به گزارش خبرگزاری ایسنا دکتر نورالدین پیرموذن، در گفتوگویی به مناسبت هفته جهانی ایمنی راهها گفت:" در کشور ما سه عامل اصلی مرگ و میر در کشور ما بیماریهای قلب و عروق، حوادث و سرطان هستند."
وی در ادامه افزود: "بر اساس آماری که در دسترس است، بیماریهای قلب و عروق روزانه جان 300 نفر و در سال 110 هزار نفر و حوادث روزانه به طور متوسط بین 96 تا 102 نفر و در سال 37 هزار نفر و سرطان در 24 ساعت 80 نفر و در سال 29 هزار نفر را میگیرد."
نمایندهی اردبیل خاطرنشان کرد: "آنچه که در مورد حوادث و مرگ و میر ناشی از صدمات در کشور ایران مطرح است، یکی سن متوسط کسانی است که در حوادث جان خود را از دست میدهند که این سن نزدیک به 35 سالگی است."
پیرموذن تصریح کرد: "از طرف دیگر ما در دنیا در بین 192 کشور تقریبا در شاخص تلفات ناشی از حوادث رتبه اول را داریم. به نحوی که سال گذشته در لیست میزان تلفات ناشی از تصادفات، جدول ایران در نشریه سازمان بهداشت جهانی خالی بود، چرا که واقعا این که ما در سال نزدیک به 35 تا 37 هزار نفر و روزانه 96 تا 102 در حوادث تلفات داریم، به این مفهوم است که در هر 24 ساعت یک هواپیمای 96 نفره در کشور سقوط میکند."
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، افزود: "چون این مرگ و میر در گستره کشور پخش میشود مسوولان زیاد این درد را احساس نمیکنند."
"در آنچه که به عنوان علل پیدایش حوادث ناشی از تروما در دنیا مطرح است، علاوه بر فرهنگ رانندگی و نوع خودروهایی که استفاده میشود و مخصوص استفاده از کمربند ایمنی و احترام گذاشتن به مقررات راهنمایی و رانندگی، نوع خودروها و وجود جادههای سالم و اتوبانهای مطمئن و نیز رساندن مصدومان تروماها چه در تصادفات داخل شهری و چه بین شهری به مراکز اصلی تروما و همچنین نجات جان بیماران در مراکز درمانی مدرن و مجهز است."
نماینده اردبیل افزود:"در آنچه که مربوط به راهنمایی و رانندگی است، اقدامات خوبی در کشور انجام گرفته، مخصوصا افزایش جریمههای راهنمایی و رانندگی و کنترل بیشتر جادهها توسط نیروی انتظامی مطرح بود که تا اندازهای برنامهریزی موفقی انجام گرفته است"
به گفتهی وی، در خصوص جادهها، وزارت راه برنامهریزی خوبی انجام داده و شاهد گسترش اتوبانهای مدرن و به شکل شمال، جنوب، شرق و غرب هستیم و طرحهای خوبی در حال حاضر در شرف تکمیل و تکوین است که این خود به کنترل مرگهای جادهای کمک خواهد کرد.
پیرموذن افزود: "همچنین نوع خودروها و داشتن تشکهای ایمنی و نیز تولید خودروهای ایمن در دستور کار وزارت صنایع است."
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، به کنترل تصادفات از نظر پزشکی نیز اشاره کرد و گفت: امکانات و تجهیزات شبکه اورژانس کشور 30 درصد از نیازهای کشور را داراست که نیازمند گسترش و تکمیل و تجهیز شبکه اورژانس کشور هستیم که این مساله در دستور کار کمیسیون بهداشت و درمان مجلس قرار دارد و سال گذشته 50 مرکز اورژانس مدرن و مجهز را در کشور راهاندازی کردیم."
پیرموذن ادامه داد: "البته در اینجا باید اعتراف کرد که نزدیک 25 درصد مرگهای جادهای در محل تصادف اتفاق میافتد و کشورها امروزه برای رساندن مصدومان خود به مراکز تروما با هم رقابت میکنند و پر واضح است هر چه این زمان کوتاهتر باشد، شانس نجات بیمار و مصدوم بیشتر است، به نحوی که این مدت باید در کمتر از هشت دقیقه باشد."
این نمایندهی مجلس، اظهار داشت:" همچنان بیمارستانهای بزرگ دانشگاهی مخصوصا در مراکز استانها از مراکز اورژانس و تروما به حد کافی برخورد نیستند، به درحالیکه اگر مصدومی زنده به بیمارستان آورده شد، باید بلافاصله توسط تیم جراحی و در مرکز تروما احیا شود."
وی ادامه داد:" از طرف دیگر ما در مجلس حتی برای این که اجازه ندهیم هیچ مصدومی بیگناه و بیصدا جان خود را از دست دهد، تمام بیمارستانهای کشور، حتی بیمارستانهای خصوصی را موظف به پذیرش مصدومین کردیم،"
او افزود: " به این ترتیب میبینید که موضوع بالا بودن مرگ و میر ناشی از تصادفات در ایران در دستور کار کمیسیون بهداشت و درمان و وزارت بهداشت قرار گرفته است."
وی با تشکر از نیروهای انتظامی که 24 ساعته فعال و ناظر بر کنترل رانندگی در کشور هستند، گفت:" همچنان تجهیز و تکمیل شبکهی اورژانس کشور و احیاء هر چه سریعتر بیماران جزء اولویتهای برنامهریزی سلامت در ایران است."
پیرموذن در پایان گفت: "ما از این نظر که اسم ایران در شاخصهای آماری همچنان در رتبه اول مرگ و میر ناشی از تصادفات بین شهری و داخل شهری قرار دارد، رنج میبریم."