گروه اجتماعی: رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی گفت: میزان تلفات رانندگی کشور براساس استانداردهای بین‌المللی هم‌اکنون به پایین‌تر از میانگین جهانی رسیده است.

تصادف

سردار اسکندر مومنی روز سه‌شنبه در حاشیه بازدید نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران از مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از پیش‌بینی کاهش شمار کشته‌های تصادفات رانندگی تا پایان سال به 19هزار نفر خبر داد و گفت: بدین‌ترتیب تعداد کشته‌های تصادفات در ایران به ازای هر 10هزار وسیله نقلیه از میانگین دنیا کمتر می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته در کاهش کشته‌های تصادفات گفت: تغییر قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی پس از 40سال، استفاده از تجربیات بین‌المللی و به کارگیری نسل جدید سیستم‌های کنترل هوشمند ثبت تخلفات، موجب شد تا در کنار سایر اقدامات شمار کشته‌های تصادفات رانندگی از 28هزار کشته در سال 85 به 20هزار کشته در سال90 برسد.

مومنی با اشاره به اینکه در دنیا به‌ازای هر 10هزار وسیله نقلیه شمار کشته‌های تصادفات رانندگی7.5نفر است، گفت: این رقم در سال85 در ایران 23نفر بوده که در پایان سال90 به 8.1 نفر کاهش یافت. وی با اشاره به اینکه در 9ماه نخست امسال شمار کشته‌های تصادفات رانندگی هفت درصد کاهش داشته است، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم شمار کشته‌های تصادفات رانندگی تا پایان سال‌جاری به 19هزار نفر کاهش یابد که بدین‌ترتیب میانگین کشته‌های تصادفات به ازای هر 10هزار وسیله نقلیه به هفت نفر می‌رسد که این رقم از میانگین 7.5نفری دنیا نیز کمتر خواهد شد.

طرح نوروزی پلیس

رئیس پلیس راهور اظهار داشت: براساس آمار به دست آمده از تردد‌شمارهای پلیس، ترافیک درون‌شهری 10درصد افزایش داشته است که این امر نشان می‌دهد مردم برای خرید از هم‌اکنون فعال شده‌اند.طرح نوروزی پلیس دو مرحله‌ای است که مرحله اول درون شهرها برگزار شده و از 25اسفند مرحله دوم در جاده‌های کشور به اجرا در می‌آید.

وی افزود: در بخش اول این طرح که تا آغاز سال جدید ادامه خواهد داشت طرح انضباط بخشی ترددهای شهری و برخورد با تخلفات ساکن مانند توقف به‌صورت دوبله و پارک ممنوع در سطح شهرها به‌منظور روان‌سازی‌ ترافیک و سهولت رفت‌وآمدها اجرا می‌شود.
سردار مومنی در ادامه گفت: در بخش دیگر طرح که از 25اسفند تا 15فروردین اجرا خواهد شد به‌دلیل افزایش سفرهای بین شهری طرح نوروزی کنترل جاده‌ها اجرا می‌شود.

وی افزود: امسال درنظر داریم برای طرح نوروزی 30 تا 40 فروند بالگرد برای کنترل هوایی جاده‌ها به‌کار بگیریم.فرمانده پلیس راهور تأکید کرد: پلیس راهنمایی و رانندگی با تخلفات حادثه ساز مانند سرعت غیرمجاز، انحراف به چپ و سبقت غیرمجاز در طرح نوروزی به‌شدت برخورد خواهد کرد. وی با بیان اینکه پلیس در طرح نوروزی معاینه فنی را کنترل کرده و از تردد خودروهای فاقد معاینه فنی جلوگیری می‌کند، تأکید کرد: بهتر است رانندگان خودروهایی که معاینه فنی ندارند، گرفتن آن‌را به روزهای پایانی سال موکول نکنند.

افزایش ساعت کار تعویض پلاک

به گفته مومنی تا پایان اسفند با توجه به اینکه شاهد افزایش خرید و فروش خودروها هستیم مراکز تعویض پلاک از هفت صبح تا ساعت 22 فعال خواهند بود. وی درخصوص ارسال پیامک‌های بخشودگی جرایم گفت: اگر قرار باشد تسهیلاتی برای شهروندان درخصوص مسائل راهنمایی و رانندگی درنظر گرفته شود آن‌را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. طی روزهای گذشته به‌علت مراجعه زیاد هموطنان به‌دلیل شایعات، اختلالی در سامانه پیامکی اعلام جرایم رانندگی به‌وجود آمد که از صبح دیروز این اختلال برطرف شد. ضمن اینکه سامانه جدیدی که تحول بنیادینی در این حوزه ایجاد می‌کند، به‌زودی راه‌اندازی می‌شود.

تعاملات بهداشت جهانی با پلیس ایران

جیهان طاویلا نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران نیز در حاشیه این بازدید با تأکید بر اینکه بازدید از مرکز کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی ایران بنده را بسیار تحت‌تأثیر قرار داد، گفت: با توجه به بازدیدهایی که از مراکز مشابه در کشورهای منطقه داشته‌ام، باید بگویم هیچ کشوری در منطقه چنین تکنولوژی را در پلیس خود برای کنترل ترافیک و برخورد با تخلفات رانندگی به کار نگرفته است. از سوی دیگر آموزش مناسب نیروهای انسانی پلیس راهنمایی و رانندگی ایران در کنار تعامل دو جانبه با رانندگان در بخش‌های مختلف اعم از شخصی و عمومی موجب کاهش سوانح رانندگی شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های برجسته این مرکز ارتباط زنده با رسانه‌هاست، تأکید کرد: قرار است سازمان بهداشت جهانی درخصوص پیشگیری از حوادث رانندگی تعاملات و همکاری‌هایی با پلیس جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.

کد خبر 202190
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز