عنوان وزیر امور خارجه آمریکا تجربیات کلینتون را افزایش داده و او اکنون نسبت به گذشته پخته‌تر شده است.
او به هر حال در بیشتر از ۱۱۲ سفرش به کشورهای مختلف تجربه‌های زیادی فرا گرفته و مشاورانش می‌گویند که از اشتباه‌هایش در مبارزات انتخاباتی ۲۰۰۸ هم درس گرفته است.
این نکته را اما باید درنظر داشت که یکی از دلایل اصلی بالابودن حمایت از او درنظرسنجی‌ها به دلیل فعالیت او به‌عنوان وزیر امور خارجه آمریکاست و احتمالا او پس از محوشدن چهره و حرف‌هایش از رسانه‌ها پس از‌ وزارت خارجه این‌قدر دیگر طرفدار نخواهد داشت.

کلینتون‌ها تیم تشکیل می‌دهند؟

بیل‌کلینتون با دوران جنجالی ریاست‌جمهوری‌اش و فعالیت‌های بنیادهایی که دارد هنوز هم در آمریکا مشهور است و چهره‌ای رسانه‌‌ای به‌حساب می‌آید. حمایت بیل‌کلینتون از باراک اوباما در انتخابات اخیر و آن تعظیم بلند و بالایش را خیلی‌ها به یاد دارند اما گفته می‌شود هیلاری کلینتون همیشه خواسته که شخصیتی مستقل از همسرش داشته باشد. هیلاری کلینتون از سال۱۹۹۳ تا ۲۰۰۱ با ریاست‌جمهوری همسرش بانوی اول کاخ سفید بوده است. او از این هشت سال اما خاطراتی تلخ به‌ویژه با افشای رابطه همسرش با مونیکا لوینسکی یا همان ماجرای مونیکا گیت داشت. هیلاری در آن زمان هرچند در ابتدا این مسئله را توطئه دشمنان بیل کلینتون خواند اما با روشدن اسناد و مدارک نتوانست چشمش را روی حقیقت ببندد. او پس از اینکه متوجه شد ماجرا حقیقت دارد اعلام کرد که به ازدواج خود پایبند است؛ هرچند می‌گویند بیل و هیلاری در این دوره مشاجراتی سخت داشتند. ترک‌نکردن خانواده باعث شد تا محبوبیت هیلاری کلینتون در آن دوره به اوج خود برسد.

مسئله‌ای به نام پول

هیلاری کلینتون اگر بخواهد برای ریاست‌جمهوری آمریکا در سال‌۲۰۱۶ نقشه بکشد بیشتر از هر چیز نیاز به پول دارد. در جریان رقابت‌های انتخابات ۲۰۰۸، بیل کلینتون توانست با فعالیت‌هایش ۱۰‌میلیون دلار برای ستاد انتخاباتی همسرش جمع‌‌‌‌آوری کند. حالا اما هزینه شرکت در انتخابات بیشتر شده است. ورود هیلاری کلینتون به فعالیت‌های جدی اقتصادی می‌تواند برایش دردسر‌ساز باشد و دست جمهوریخواهان را برای پیداکردن راهی برای ضربه‌زدن به او باز کند. او می‌تواند به سران کشورها مشاوره دهد اما شاید بهترین راه‌‌حل برایش راهی باشد که بیل کلینتون در سال‌های گذشته رفته و کلی پول بابت آن به جیب‌ زده است: فروش کتاب و سخنرانی. گزارش رسمی خانواده کلینتون نشان می‌دهد که بیل از سخنرانی‌هایش پس از ترک کاخ سفید در سال۲۰۰۱، ۸۹‌میلیون دلار درآمد داشته است. با این سابقه، هیلاری کلینتون هم احتمالا بدش نمی‌آید که از این راه تقریبا راحت پول به‌دست آورد. با همه این اوصاف انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا یک معادله است که پارامترهای مختلفی در آن دخل و تصرف دارند. باید دید جمهوریخواهان پس از شکست سخت دوباره در برابر اوباما چه راهی را می‌روند و روی چه‌کسی سرمایه‌گذاری می‌کنند. تا آن موقع باید منتظر ماند و فعالیت‌های هیلاری کلینتون را رصد کرد؛ شاید او بتواند نخستین رئیس‌جمهور زن تاریخ آمریکا شود.

 

کد خبر 196808

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز