جمعه ۱۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۹
۰ نفر

سید محمدهادی ایازی* 1-دکتر حسن ابراهیم حبیبی (1315تهران - 1391تهران) با بیش از نیم قرن تکاپوی فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و نهایتا پژوهشی و علمی به دیدار حق شتافت.

مرحوم حبیبی که در کارنامه حیات او منظومه‌ای از فعالیت‌های مختلف را شاهد هستیم ازجمله مدیران خوش اقبالی بود که در هر عرصه‌ای که حضور یافت به پشتوانه ذهن نقاد و فکر روشن به نیکویی ازعهده آن برآمد. امروز که در ایام دهه فجر به سر می‌بریم باید از خدمات و خیرات هوشمندانه او در تدوین پیش نویس نخستین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران یاد کنیم که به همت او و جمعی دیگر از حقوقدانان در راستای رهنمود رهبر کبیر انقلاب اقدام کردند و این یک ویژگی مهم نظام است که برآمده از انقلاب بود.

دکتر حبیبی که دانش آموخته سوربن بود قطعا تجربه تلخ انقلاب فرانسه و آنچه از نابهنجاری‌ها و صدمات بر مردم فرانسه وارد شده بود را در پیش چشم داشت که در تدوین قانون اساسی به‌عنوان شاکله و تارو پود نظام انقلابی تسریع کرد تا این نظام با قوام، نظم و ترتیب بر جامعه حاکم شود.

2-دکتر حبیبی در طول 34سال گذشته از برآمدن آفتاب نظام جمهوری اسلامی خدمات علمی و پژوهشی ارزشمندی علاوه بر امور اجرایی و سیاسی به‌عهده داشته که همگی در جهت تحکیم و پیوند هویت دینی و ایرانی ما بوده است. حضور فعال در شورای گسترش زبان فارسی، عضویت دائم در شورای‌عالی فرهنگی و فرهنگستان زبان و ادب فارسی و البته بزرگ‌ترین همت او تاسیس بنیاد ایران‌شناسی بود. بنیاد ایران شناسی که او تأسیس کرد، مؤسسه‌ای علمی و پژوهشی است که در سال 1376و زیرنظر نهاد ریاست‌جمهوری فعالیت خود را آغاز کرد.

طبق اساسنامه این نهاد اهداف آن عبارتند از: یک‌- ایجاد محیط مناسب برای مطالعه و بهره‌گیری فرهیختگان، دانش‌پژوهان و دانشجویان علاقه‌مند به مباحث ایران شناسی، دو - سازماندهی و هماهنگ کردن پژوهش‌های علمی در زمینه ایران‌شناسی و بهره‌گیری از آن در بنیاد. یکی دیگر از اهداف بنیاد ایران‌شناسی بررسی دقیق شرح حال و آثار اندیشمندان، هنرمندان و فرهیختگان ایران است. همچنین این بنیاد تلاش می‌کرد تا براساس اساسنامه‌ای که داشت به بالابردن سطح آگاهی اجتماعی و فرهنگی مردم ایران از پیشینه تاریخی، تمدن و فرهنگ ایران و تقویت ایران دوستی و آرمان‌خواهی آنها و تحکیم ارکان هویت ملی و مقاومت در برابر جلوه‌های گوناگون پنهان و آشکار هجوم فرهنگ بیگانه اقدام کند. طرفه آن است که این اهداف و برنامه‌ها دقیقا در حوزه کوچک‌تر از اهداف مدیریت فرهنگی شهر تهران به شمار می‌رود و استفاده از این تجربیات می‌تواند مدیریت فرهنگی شهر را کمک و یاری کند.

3-مرحوم حبیبی که متولد تهران بود در واقع یک شهروند نمونه برای شهروندان تهرانی به شمار می‌رفت که با پشتکار و همت والا توانست مدارج علمی را در رشته جامعه‌شناسی و حقوق طی کند و در قوس صعودی زندگی علمی، اجرایی و سیاسی خود در عرصه‌های گوناگون فعالیت داشته باشد. امروزه ما در مدیریت فرهنگی شهر نیاز مبرم به الگوسازی برای جوانان داریم و آن مرحوم را می‌توان به‌عنوان یک شهروند فرهیخته و آیینه تمام نمای یک انسان متدین، متخصص، متعهد، بااخلاق و کوشا در منظر همشهریان قرار داد تا با تأسی و اقتدا به رفتارهای فرهنگی و اجتماعی او بتوانیم شهری آباد و فرهنگی داشته باشیم. مدیریت فرهنگی شهر درگذشت این فرزانه مرد و چهره ماندگار را به جامعه علم و فرهنگ و همشهریان عزیز تسلیت گفته و از درگاه خداوند متعال علو درجات را برای آن خردمند فرهیخته خواستار است.

او به گفته رودکی:
از شمار چشم یک تن کم / و از شمار خرد هزاران بیش بود

* معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران

کد خبر 199731
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز