چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۷:۴۴
۰ نفر

گروه بورس: شرکت بورس کالا آمادگی کامل خود را برای پذیرش سیمان در صورت خروج این محصول از سبد حمایتی دولت اعلام کرد.

محمد حسین دیده ‌ور، عضو هیأت مدیره بورس فلزات در این باره گفت: در صورت خروج سیمان از سبد حمایتی دولت بورس کالا  آمادگی دارد داد و ستد  این محصول را در این بورس انجام دهد.

وی افزود: ما همواره آمادگی خود را برای این کار اعلام کرده‌ایم اما هنوز هیچ دستور‌العملی در این زمینه دریافت نکرده‌ایم. وی همچنین درباره مزایای آزادسازی نرخ سیمان گفت: طبیعتاً با خروج سیمان از سبد حمایتی دولت انگیزه‌های زیادی برای تولیدکنندگان ایجاد خواهد شد. همچنین روند عرضه و تقاضا حل و متعادل می‌شود.

وی با تأکید بر این که باتصویب خروج سیمان از سبد حمایتی دولت مشکل این محصول در کشور حل خواهد شد گفت: ورود سیمان به بورس کالا می‌تواند از فشار موجود بر بازار آهن کشور کم کند و در نتیجه به نرخ‌های بازار آهن نیز در کشور کمک کند.

عضو هیأت مدیره بورس فلزات همچنین به احداث 2 کارخانه دیگر سیمانی در آینده نزدیک اشاره کرد و گفت: همچنین با افتتاح این دو کارخانه جدید بازار سیمان در کشور متعادل خواهد شد و از این نظر دیگر در مورد کنترل بازار این محصول نیز نگرانی وجود نخواهد داشت. ضمن این که عرضه رقابتی یک محصول منجر به حذف رانت‌های موجود و واقعی‌ترشدن قیمت‌ها می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر نیاز کشور به سیمان سالانه 42 میلیون تن است و تولید داخلی این محصول 33 میلیون تن، اما با افتتاح این دو کارخانه جدید در روند عرضه و تقاضا توازن ایجاد خواهد شد.

دیده‌ور با تأکید بر شفاف شدن و واقعی شدن قیمت‌ها در صورت خروج این محصول از سبد دولت گفت: در حال حاضر در برخی استان‌ها سیمان 90 درصد بالاتر از نرخ مصوب فروخته می‌شود در حالی که با تصویب این طرح رانت‌‌ها از بین می‌رود و قیمت‌ها رقابتی و شفاف می‌شود.

بر اساس این گزارش، یکشنبه گذشته دولت در کمیسیون فرعی شورای اقتصاد با خروج سیمان از سبد حمایتی به صورت مشروط موافقت کرد.

آخرین اطلاعات دریافتی حاکی از آن است که رئیس جمهوری در آخرین جلسه شورای اقتصاد با خروج سیمان از سبد حمایتی دولت به شرط این که کنترل بازار از دست نرود اعلام کرده است.

قرار است در جلسه بعدی این شورا نحوه کنترل بازار سیمان بررسی شود،چه در طول چند سال گذشته همواره خبرهای مختلفی درباره آزادسازی قیمت سیمان و خروج این محصول از سبد حمایتی دولت منتشر شده اما این موضوع هر بار با مخالفت‌های دولت به نتیجه‌ای نرسیده است.

به طوری که بازار سهام و سیمان حساسیت‌های خود را نسبت به این اخبار از دست داده‌اند. اما در چند روز گذشته با انتشار این خبر در رسانه‌ها سهام شرکت‌های سیمانی که سهم زیادی را در بازار سرمایه دارند با صف‌های خرید سهامداران مواجه شدند.

به این ترتیب امیدواری دوباره‌ای در میان سهامداران شرکت‌های سیمان و مصرف‌کنندگان این محصول برای کسب قیمت واقعی‌تر به وجود آمده است.

علی بشارت احسانی کارگزار بورس فلزات نیز دراین‌باره گفت: بورس فلزات از مدت‌ها پیش آمادگی خود را برای ورود سیمان اعلام کرده بود اما هر بار دولت با درخواست وزارت بازرگانی مخالفت می‌کرد.

وی افزود: البته هنوز مشخص نیست که آیا واقعاً سیمان از سبد حمایتی خارج خواهد شد یا خیر؟

وی در خصوص مزایای تصویب این طرح در دولت گفت: در صورت تحقق این طرح قیمت این محصول به صورت واقعی‌تر و رقابتی‌تر در بازار عرضه خواهد شد. ضمن این که رانت‌های بسیاری که تاکنون در این بازار وجود داشته از بین می‌رود و دست رانت‌خواران که تاکنون سودهای زیادی به دست آورده‌اند کوتاه می‌شود.

احسانی تأکید کرد: اما با توجه به اطلاعات ارائه شده هنوز در خصوص تصویب این طرح اطمینان زیادی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: در صورت تحقق چنین موضوعی سود حاصل بین تولیدکننده و مصرف‌کننده به صورت عادلانه تقسیم می‌شود و رانت‌های موجود از بین خواهد رفت.

کد خبر 19960

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز