رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه یک گام در اجرای هدفمندی یارانه‌ها برداشتیم و پنج‌‌گام به عقب برگشته‌ایم تأکید کرد: وابستگی بودجه عمومی کشور به درآمدهای نفتی در دولت نهم و دهم بیشتر هم شده است.

چطور روغن‌‌های معطر درست کنیم؟

به گزارش فارس، مسعود میرکاظمی وزیر نفت دولت دهم گفت: از چند سال گذشته هرچه جلو آمدیم عملکرد بودجه و وابستگی به نفت افزایش یافت. او توضیح داد: در سنوات گذشته وقتی نرخ تسعیر دلار حدود هزار تومان حفظ شده بود باعث شد که دلار بیشتری در بازار فروخته شود، وقتی بازار کشش نداشت بانک مرکزی دلار را خودش برمی‌داشت و پول جدید وارد بازار می‌کرد و یکی از دلایلی که شاهد تورم و بی‌ثباتی در کشور بود، همین دلارهای نفتی بود که وارد بازار و یا وارد دارایی‌های بانک مرکزی می‌شد و در بودجه سال92 قاعدتا نباید همان روال گذشته ادامه یابد.

میرکاظمی با بیان اینکه تأمین منابع کسری یارانه‌های نقدی هم از نفت بود، افزود:در سال آغاز اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بیش از 80هزار میلیارد تومان یارانه حامل‌های انرژی پرداخت می‌شد اما امروز با توجه به نرخ تسعیر ارز یارانه پرداختی بیش از 200هزار میلیارد تومان است. رئیس کمیسیون انرژی مجلس قیمت مطلوب نرخ دلار در بودجه را بالاتر از هزارو500 و پایین‌تر از دوهزارتومان دانست و درباره اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها هم اظهار کرد: شرایط موجود شرایط خوبی برای اجرای گام دوم هدفمندی یارانه‌ها نیست.

کد خبر 196894
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز