جمعه ۳۱ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۳:۳۶
۰ نفر

ملک‌عبدالله دوم، پادشاه اردن پنجشنبه گذشته در دیدار با هیأتی از پارلمان اسرائیل (کنست) که به امان، پایتخت اردن سفر کرده است، تأکید کرد اردن و اسرائیل اهداف، مشکلات و دشمنان واحدی دارند.

او چند بار این عبارات را که به نظر می‌رسد به حزب‌الله و حماس اشاره داشت، تکرار کرد. عبدالله همچنین تأکید کرد او نه‌تنها از سوی اردن که به نیابت از چند کشور منطقه سخن می‌گوید.

رون ریولین، رئیس پیشین کنست در پاسخ به سخنان عبدالله گفت: من شاهد شفافیت اردنی‌ها و اهتمام آنها در مذموم انگاشتن افراطی‌گری بوده‌ام.

شولمو برزنتیز، از اعضای کنست معتقد است این اظهارات امید به این‌ که جهان عرب به میانه‌روی متمایل شده را قوت می‌بخشد. او می‌گوید: این شیوه و شجاعتی که در آن نهفته است، موضوعی جدید است.

پادشاه اردن این مطالب را در برابر هیأتی متشکل از دالیا ازیک، کفیل ریاست جمهوری رژیم صهیونیستی و اعضای کمیته‌های دفاعی و سیاست خارجی کنست ‌در کاخ خود در امان عنوان کرد.

این درحالی بود که این هیأت در برابر بخشی از اظهارات عبدالله که در آن به حق آوارگان فلسطینی برای بازگشت به موطن خود اشاره شد به‌شدت موضع گرفت و تأکید کرد هیچ اسرائیلی‌ای با این مسأله موافقت نخواهد کرد چراکه قبول آن به مثابه اقدام به خودکشی است.

عبدالله بارها و بارها در ضمن سخنان خود تصریح کرد همه چیز باید با اتفاق نظر دوجانبه باشد. او ادعا کرد طرح صلح اعراب نه طرحی برای صلح بلکه فرصتی برای گفت‌وگو است.

پس از آن‌که ریولین یادآور شد رئیس اتحادیه عرب از طرح صلح عربی به‌عنوان طرحی که اجرا می‌شود یا به بایگانی ارجاع می‌شود، یاد کرده است عبدالله پاسخ داد: ‌او به‌جای آن‌که به موضوع حق بازگشت فلسطینی‌ها بپردازد این نکته را گفت که می‌توان به‌جای حق بازگشت درمورد حق آوارگان فلسطینی برای دریافت غرامت صحبت کرد.

وی افزود: این فقط برای اسرائیل یک معضل نیست بلکه حتی برای کشورهای ثروتمند عرب هم مشکل تلقی می‌شود.

شاه اردن به اسرائیلی‌ها توصیه کرد طرح صلح عربی را به‌عنوان بستری برای مذاکره با فلسطینیان بنگرند و این فرصت تاریخی برای به رسمیت شناخته شدن از سوی همه کشورهای منطقه و یکپارچگی واقعی منطقه را از دست ندهند و تصریح کرد نگران نسل‌های آینده است.

در سخنان عبدالله در این دیدار تأکید شد دعوت از هیأت پارلمانی اسرائیلی در چارچوب تلاش‌های دیپلماتیک شاه اردن برای پیشبرد روند صلح بوده است.

اتحادیه عرب تصمیم گرفته اردن و مصر ‌رهبری اقداماتی که برای نزدیک شدن به کشور یهود برای پیگیری طرح صلح عربی و حل‌وفصل مناقشه اسرائیل و فلسطینیان انجام می‌شود را برعهده گیرند.

هیأت اسرائیلی تحت تأثیر روراستی عبدالله در اظهاراتش قرار گرفته‌ اما اعضای این هئیت می‌گویند مطالبات او بسیار پرهزینه است.

هاآرتص/20 آوریل

کد خبر 20034

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز