چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۴:۳۷
۰ نفر

گروه سلامت: معاون وزیر بهداشت گفت: افراد سودجو که منافع خود را در سودهای کلان شرکت‌های چند ملیتی جستجو می‌کنند با تحریک بیماران و ایجاد ترس در آنان نسبت به مصرف داروهای ایرانی و تشویق مصرف مشابه‌های خارجی، از آب گل آلود ماهی می‌گیرند.

به گزارش همشهری، رسول دیناروند در مورد کمبود اخیر داروهای بیماران ام‌اس با ارسال نمابری به صورت کتبی توضیح داد: داروهای موجود در بازار دارویی ایران برای کنترل بیماری و جلوگیری از عود حملات MS عبارتند از: آوانکس (با نام تجاری ایرانی سینووکس)، ربیف و بتافرون که سالانه مقادیر بسیاری از یارانه دولت صرف تدارک این داروها می‌شود.

وی گفت: با وجود مشکلات مرسوم کمبود یارانه‌ها و نیز عدم تخصیص به موقع آنها، تلاش همیشگی وزارت بهداشت، تأمین دارو به موقع و متناسب با نیاز بیماران است و باید به یاد داشته باشیم داروهایی که به صورت بیوتکنولوژیک تولید می‌شوند به علت مواد اولیه محدود روند تولید زمان‌بر و نیز کارخانجات انگشت شمار و احتمال تأثیر مسایل سیاسی، بین‌المللی و ... بر روند دارورسانی به کشوری خاص، همواره با خطر کمبود مواجه‌اند.

دیناروند اضافه کرد: به همین دلیل برنامه‌ریزی طولانی مدت برای تهیه مقادیر لازم از این داروها برای کشور اهمیت دو چندان می‌یابد و نیز دقیقاً به خاطر وجود این خطر همیشگی است که مسئولان و محققان دانشگاهی تنها راه خاتمه معضل کمبودهای مقطعی را تولید داروی با کیفیت در داخل کشور می‌دانند.

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت گفت: تولید داروهای بیوتکنولوژیک با تلاش متخصصان داروسازی این مرز و بوم مدتی است در کشور آغاز شده است و یکی از دستاوردهای اولیه این حرکت تولید اینترفرون بتا a1 با نام تجاری سینووکس در سال گذشته بود، با وجود این که این دستاورد که جهشی درصنعت داروسازی کشور محسوب می‌شود با استقبال مناسب بخش بزرگی از جامعه پزشکی روبه رو شد اما متاسفانه توسط طیفی از پزشکان مورد کم لطفی و حتی تخطئه قرار گرفت.

دیناروند افزود: در حالی که تمامی آزمایشات علمی، همسنگی زیستی و تشابه کامل داروی ایرانی با نمونه خارجی را تایید می‌کرد درصد ناچیزی از تفاوت متعارف بین محصولات دو کارخانه به پای بی‌کیفیتی و پرعارضه بودن داروی ایرانی گذاشته شد در نتیجه به علت اینکه بیمه‌های درمانی دارو را در فهرست تعهدات خود قرار دادند و تهیه داروی خارجی (با وجود اینکه هنوز مقادیر بالایی از یارانه‌ها به آن اختصاص می‌یافت) برای برخی از بیماران سنگین می‌نمود، درصدی از پزشکان داروی بیماران خود را تعویض کرده و به جای آونکس (یا سینووکس) بتافرون و ریبف را جایگزین کردند که این جایگزینی بی‌رویه موجب افزایش غیرقابل پیش‌بینی مصرف دو داروی مذکور شد.

دیناروند اضافه کرد: با افزایش مصرف و با وجود چندین بار تجدید سفارشات و بالا بردن سقف واردات (با تمامی مشکلاتی که درباره داروهای بیوتکنولوژیک ذکر شد) هنوز معضل تامین دارو برای بیماران گریبانگیر وزارت بهداشت است.

معاون وزیر بهداشت گفت: در این میان نباید نقش برخی از افراد سوء استفاده‌گر که منافع خود را در سودهای کلان شرکت‌های چند ملیتی جستجو می‌کنند نادیده گرفته شود، به هر حال باید پذیرفت که دست‌هایی وجود دارند که با تحریک بیماران و ایجاد ترس و واهمه در آنان نسبت به مصرف داروهای ایرانی و تشویق مصرف مشابه‌های خارجی از آب گل آلود ماهی می‌گیرند.

وی گفت: در نهایت باید گفت سیاست قطعی وزارت بهداشت برای مبارزه با کمبودها، تلاش برای تولید داروهای بیوتکنولوژیک در داخل کشور است و در این مسیر هر روز برای ارتقای هر چه بیشتر کمیت و کیفیت این دسته از داروها برنامه‌ریزی می‌کند در عین حال واردات داروهای مورد نیاز را نیز ادامه خواهد داد تا با ایجاد فضای رقابتی در بازار دارویی کشور حقوق بیماران به تمامی مراعات شود از پزشکان و نیز انجمن MS می‌خواهیم که با حمایت و همکاری با وزارت بهداشت ضمن حفظ منافع کشور، آرامش روحی و روانی بیماران دردمند را فراهم کنند، آرامشی که به تصدیق همگان نخستین و مهمترین داروی آنان است.

کد خبر 19938

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز