مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: میلیاردر آمریکایی که 25 میلیون دلار برای یک سفر 13 روزه به فضا پرداخته بود، شنبه 21 آوریل (اول اردیبهشت) با یک کپسول فضایی به زمین مراجعت کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس کپسول حامل چارلز سیمونی، مهندس نرم‌افزار مجارتبار - ابداع‌کننده نرم‌افزارهای  ورد و اکسل مایکروسافت - را به همراه میخائیل تیورین روسی و مایکل لوپز- آلگریای امریکایی که هفت ماه را در ایستگاه فضایی بین‌المللی به سر برده بودند، به آرامی در استپ‌های قزاقستان فرود آمد.

به گفته سخنگوی مرکز کنترل ماموریت رد خارج مسکو این فرود به دنبال سفری به مدت بیش از سه ساعت از ایستگاه مداری انجام شد.

سیمونی پس ار اینکه امدادگران او را از درون کپسول فرود‌آمده بر علفزار بیرون آوردند، بسیار خوشحال به نظر می‌رسید.او سپس مطابق رسم سنتی برای مسافران فضایی که در قزاقستان فرود بیایند، سیب سبزی را که میوه مشهور این کشور است، گاز زد.

این کپسول بخش سوم یک سفینه سایوز TMA-9 بود که از ایستگاه فضایی بین‌المللی جدا شده بود.

سیمونی در تاریخ 9 آوریل (20 فروردین) باز هم با یک سفینه سایوز در راس یک موشک روسی از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان به همراه فضانوردان فیودور یوریچکین و اولگ کوتوف - که د رایستگاه فضایی باقی ماندند- به مدار زمین پرواز کرد.

سیمونی 56 ساله ثروتش از را ه کار در زمینه نرم‌افزارهای کامپیوتری، از جمله کمک به تولید نرم‌افزارهای ورد و اکسل مایکروسافت به دست آورده بود.

او پس از دنیس تیتو، مارک شاتل ورث، گرگ اولسن و انوشه انصاری پنجمین فردی است که با موشک‌های روسی  در برنامه ترتیب‌داده شده بوسیله شرکت Space Adventures به ایستگاه فضایی بین‌المللی رفته است.

پیش از این در زمان استقرار ایستگاه فضایی میر - متعلق به شوروی - در مدار زمین یک روزنامه‌نگاری ژاپنی در سال 1990 بر اساس گزارش‌ها با یک بلیط 12 میلیون دلاری و هلن شرمن انگلیسی در سال 1991 به عنوان برنده یک مسابقه به این ایستگاه فضایی فرستاده شده بودند.

کد خبر 20161

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز