مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۵
۰ نفر

هشمهری آنلاین: علاقمندان به سینما در سال 1978 در فیلم سوپرمن برای اولین بار با صحنه‌ای شگفت‌انگیز مواجه شدند، قهرمان فیلم با تغییر دادن محور گردش زمین، زمان را به عقب بازگرداند.

بر اساس گزارش هاواستافورکز، پیشرفت صنعت و تکنولوژی مانع از آن می‌شود که امروزه کسی از دیدن چنین صحنه‌هایی شگفت‌شده شود، اما شاید اگر روزی در واقعیت محور چرخش زمین تغییر پیدا کند، و یا زمین به کلی از چرخش بایستد، عوامل زیادی برای متعجب شدن به وجود بیاید. اگر زمین در واقعیت به تدریج از حرکت بایستد فاجعه‌ای بزرگ رخ خواهد داد، اما اگر فرض بر این گذاشته شود که محیط زیست در اثر این توقف آسیبی نخواهد دید، زمین جدید چه شمایلی خواهد داشت؟

اولین رویدادی که پس از متوقف شدن زمین رخ خواهد داد از بین رفتن چرخه شب و روز خواهد بود و شهر‌های زمین نیمی از سال را در شب و نیمی دیگر از سال را در روز سپری خواهند کرد، درست مانند شرایطی که در قطب‌های شمال و جنوب زمین حاکم است. همچنین تغییرات شدید دمایی در فصل‌های مختلف احساس خواهد شد، به ویژه مناطق استوایی تابستان‌هایی بسیار داغ و زمستانهایی بسیار سرد را تجربه خواهند کرد. این نوسانات شدید دمایی برای حیوانات و گیاهانی که به شرایط سابق استوایی خو گرفته بودند و همچنین برای ساکنان استوا مشکلات فراوانی را به بار خواهد آورد.

نتیجه دیگر متوقف شدن زمین از چرخش، مدفون شدن قطب‌ها در زیر آب خواهد بود. درحقیقت مرزهای میان اقیانوس و خشکی در زمینی ساکن مشابه گذشته نخواهد بود زیرا چرخش زمین باعث می‌شود نیروهای گریز از مرکز، مناطقی که بر روی استوا قرار دارند را متورم سازد؛ اگر این چرخش متوقف شود، تورم و برآمدگی زمین نیز از بین خواهد رفت و به این شکل تمامی آبی که توسط استوا درجای فعلی خود نگه داشته‌شده‌اند، به سوی قطب‌ها سرازیر خواهد شد.

شرکتی به نام Ersi که در زمینه تولید تکنولوژی‌های جغرافیایی فعالیت دارد پس از مدل‌سازی زمینی که تورم استوای آن از بین رفته دریافت که در این شرایط زمین به نواری از خشکی تبدیل خواهد شد، یک ابرقاره واحد، که بر روی خط استوا واقع شده و دو اقیانوس عظیم در قطب شمال و جنوب را از هم جدا می‌کند.

توقف زمین با ازبین رفتن میدان مغناطیسی آن نیز همراه خواهد بود. با وجود‌اینکه هنوز نظریه‌ای قطعی مبنی بر چگونگی شکل‌گیری میدان مغناطیسی زمین ارائه نشده است، اما یکی از نظریه‌های غالب این است میدان مغناطیسی زمین به این دلیل ایجاد شده که هسته فلزی درون زمین با سرعتی بیشتر از هسته بیرونی آن در چرخش است و درصورتی که هردو این هسته‌ها دست از چرخیدن بردارند، مکانیزم میدان مغناطیسی نیز از کار افتاده و موجودات زمین در معرض بادهای مرگبار خورشیدی قرار خواهند گرفت.

باوجود اینکه در چنین شرایطی انسان با کمک گرفتن از نیروی سازگاری و تکنولوژی پیشرفته‌اش قادر خواهد از برخی از موقعیت‌های به‌وجود آمده جان سالم به در ببرد، اما برخی از شرایط جدید قابل کنترل نخواهند بود،‌برای مثال محصولات کشاورزی تاب مقاومت در برابر چنین شرایط جوی خشنی را نخواهند داشت و به این شکل زنجیره غذایی زمین نابود خواهد شد.

زمین چرا می‌چرخد؟

پیش از اینکه سیاره‌های سامانه خورشیدی به‌وجود بیایند، ابری تیره از غبار‌های کیهانی در این منطقه در چرخش بوده درحالی که خورشید در مرکز آن قرار داشته است. با گذشت زمان این ذرات غبار برخورد با یکدیگر را آغاز کرده و به تدریج به یکدیگر متصل شدند و تکه‌های سنگی بزرگتر و بزرگتری را تشکیل دادند و در نهایت سیاره‌ها طی فرایندی به نام پیوستگی شکل گرفتند. از آنجایی که این ابر غباری از ابتدا درحال چرخش بوده، پس از شکل گیری زمین این حرکت حفظ شده و به سرعت آن نیز افزوده شده‌است.

اندازه‌گیری سرعت حرکت جرمی به بزرگی زمین کاری پیچیده است. اما اگر فردی بر روی مرکز یکی از قطب‌ها بایستد، همزمان با بقیه زمین درحال گردش است اما نسبت به مرکز زمین، بی‌حرکت است. حال اگر همان فرد بر روی خط استوا قرار بگیرد، سرعت خطی وی برابر هزار و 667 کیلومتر بر ساعت خواهد بود، سرعتی بالاتر از سرعت صوت و به همین دلیل است که راکت‌ها همواره به سمت شرق پرتاب می‌شوند.

تفاوت در سرعت خطی در قطب‌ها و استوا پدیده‌ای جالب توجه به نام تاثیر کوریولیس را به وجود آورده است. برای تشریح این اثر بهتر است هواپیمایی را تصور کنید که از استوا راهی می‌شود،‌از آنجایی که هواپیما با سرعتی ثابت در حرکت است، اینگونه به نظر می‌آید که به نسبت زمین،‌ با نزدیک‌تر شدن به قطب‌هایی که از سرعت چرخش کمتری برخوردارند، مسیری منحنی را طی می‌کند.

عوامل کاهش دهنده سرعت چرخش زمین

جزر و مد که ناشی از کشش‌های گرانشی میان ماه، خورشید و زمین است منجر به ایجاد اصطکاک جزر و مدی شده و طی هر قرن 2.3 میلی‌ثانیه به طول روزهای زمین می‌افزاید. سیستم اقلیمی نیز می‌تواند بر روی چرخش زمین تاثیرگذار باشد زیرا باد‌های شدید عملکردی ترمز مانند بر روی سطح زمین دارند. درنهایت زمین‌لرزه‌های بزرگ نیز قادرند در طول روزهای زمین به واسطه تغییر در توزیع جرم سیاره، خلل ایجاد کنند. زمین‌لرزه سال 2011 در ژاپن منجر به سریعتر شدن حرکت چرخشی زمین شده و طول روزهای زمین را 1.8 میکروثانیه کاهش داد.

کد خبر 201616
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز