یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۳
۰ نفر

گروه بورس: کارشناسان معتقدند آزاد‌سازی‌ قیمت خودرو از سوی دولت، اثر چندانی بر سهام خودرو‌سازان نخواهد داشت چرا که وضع مالی خودرو سازان را چندان تغییر نخواهد داد.

طرح

به گزارش همشهری، دولت در ابتدای هفته با آزاد‌سازی‌ قیمت خودرو موافقت کرد. براساس این طرح خودرو سازان داخلی از این پس می‌توانند محصولات تولیدی خود را به قیمت دلخواه بفروشند. اما در این مصوبه چند شرط لحاظ شده است. نکته اول اینکه قیمت پایه خودرو‌های تولیدی توسط سازمان حمایت از مصرف‌کننده تعیین می‌شود و این قیمت نیز با نرخ ارز مبادله تعیین می‌شود.

نکته دوم اینکه خودرو‌سازان می‌توانند محصولات خود را با قیمتی که توسط سازمان حمایت از مصرف‌کننده تعیین شده و یا حتی بیشتر بفروشند و نکته سوم اینکه اگر خودرو سازان محصولات خود را بالاتر از قیمت پایه تعیین شده از سوی سازمان حمایت از مصرف‌کننده بفروشند مجبورند 95درصد از این میزان را به‌حساب خزانه دولت واریز کنند. دولت اما در این طرح شرایط دیگری نیز درنظر گرفته و آن این است که ظرف پنج سال آینده سالی پنج درصد از تعرفه واردات خودرو کم خواهد شد. به‌دنبال این مصوبه روز شنبه سهام شرکت‌های خودروسازی در بورس با افزایش تقاضا برای خرید مواجه شد اما دیروز از حجم تقاضا برای خرید سهام کاسته شد.

کارشناسان معتقدند که افزایش تمایل سهامداران برای خرید خودرو یک اثر روانی کوتاه‌مدت بوده و مصوبه آزاد‌سازی‌ تأثیر چندانی بر سهام خودرو سازان ندارد چرا که این مصوبه نمی‌تواند خودرو سازان را از شر مشکلات مالی‌شان خلاص کند.در همین رابطه فرهاد عبدالله‌زاده کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با همشهری در پاسخ به این پرسش که آیا آزاد‌سازی‌ قیمت خودرو تأثیری بر قیمت سهام شرکت‌های خودرو‌سازی‌ در بورس خواهد داشت، گفت: خیر، مصوبه آزاد‌سازی‌ قیمت خودرو فقط یک اثر روانی کوتاه‌مدت بر بازار داشت که این اثر هم روز گذشته فروکش کرد اما در نهایت مصوبه آزاد‌سازی‌ قیمت خودرو اثر مالی خاصی برای خودرو‌سازان ندارد به همین دلیل نمی‌تواند اثر خاصی هم بر سهام این شرکت‌ها در بورس داشته باشد.

وی افزود:این مصوبه تأکید کرده که اگر خودرو سازان محصولات خود را بیش از قیمت تعیین شده سازمان حمایت از مصرف‌کننده به فروش برسانند تا 95درصد از این میزان را باید به خزانه دولت واریز کنند، با این حساب سود چندانی نصیب خودرو سازان نخواهد شد و این مصوبه اثر مالی چندان مثبتی برای خودرو سازان ندارد.

وی تأکید کرد: اگر سازمان حمایت از مصرف‌کننده قیمت‌های مناسبی را برای خودرو سازان تعیین کند و یا اینکه قیمت نرخ مبادله‌ای در مرکز مبادلات به شکلی افزایش یابد شاید تأثیر مناسبی برای خودرو‌سازان داشته باشد اما در شرایط کلی این مصوبه نمی‌تواند اثرات مالی چندان زیادی برای شرکت‌های خودرو‌ساز‌ داشته باشد و افزایش تمایل بازار در روز شنبه برای خرید سهام خودرو سازان هم بیشتر روانی بود واین جو روز یکشنبه فروکش کرد.

در همین رابطه سعید علیشاهی یک کارشناس دیگر بازار سرمایه گفت: اگر آزاد‌سازی‌ به درستی اجرا شود می‌تواند به‌نفع خودرو‌سازان باشد چرا که سودی که در حال حاضر به جیب دلالان می‌رود در شرکت‌های خودرو‌سازی‌ ذخیره می‌شود. به گفته وی ایجاد شرایط بهتر برای سهام خودرو سازان بستگی به قوانین ومقررات و مصوبات مختلف دارد که آینده سهام آنها را ترسیم می‌کند.

کد خبر 200006
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز