همشهری آنلاین: هیلاری کلینتون با تاکید بر این‌که اوباما باید سیاست مذاکره مستقیم با تهران را در پیش بگیرد از رئیس مجلس به عنوان جانشین احتمالی رئیس‌جمهوری یاد کرد. این جملات در حالی منتشر شده که اظهارات نویسنده این خبر در اشپیگل تاکید کرده که به رویاپردازی پرداخته و اصلا چنین مطالبی واقعیت ندارد.

متن این رویاپردازی نویسنده اشپیگل در زیر آمده است: «هیلاری کلینتون» شصت و هفتمین وزیر خارجه آمریکا که اخیرا از سمت خود کنار رفت و وزارت خارجه را به «جان کری» سپرد، طی نامه‌ای به «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری این کشور توصیه‌هایی را برای بهبود وجهه آمریکا مطرح کرده است.

ایلنا به نقل از هفته‌نامه اشپیگل نوشت: در نامه کلینتون به اوباما آمده است: «به فعالیت‌هایی که طی چهار سال گذشته در کنار یکدیگر داشتیم افتخار می‌کنم و امیدوارم تلاش‌های بیشتری برای حفظ قدرت رهبری آمریکا صورت بگیرد.»

وی ادامه داد: «در جریان انتخابات درون حزبی سال 2008 میلادی با یکدیگر رقیب بودیم ولی طی چهار سال گذشته با احترام در کنار یکدیگر ایستادیم. در این مدت دستاوردهایی داشتیم و در عین حال از رسیدن به برخی هدف‌ها نیز باز ماندیم.»

کلینتون به اوباما توصیه کرد که طی چهار سال آینده عمدتا روی مسائل داخلی متمرکز شود. وی همچنین در این نامه به مسائلی که آمریکا در افغانستان، خاورمیانه و آفریقا با آن رو‌به‌رو است اشاره کرد.

کلینتون گفت که آمریکا باید در دولت جدید اوباما سیاست مذاکره مستقیم با ایران را در پیش بگیرد.

هیلاری کلینتون در بخش دیگری از این نامه مدعی پیروزی علی لاریجانی در انتخابات ایران شده است. وی در این بخش از «علی لاریجانی» رئیس مجلس ایران به عنوان جانشین احتمالی «محمود احمدی‌نژاد» رئیس‌جمهوری این کشور یاد کرده است! {در حالی که لاریجانی هرگونه حضور در انتخابات به عنوان کاندیدا را رد کرده است}.

وزیر خارجه سابق آمریکا همچنین گفت که اوباما طی چهار سال آینده باید روی مسائل مهمی مانند ممانعت از ادامه شهرک‌سازی توسط رژیم صهیونیستی، مذاکره با جنبش مقاومت اسلامی (حماس) و توجه به تهدیدهای انقلاب خاورمیانه برای منافع آمریکا، تمرکز کند.

خبر نامه کلینتون به اوباما در حالی در خبرگزاری‌های ایران منتشر شده که رجانیوز درباره آن می‌نویسد: "نامه استعفای هیلاری کلینتون به اوباما" در فضای خبری فارسی منتشر شده، رویاپردازی نویسنده مجله آلمانی "اشپیگل" است. نویسنده این مجله در لید مطلب خود نوشته است که اکنون کلینتون می‌تواند تجربیات خود را در اختیار دولت جدید اوباما بگذارد و اگر من جای او بودم، اینچنین نامه‌ای را نگارش می‌کردم.

همچنین مهر در خبری نوشت: خبرگزاری مهر مطلب طنز اشپیگل با عنوان "توصیه‌های مهم کلینتون برای دولت دوم اوباما، مذاکره با ایران را جدی بگیر" را به خاطر اشتباه مترجم با عنوان نامه رسمی کلینتون منتشر کرد که بدین وسیله از خوانندگان پوزش می‌طلبیم.

کد خبر 200277
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز