گروه بین‌الملل- محمد کرباسی: درحالی‌که سه روز دیگر اعتراض‌های مردم بحرین وارد سومین سال خود می‌شود مقام‌های رژیم آل‌خلیفه بار دیگر از آغاز مذاکرات ملی در این کشور خبر داده‌اند؛ گفت‌وگوهایی که با ادامه سیاست‌های همیشگی مقام‌های بحرین در طول دو سال گذشته از سوی بسیاری نتیجه‌ای جز شکست برای آن پیش‌بینی نشده است.

بحرین

بحرین دو سال است که با وجود سرکوب گسترده و بازداشت مخالفان به‌صورت بی‌وقفه شاهد تظاهرات مردمی است. مقام‌های رژیم آل خلیفه روز گذشته در آستانه دومین سالگرد آغاز ناآرامی‌های این کشور درحالی‌که به سرکوب‌ها ادامه می‌دهند اعلام کردند که دور جدید مذاکرات را با مخالفان آغاز کرده‌اند.

شبکه تلویزیونی الجزیره اعلام کرده که الوفاق بزرگ‌ترین و مهم‌ترین گروه مخالف دولت بحرین با شرکت در این مذاکرات موافقت کرده است. این گروه با وجود قبول شرکت در مذاکرات تأکید کرده است که ابتدا باید درباره مکانیسم این گفت‌وگوها توافق صورت بگیرد و نتایج برای تأیید به جای ارائه به حمد بن عیسی آل خلیفه، امیر این کشور در همه‌پرسی به رأی گذاشته شود.

این در حالی است که مشارکت گروه‌های دیگر و روند انجام این مذاکرات در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. گفته می‌شود جمعیت ملی دمکراتیک یکپارچه از مخالفان حکومت بحرین، گفت‌وگو با رژیم بحرین را به سبب بیهوده بودن تحریم کرده است. عیسی عبدالرحمن، سخنگوی دولت بحرین در امور این مذاکرات در مقابل انتقادها در این رابطه اعلام کرد که همه گزینه‌های ممکن روی میز است.

در جولای سال ۲۰۱۱ هم رژیم بحرین از مذاکرات مشابهی با مخالفان این کشور خبر داد اما بسیاری از گروه‌های مخالف این مذاکرات را تحریم کردند و این مذاکرات در نخستین قدم‌های خود با شکست کامل مواجه شد. از آن زمان تاکنون به‌مدت ۱۸‌ماه است که گفت‌وگوها به حال تعلیق درآمده و اقدام‌های رژیم بحرین علیه مخالفان شدت بیشتری پیدا کرده است. کمیسیون تحقیقی هم که از سوی خود دولت بحرین تشکیل شده بود در نوامبر ۲۰۱۱ در گزارش خود اعلام کرد که رژیم آل خلیفه از خشونت بیش از حد در سرکوب‌ها استفاده کرده است. مقام‌های رژیم بحرین اما هیچ اقدام عملی درباره این گزارش انجام ندادند.

روز شنبه هم مردم بحرین در آستانه سالگرد آغاز اعتراض‌های این کشور تحصن گسترده‌ای را در منامه برگزار کردند. معترضان در نزدیکی میدان آزادی پایتخت بحرین گرد هم آمده و بار دیگر برقراری آزادی و دمکراسی را در این کشور خواستار شدند.آل‌خلیفه در حالی اقدام به برگزاری مذاکرات کرده است که سرکوب مخالفان توسط نیروهای امنیتی بحرین همچنان ادامه دارد و بسیاری از فعالان حقوق بشر این کشور همچنان در زندان به‌سرمی‌برند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که گروهی از حامیان مخالفان بحرین هم در اعتراض به سکوت کشورهای غربی در مقابل نقض گسترده حقوق بشر از سوی ‌رژیم آل خلیفه با در دست داشتن عکس‌های کشته‌شدگان اعتراض‌های این کشور در مقابل دفتر دیوید کامرون،نخست‌وزیر انگلیس در لندن تجمع کرده‌اند.

در دو سال گذشته دولت بحرین طرح‌هایی را برای راضی کردن مخالفان و پایان دادن به ناآرامی و تظاهرات ارائه کرد که هیچ کدام نتیجه‌بخش نبوده‌ است. از جمله این طرح‌ها تشکیل کمیته حقیقت‌یاب بود که گزارش آن اعلام شد اما هیچ‌گاه عملیاتی نشد. اکنون هم مخالفان با بدبینی زیادی به پیشنهاد مذاکره دولت نگاه می‌کنند.

کد خبر 200884
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز