سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۶
۰ نفر

گروه بورس: با افزایش زیان و رتبه نقد شوندگی شرکت‌های بیمه، ریسک این صنعت در بورس به‌شدت افزایش یافته و آخرین خبر‌ها حاکی از آن است که ضوابط تأسیس مؤسسات بیمه، معروف به «آیین‌نامه 40شورای‌عالی بیمه»، در آستانه تغییر دوباره قرار گرفته است.

به گزارش همشهری، بیمه به یک صنعت زیان ده در بورس تبدیل شده و سهامداران را با مخاطرات جدیدی روبه‌رو کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد ضعف مدیریتی عامل اصلی زیان این صنعت است. بیمه مرکزی به‌عنوان نهاد ناظر این صنعت به هیچ عنوان پاسخگوی مشکلات صنعت بیمه و زیان سهامداران نیست.

بررسی‌ها نشان می‌دهد؛ عواملی ازجمله ترکیب سهامداری شرکت‌های بیمه، مدیریت غیرمتخصص و همچنین تغییرات پیاپی در آیین‌نامه 40که هر بار رئیس‌کل بیمه مرکزی تغییر می‌کند این آیین‌نامه نیز دچار تغییرات جدی می‌شود از مشکلات اساسی صنعت بیمه است.

مطابق تبصره یک ماده چهار آیین‌نامه 40شورای‌عالی بیمه، وزارتخانه‌ها، مؤسسات، نهاد‌ها و شرکت‌های دولتی نمی‌توانند بیش از 10درصد از سهام یک شرکت بیمه را در اختیار داشته باشند درحالی‌که این موضوع در هیچ‌یک از شرکت‌های بیمه تاکنون رعایت نشده است. در عین حال در مورد بیمه‌های خصوصی هم هیچ شخص حقیقی و حقوقی نمی‌تواند مالک بیش از 20درصد از سهام باشد. این موارد هم تقریبا در بیشتر شرکت‌های بیمه رعایت نشده است.

براساس ماده 11این آیین‌نامه همه اعضای هیأت مدیره بیمه‌ها شامل مدیرعامل، قائم‌مقام و سایر اعضای هیأت مدیره باید مدرک کارشناسی مرتبط باصنعت بیمه داشته باشند. تبصره یک همین ماده در عین حال تصریح می‌کند که اگر یک عضو هیأت مدیره مدرک کارشناسی مرتبط ندارد باید حداقل پنج سال تجربه کاری در این صنعت داشته باشد و تعداد این افراد هم در هیأت مدیره یک شرکت نمی‌تواند از دو پنجم اعضا بیشتر باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد به غیراز تعداد محدودی از متخصصان حوزه بخش زیادی از مدیران دارای مدارک مرتبط با این رشته و سابقه کار چندانی نیستند.

تغییر آیین‌نامه

آیین‌نامه 40در دوره‌های مختلف توسط رؤسای کل بیمه مرکزی تغییر کرده است، میزان تغییرات به حدی است که در حال حاضرمیزان تبصره‌های این آیین‌نامه بیش از چند برابر اصل خود آیین‌نامه است اما از قرار معلوم قرار است این آیین‌نامه برای مهیا شدن انتصاب افراد جدید در صنعت بیمه بازهم تغییر کند و گویا دلیل تغییرات جدید به‌کار گماردن افراد جدیدی است که سوابق و مدارک مرتبط با صنعت بیمه را ندارند.

با توجه به نظارت دو گانه‌ای که در صنعت بیمه وجود دارد سازمان بورس و اوراق بهادار نیز تاکنون وارد حوزه نظارت بر این شرکت‌ها نشده چون بیمه مرکزی به‌عنوان نهاد ناظر شرکت‌های بیمه مطرح است.این گزارش حاکی است: هیچ‌یک از مسئولان بیمه مرکزی پاسخگوی سؤالات موجود نیستند، به‌طوری که بیش از شش ماه است که تلاش‌های گروه بورس روزنامه همشهری برای گفت‌وگو با رؤسای بیمه مرکزی به دربسته خورده است.

روز گذشته نیز با مسئولان بیمه مرکزی تماس گرفته شد؛ اما تلفن همراه معاون نظارت بیمه مرکزی خاموش بود، مدیر روابط عمومی تلفن همراهش را پاسخ نمی‌داد، دفتر رئیس‌کل بیمه مرکزی کار را به دفتر روابط عموی ارجاع داد و در روابط عموی هم کسی پاسخگو نبود. این در شرایطی است که آمار‌ها بیانگر آن است بازده سهام صنعت بیمه روزبه‌روز در حال کاهش است.

افزایش ریسک سهام صنعت بیمه

آخرین آمارها از وضع سهام صنعت بیمه در بورس نشان می‌دهد همه شرکت‌های فعال در بورس و فرابورس به غیراز سه شرکت با زیان مواجه شده‌اند، رتبه نقدشوندگی سهام شرکت‌های این گروه در بورس در حال حاضر بین 128تا 413است که این موضوع نشان می‌دهد ریسک صنعت بیمه روزبه‌روز در بازار سرمایه در حال افزایش است.

آمار‌ها همچنین بیانگر آن است که انحراف سود سهام شرکت‌های بیمه نسبت به آنچه در ابتدای سال پیش‌بینی کرده‌اند افزایش زیادی یافته است. این به‌معنای آن است که سودی که در ابتدای سال شرکت‌های بیمه پیش‌بینی می‌کنند اختلاف آشکاری با آنچه در واقع محقق می‌شود دارد.

کد خبر 204172
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز