دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار گفت: مصرف نایلکس باید در کشور کاهش یابد. در حال حاضر سرانه مصرف نایلکس برای هر شهروند تهرانی در هفته سه کیلوگرم است

مصرف نایلکس در کشور باید کم شود

محمد هادی حیدرزاده افزود: 21 تیرماه هر سال، روز ملی مقابله با نایلکس نامگذاری شده است. امسال در روز ملی مقابله با نایلکس برنامه‌هایی در تهران برگزار شد اما بسیاری از سازمان‌های مردم نهاد در سراسر کشور از جمله شهرهای همدان، نقده ، شهرکرد و یاسوج نیز برای این روز برنامه‌هایی را تدارک دیدند.

وی خاطرنشان کرد: طرح آموزش زیست محیطی ائمه جماعات در حال اجراست و براین اساس باید تمام ائمه مساجد شهر تهران آموزش زیست محیطی ببینند و گسترش برنامه‌های زیست محیطی جزو برنامه‌های این ستاد است.

وی اظهار داشت: همچنین راه اندازی خانه‌های محیط زیست از دیگر برنامه‌های این ستاد است. تاکنون دو خانه محیط زیست در مناطق 2 و 6 شهرداری تهران راه اندازی شده است و سه خانه دیگر در مناطق 8 ، 16 و 20 تا پایان سال راه اندازی خواهد شد.

حیدرزاده افزود: کنفرانس بین المللی "اکوشهر"16 اسفندماه امسال با عنوان "ایران 1404 " با حضور متخصصان داخلی و خارجی در فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود.

وی افزود: هدف و رویکرد این همایش داشتن شهرهای زیست محیطی است زیرا بسیاری از کشورهای پیشرفته شهرهای زیست محیطی دارند. تاکنون 23 شهرداری تهران برای شرکت در این همایش اعلام آمادگی کردند و متخصصانی از کشورهای سوئد، فنلاند و ژاپن نیز در آن حضور خواهند داشت.

رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار اظهارداشت: آخرین شنبه ماه مارس هرسال روز جهانی "ساعت زمین" نامگذاری شده است که دراین روز برق برخی مکان‌ها در سراسر دنیا به صورت سمبلیک به مدت یک ساعت خاموش می‌شود. این کار با هدف کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای و حفظ محیط زیست انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه تهران هم به این گروه پیوسته است، گفت: دراین روز که مصادف با سوم فروردین ماه می‌شود برق برج آزادی، برج میلاد و پل جوادیه به مدت یک ساعت خاموش می‌شود.

حیدرزاده در ادامه به مساله مقابله با موش و سگ در تهران اشاره کرد و افزود: تجربه نشان داده است تا زمانی که غذای کافی و پناهگاه حیوانات موذی مانند موش فراهم باشد همواره شاهد افزایش جمعیت آنها خواهیم بود. آمارها نشان می‌دهد در شهر لندن هفت میلیون موش وجود دارد و بعد از وقوع توفان سندی در امریکا 28 میلیون لاشه موش پیدا شد.

وی ادامه داد: بنابراین تمام کلان شهرهای دنیا از جمله تهران با این مشکل مواجه هستند .هم اکنون در تهران با دو روش تلفیقی فیزیکی و شیمیایی با این موجودات موذی مبارزه می‌شود.

حیدرزاده افزود: دراین زمینه سه ناحیه "بسیار آلوده"، "آلوده" و "با آلودگی کم " تقسیم بندی شده است. تاکنون 26 ناحیه بسیار آلوده شناسایی شده است. این نواحی از جمله نواحی بودند که بیشترین صنوف زباله ساز را داشتند.

رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار ادامه داد: متاسفانه تهران جزو 10 شهر آخر در دنیاست که سیستم فاضلاب شهری دارد و تا زمانی که مواد غذایی این حیوانات در نهرهای شهر تامین شود همچنان با مشکل وجود این حیوانات در سطح شهر مواجه هستیم.

وی افزود: سمی که برای کشتن این حیوانات استفاده می‌شود کاملا استاندارد و برای محیط زیست بسیار کم خطراست اما کاهو خاصیت این سم را از بین می‌برد بنابراین وجود کاهو در نهرها که توسط صنوف وارد می‌شود به عنوان یک سپر دفاعی برای موش‌ها عمل می‌کند.

حیدرزاده ادامه داد: دراین زمینه تمام صنوف زباله ساز پلمپ خواهد شد و تاکنون 4200 پرونده، رای بند 20 شورای شهر ( زباله ساز بودن) را دریافت کردند که براساس قانون باید پلمپ شوند.

حیدرزاده ادامه داد: بعد از روش استفاده از سم برای از بین بردن موش، روش کشتن با تفنگ بادی است که در حال حاضر 10 اکیپ مجرب که جزو تیراندازان حرفه‌ای و آموزش دیده هستند در این اکیپ‌ها فعال هستند. تعداد این اکیپ‌ها قرار است تا پایان امسال به 40 اکیپ افزایش یابد.

وی گفت: در دو ماه گذشته 2205 لاشه موش که توسط این تفنگ‌ها هدف قرار گرفتند جمع آوری شده است که این لاشه‌ها برای امحاء یا به زباله سوزهای بیمارستان‌ها سپرده می‌شوند یا این که در یک سایت جداگانه در کهریزک آهک پاشی و دفن می‌شوند. 90 درصد لاشه‌ها در این سایت مدفون می‌شوند.

حیدرزاده در مورد مقابله با سگ‌های ولگرد گفت: برای اولین بار در تهران طرح زنده گیری سگ‌ها اجرا شد که در حال حاضر 6 اکیپ زنده گیری فعال هستند، این گروه سگ‌ها را جمع آوری می‌کنند و سگ‌های ولگرد و بیمار معدوم می‌شوند و گونه‌هایی که از نژاد برتر برخوردارند، پلاک گذاری و در کمپی مخصوص نگه داری می‌شوند تا در جاهای مختلف از جمله بخش‌های کشاورزی مورد استفاده قرار گیرند.

وی گفت:در حال حاضر سگ‌های اطراف و حاشیه شهرها با سلاح گرم کشته می‌شوند اما سگ‌های داخل شهرها زنده گیری می‌شوند. از شهریورماه امسال تا کنون 2761 قلاده سگ در تهران زنده گیری شده است.

حیدرزاده در پایان اظهارداشت: همچنین براساس مصوبه شورای شهر تهران مقرر شده است تمام پروژه‌های عمرانی ارزیابی زیست محیطی داشته باشند تا تخریب محیط زیست در راستای اجرای پروژه‌های عمرانی به حداقل برسد.

کد خبر 201915
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز