همشهری‌آنلاین: آیت الله مکارم شیرازی گفت: انقلاب نعمت بزرگ الهی بود که نصیب کشور ما شد و ما باید قدر این نعمت را بدانیم؛ پناه بر خدا از روزی که اختلاف جای وحدت را گرفته و دشمنی جای دوستی را بگیرد و اگر چنین شود خداوند نعمت خود را سلب خواهد کرد.

آیت الله ناصر مکارم شیرازی در جلسه خارج فقه خود با اشاره به حدیثی از امام هادی(ع) اظهار کرد: نسبت به سوء ظن در قرآن مجید و در روایات معصومین نهی شده است و مسلمانان باید نسبت به هم حسن ظن داشته باشند چرا که بدگمانی وسیله متلاشی شدن وحدت جامعه است. مهمترین اظهارات آیت الله مکارم شیرازی به نقل از فارس در زیر آمده است:

  • آثار و عواقب ناشایست سوء ظن افراد نسبت به دیگران؛ اگر عدالت، تقوا و پاکی بر اهل زمان حاکم باشد کسی نباید به دیگری سوء ظن پیدا کند و اگر عکس این مسئله رخ دهد و زمانی باشد که ظلم، فساد، بداخلاقی و بی‌تقوایی حاکم باشد هیچ کس نباید به دیگری حسن ظن داشته باشد؛ مگر اینکه یقیناً درستی عمل را مشاهده کند.
  • در خصوص پیشنهاد دولت‌های استکباری باید سوء ظن داشته باشیم چرا که اینها سر تا پا فساد هستند و اگر قراردادی با اینها می‌بندیم باید بسیار حساب شده باشد. باید بدانیم که این قدرت‌ها فقط به فکر منافع خود حتی به قیمت خراب شدن کل دنیا هستند.
  • انتقاد از کسانی که می‌گویند وقتی پیشنهاد مذاکره مطرح شده است به سوی آنها دست دراز کنیم؛‌ برخی اوقات اینها مجبور می‌شوند که یک حق را بدهند و در آن شرایط با دقت باید آن برنامه را پیگیری کرد.
  • انقلاب نعمت بزرگ الهی بود که نصیب کشور ما شد و ما باید قدر این نعمت را بدانیم؛ پناه بر خدا از روزی که اختلاف جای وحدت را گرفته و دشمنی جای دوستی را بگیرد و اگر چنین شود خداوند نعمت خود را سلب خواهد کرد.
  • ابراز گلایه از صدا و سیما نسبت به عملکرد در ایام الله دهه فجر؛ در این ایام که باید شرایط گذشته را کاملاً مشخص کرده و مسائلی مربوط به انقلاب و وحدت را تشریح کرد، همواره شاهد پخش مراسم مربوط به فیلم‌های فجر، تئاتر فجر و جایزه دادن به این و آن هستیم و عده‌ای بدحجاب‌های درجه یک به تصویر کشیده می‌شوند گویی تلویزیون زمان شاه را نظاره‌گر هستیم. ما در تلویزیون افراد متعهد و مؤمن سراغ داریم ولی چرا در ایام فجر چنین مسیری در پیش گرفته شده است، امیدواریم که این وضع اصلاح شود و وقتی به تلویزیون نگاه کنیم دریابیم که زمان انقلاب اسلامی است نه زمان دیگر؛ امیدواریم که خداوند به ما توفیق دهد گرفتار فرهنگ بیگانه در اداره کشور نشویم.
  • اشاره به سخنانش در هفته گذشته نسبت به عملکرد دولتمردان ترکیه؛ این سخنان در مطبوعات آن کشور بازتاب داشته و برخی سوء استفاده کرده‌اند؛ ما دو کشور همسایه هستیم که باید با یکدیگر خوب باشیم و باید کاری بر خلاف منافع منطقه انجام ندهیم. مردم ترکیه مسلمان و با ایمان هستند و نماز جمعه‌های باشکوهی در این کشور برگزار می‌شود. دولتمردان باید مراقب باشند و منافع خود را در همکاری با بیگانگان ندانند. آنچه گفتیم از سر نصیحت بود و خیر آنها در این است که عرض شد و این رویکرد سبب افزایش پیوندها بین همسایگان خواهد بود.
کد خبر 200434
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز