به گزارش مهر، سوخت پرواز "جرمی روسل" چهل و یک ساله، از پنج تن ضایعات پلاستیکی (کیسه زباله) تامین میشود که با روش پیشرفتهای به هزار بشکه سوخت مایع و قابل استفاده در هواپیما تبدیل میشود.
درماه جولای قرار است وی این سفر را از سیدنی آغاز کند. در این سفر او از آسمان آسیا، خاومیانه و سپس اروپا خواهد گذشت و شش روز بعد در لندن فرود خواهد آمد او با هواپیمای یک موتوره سزنا 172 روزانه دو هزار و 414 کیلومتر را با سرعت 185 کیلومتر طی خواهد کرد.
پرواز روسل در ارتفاع پنج هزار پایی صورت میگیرد که ارتفاعی بسیار پایینتر از هواپیماهای تجاری است که باید در ارتفاع 40 هزار پایی پرواز کنند.
سوخت این هواپیما از پلاستیکهایی که دیگر قابل بازیافت نیستند مانند زبالههای خانگی و پلاستیکهای بسته بندی تامین میشود.
این پلاستیک از کشورهایی که روسل قصد توقف در آنها در مسیرش به سوی لندن دارد، جمع آوری و سپس به شرکت سینار در ایرلند فرستاده میشود تا فرایند تبدیل پلاستیک به سوخت هواپیما بر رویش انجام شود.
فناوریهای اخیر امکان تقطیر پلاستیک که اغلب پایه و اساس نفتی دارند به سوخت را فراهم کرده است. این فناوری از فرایند تجزیه بر اثر حرارت استفاده میکند که هوا را آلوده نمیکند.
شرکت سینار مدعی است سوختی را که با استفاده از زبالههای پلاستیکی میسازد بسیار پاکتر از سوختی است که اغلب هواپیماها از آن استفاده میکنند. همچنین فرایند تولید این سوخت پاک تر است و تخمین زده میشود هزینه تولید هر بشکه سوخت نیز کمتر خواهد بود.
اگرچه این سوخت در خودروها آزمایش شده، اما هنوز در مراحل بسیار اولیه آزمایش موتورهای هوایی است و هرگز در هیچ پرواز واقعی از آن استفاده نشده است.