مهدی غضنفری که سه روز پیش اولتیماتوم 24ساعتهای را به دو شرکت بزرگ خودروسازی برای عرضه محصولاتی که تاکنون خودروسازان از فروش آن خودداری کردهاند، داده بود روز گذشته ناتوانی مدیران دو شرکت بزرگ خودروسازی را عامل گرانی خودرو قلمداد کرد.وی در همایش روز گذشته برای چندمین بار دو شرکت خودروسازی را جزو100شرکت برتر ایرانی معرفی کرد و با انتقاد از مدیران شرکتهای ایران خودرو و سایپا گفت: اگر مدیران دو شرکت ایران خودرو و سایپا بهموقع موفق به مدیریت کمبود ارز میشدند، امروز مردم مجبور نبودند خودرو را با قیمت گرانتری خریداری کنند.
غضنفری با بیان اینکه تحریمها میتواند در افزایش قیمتها مؤثر باشد، اما اگر مدیران شرکتها بهموقع تصمیم گرفته و امور را مدیریت میکردند تحریمها نمیتوانست چنین تأثیراتی در بازار داشته باشد، افزود: بسیاری از وقت دو شرکت بزرگ خودروساز صرف تأمین دو جریان پولی (ارزی و ریالی) شده و چون بهموقع موفق نشدند این دو جریان را مدیریت کنند مردم باید امروز خودروها را گرانتر از سال قبل خریداری کنند.
وعده عرضه 100هزار خودرو و کاهش قیمتها
همچنین مدیرعامل ایران خودرو که تاکنون از هرگونه اظهارنظر در مورد کاهش عرضه و افزایش بیرویه قیمت خودرو خودداری کرده بود، روز گذشته با بیان اینکه نمایندگیها حق دریافت رضایتنامه از مشتری در زمان تحویل خودرو ندارند، برای چندمینبار وعده کاهش قیمت خودرو را مطرح کرد.
جواد نجمالدین با اشاره به اینکه نمایندگیها باید در چارچوب ضوابط سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان عمل کنند افزود: افزایش تولید و عرضه محصولات این شرکت به بازار، موجب ایجاد تعادل شده و قیمتها نیز به میزان قابلتوجهی کاهش خواهد یافت، چراکه بنا داریم در روزهای باقیمانده از سالجاری، 100هزار دستگاه خودرو به بازار عرضه کنیم. وی با خودداری از اظهارنظر در مورد قیمت خودرو در بازار سالآینده گفت:
بخشی از قیمت خودرو بستگی به نرخ مواداولیه دارد که در این بخش، اگر مواداولیه کاهش قیمت داشته باشد قیمت خودرو نیز کاهش مییابد، اما بخشی از افزایش قیمت مربوط به حباب قیمت خودرو در بازار است و دلالان در این زمینه نقش دارند که با افزایش عرضه، این دلال بازیها را از بین خواهیم برد.