همشهری آنلاین: مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: از 15 اسفند ماه تا جمعه به تدریج در غالب نقاط کشور دمای هوا کاهش می یابد و این کاهش دما در نیمه شمالی و نیمه غربی حدود 15 تا 20 درجه سانتیگراد خواهد بود.

تگرگ

عبدالرضا امیدوار شهری در گفتگو با مهر افزود: بر اساس نقشه های پیش یابی هواشناسی امشب وزش باد شدید جنوبی در سواحل جنوبی دریای خزر و استان اردبیل و از اواخر امشب با نفوذ شارش های سرد شمالی به سواحل جنوبی دریای خزر، کاهش دما همراه با بارش باران در این مناطق آغاز می شود.

به گفته وی، همچنین امشب به سبب افزایش سرعت وزش باد بر روی عراق و مرزهای غربی کشور در برخی مناطق استان های غربی گاهی وزش باد شدید همراه با گرد و خاک و کاهش دید افقی رخ می دهد.

امیدوار اظهار داشت: امشب با ورود سامانه بارشی به غرب کشور، بارش باران و وزش باد در استان های غربی کشور آغاز شده و به تدریج دامنه بارش به دامنه های زاگرس و به تدریج به دامنه های جنوبی البرز می رسد.

مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی تصریح کرد: فردا بارش ها در نیمه غربی و نیمه شمالی کشور به تناوب ادامه خواهد داشت و چهار شنبه با کاهش قابل ملاحظه دما در مناطق مذکور بارش با شدت بیشتر و در بیشتر مناطق به صورت برف و کولاک ادامه خواهد یافت.

وی افزود: پنج شنبه به تدریج بارش برف در استان های غربی قطع می شود اما در دیگر نقاط کشور به جز جنوب شرق ادامه خواهد داشت و این سامانه روز جمعه از مرزهای شرقی کشور خارج می شود.

امیدوار یادآور شد: از فردا تا جمعه به تدریج در غالب نقاط کشور دمای هوا کاهش می یابد و این کاهش دما در نیمه شمالی و نیمه غربی حدود 15 تا 20 درجه سانتیگراد خواهد بود.

مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی تأکید کرد: طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه دربرخی نقاط استانهای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، قزوین، البرز، تهران، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، کردستان، همدان، مرکزی، قم، اصفهان، کرمانشاه، لرستان، چهارمحال وبختیاری، ایلام، کهگیلویه وبویراحمد و شمال خوزستان ریزش موقتی و کوتاه مدت تگرگ پیش بینی می شود که می تواند به تاسیسات و محصولات باغی، کشاورزی و دامپروری خسارت وارد کند توصیه می شود که مراقبت لازم از تاسیسات گلخانه ای و باغات در اولویت قرار گیرد. همچنین از چرای دامها در مناطق مرتفع این استانها جداً خودداری شود .

وی در ادامه گفت: طی روزهای چهارشنبه و پنج شنبه در برخی استانهای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، اردبیل، زنجان، گیلان، مازندران، گلستان، قزوین، البرز، تهران، سمنان و در روزهای پنج شنبه و جمعه در استانهای خراسان شمالی، خراسان رضوی، اصفهان، چهارمحال وبختیاری، لرستان و کرمانشاه کاهش شدید دمای بیش از 15 درجه می تواند سبب آسیب رساندن به درختان شکوفه دار و محصولات زراعی شود لذا توصیه می شود طی این مدت تا حد امکان از درختان شکوفه دار و تاسیسات کشاورزی به ویژه آبیاری تحت فشار حفاظت لازم با روشهای مرسوم بعمل آید.

امیدوار اظهار داشت: طی روزهای چهارشنبه و پنج شنبه ابتدا در جاده های کوهستانی منتهی به استانهای اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، قزوین، البرز، تهران، شمال سمنان، همدان، کردستان، کرمانشاه، لرستان، چهارمحال وبختیاری، کهگیلویه وبویراحمد، جنوب اصفهان، شمال فارس، شمال خوزستان و سپس خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی ریزش برف و کولاک سبب اختلال در تردد جاده های کوهستانی می شود. توصیه می شود که از تردد غیرضروری در این مناطق خودداری شود.

وی افزود: روز چهارشنبه در برخی نقاط استانهای کهگیلویه وبویراحمد، جنوب چهارمحال و بختیاری و غرب خوزستان آب گرفتگی معابر عمومی و سیلاب دور از انتظار نیست.

مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی تصریح کرد: از اواخر دوشنبه تا پایان روز چهارشنبه دریای خزر مواج و توفانی است. همچنین در روز سه شنبه شمال خلیج فارس و در روز چهارشنبه خلیج فارس و دریای عمان مواج است.

کد خبر 204060
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز