همشهری آنلاین: رئیس جمهوری گفت: اخلاق پزشکی نباید در این خلاصه شود که خانم‌هایی که در این بخش هستند، چطور چارقد سر کنند و یا این‌که آقایان چطور برخورد داشته باشند. بالاخره یک سری موازین دینی وجود دارد که همه آن را رعایت می‌کنند. ما باید در مسیر یک مبنای انسانی و اخلاقی گام برداریم و این موضوع را می‌شود دنبال کرد.

رییس‌جمهور در جمع مدیران بخش سلامت کشور با تاکید بر این‌که پست‌ها و مقام‌ها در این دنیا هیچ اصالتی ندارد، چطور عبور کردن از آنها را ارزش و یا ضدارزش دانست. مهمترین اظهارات محمود احمدی نژاد در این مراسم را به نقل از ایسنا در زیر بخوانید:

  • هم در حوزه‌ درمان و توسعه‌ سلامت در بالاترین سطوح بین‌المللی فعالیت‌هایی انجام شده و هم در آموزش و پژوهش و فناوری کارهایی انجام شده که قابل مقایسه با هیچ دوره‌ای نیست. در واقع بعد از انقلاب این روند مسیر خودش را پیدا کرده و وضعیت مناسبی یافته است، اما در سال‌های اخیر اوج گرفته که من از همه تشکر می‌کنم.
  • نظام سلامت به معنای پایش اولیه بهداشت و درمان است که البته این نظام نیازمند بازنگری است، باید روانش کنیم. در این نظام کیفیت دائما باید بالا برود و این شدنی است؛ چرا که ما دانش و استعداد و همت و سابقه‌ تاریخی ایرانی و دستاوردهای عظیمی را داریم و این‌که باید بدانیم بالاخره هزینه‌های درمان برای هفت هشت دهک جامعه سنگین است. بنابراین باید کاری کنیم کسانی که گذرشان به این مسیر می‌افتد، هزینه‌هایشان کاهش پیدا کند که این شدنی است.
  • پزشک خانواده فقط این نیست که 30 - 40 هزار نفر نیروی جدید استخدام شود و دولت بودجه‌ای را بدهد، بلکه به این معنی است که ما نظام سلامت را به گونه‌ای طراحی کنیم که هزینه‌ها اعم از هزینه‌هایی که دولت، بیمه‌ها و مردم می‌پردازند، در جای خود به درستی مصرف شود و بعد از آن یک نظام پایش سلامت ملی شکل بگیرد.
  • معتقدم اگر طرح پزشک خانواده را کامل و به خوبی اجرا کنیم، حتما هزینه‌های سرانه بهداشت و درمان کشور کاهش پیدا می‌کند. ضمن این‌که کسانی که واقعا در این عرصه مشغول خدمت هستند، نیز درآمد بالاتری خواهند داشت. خواهش می‌کنیم موضوع پزشک خانواده را در دستور کار قرار دهید و بدانید که می‌توان پایه‌ها و اسکلت‌های این طرح را در همین 5-6 ماه بنا گذارد.
  • من ایمان دارم که شما می‌توانید کارهای مهمی را در بحث آموزش عملیاتی کنید. چه اشکال دارد تمام این بچه‌هایی که خارج از کشور تحصیل می‌کنند زیر دست شما بیایند؟ معمولا این بچه‌ها در این سطوح که درس می‌خوانند چیزی به دانش پزشکی کشور اضافه نمی‌کنند. وقتی هم خودشان به این‌جا می‌آیند به لحاظ رتبه‌ پزشکی بالا نیستند. پس خوب است که همین جا درس بخوانند.
  • این ایده‌ی خوبی است که شما نه تنها از کشورهای اطراف، بلکه از همه‌ کشورها دانشجوی پزشکی بگیرید. هم‌چنین در دوره‌های شبانه که حذف شده است هم دانشجوی پزشکی جذب شود. ما الان به جایی رسیده‌ایم که می‌توانیم نیروی انسانی صادر کنیم. بنابراین باید این کار انجام شود.
  • باید پرونده‌ داروهای نوترکیب را جمع و جور کنیم. ما 500 میلیون دلار مواد اولیه‌ دارو وارد می‌کنیم که این عدد در مقابل اراده‌ شما چیزی نیست. شما برنامه‌ای تهیه کنید و من هر کمکی که در این راستا لازم باشد، انجام می‌دهم. شما می‌توانید برنامه‌ای تهیه کنید و بگویید در یک دوره‌ زمانی نیاز داخل را فراهم می‌کنید.
  • من نمی‌خواهم بگویم که ما صد در صد هیچ تبادل دارویی با دنیا نداشته باشیم. بالاخره ما باید با دنیا مراوده داشته باشیم، اما زمانی که دارو یک ابزار فشار علیه یک ملت می‌شود، باید خودمان دست به کار شویم.
  • باید فاصله‌ای که بین بخش خصوصی و عمومی وجود دارد، مدیریت و بر آن نظارت شود و البته من در این راستا به شدت با تبدیل شدن بخش سلامت کشور به یک بخش صنعتی و تجاری مخالفم؛ چرا که در این بخش، بحث انسان و سلامت انسان‌ها مطرح است و اصلا از قدیم‌الایام کار پزشکی مقدس بوده، چرا که با انسان‌ها سر و کار داشته است و اطبا هم مباحث مالی را در محاسبات خود به کار نمی‌بردند.
  • اخلاق پزشکی نباید در این خلاصه شود که خانم‌هایی که در این بخش هستند، چطور چارقد سر کنند و یا این‌که آقایان چطور برخورد داشته باشند. بالاخره یک سری موازین دینی وجود دارد که همه آن را رعایت می‌کنند. ما باید در مسیر یک مبنای انسانی و اخلاقی گام برداریم و این موضوع را می‌شود دنبال کرد.
  • حرف دل؛ باید بدانیم که همه‌ ما رفتنی هستیم و خلق شده‌ایم که در بالاترین مراتب هستی زندگی کنیم و خداگونه شویم و در این مسیر فرصت این دنیا تنها فرصت و امکان این پرواز است و این موضوع همه‌اش در رابطه‌ انسان و خدا خلاصه می‌شود. هوشمندان عالم از این عالم، زندگی در آن و از خدا جز خود خدا را نمی‌خواهند. پست‌ها و مقام‌ها در این دنیا هیچ اصالتی ندارد و به خودی خود نه ارزش و نه ضد ارزش است. این‌که چطور از این پست‌ها عبور کنیم، ارزش و یا ضدارزش است.
کد خبر 197157
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز