مراسم گشایش بورس انرژی شنبه 19 اسفند در سالن همایش‌های صدا و سیما با حضور مقام‌های ارشد اقتصادی برگزار شد.

به گزارش همشهری، در نخستین روز آغاز به‌کار چهارمین و آخرین بورس ایران، زغال سنگ حرارتی کرمان و قطران مجتمع کک‌سازی‌ پالایش زرند دادوستد شدند. همچنین دیروز در بازار برق بورس انرژی، نخستین قرارداد سلف موازی استاندارد برق، انجام شد. این معامله مربوط به نماد بار پیک روزانه 19فروردین 92بود.

شنبه 19 اسفنددر مجموع حجم قابل عرضه توسط تولیدکنندگان برق معادل سه هزار و 752مگاوات در هر ساعت بود که 15نیروگاه خصوصی به‌عنوان عرضه‌کننده و شش‌شرکت توزیع نیروی برق، نخستین دادوستد برق را رقم زدند. در این داد و ستدها در مجموع در پنج معامله به حجم 20قرارداد سلف موازی استاندارد برق، معادل 80مگاوات ساعت به ارزش 25هزار و 30میلیون ریال برای تحویل در تاریخ 19فروردین 91معامله شد. امروز نیز نماد بار پیک روزانه 20فروردین 92گشوده می‌شود.

افزایش سهم در بازار جهانی

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بورس انرژی سهم ایران را در تجارت انرژی جهان به‌ویژه نفت، گاز و برق افزایش می‌دهد. سید شمس‌الدین حسینی روز شنبه در مراسم افتتاح بورس انرژی افزود: ارزش بازار سرمایه از سال 84تاکنون از 32به 212هزار میلیارد تومان افزایش یافته که این رقم شش برابر شده است. شاخص کل از 9به 37هزار واحد رسیده که این امر نمایانگر چهاربرابرشدن این شاخص است، ضمن آنکه انواع ابزار‌ها و نهادهای مالی نیز در این بازار ایجاد شده است.

حلقه اتصال صنعت و بخش مالی

علی صالح‌آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم با اشاره به اقدامات شرکت ملی نفت برای عرضه نفت خام در بورس انرژی، گفت: به‌دلیل وجود مشکلات، به زمان دیگری موکول شد، امیدواریم در مرحله بعدی نفت خام نیز در بورس انرژی عرضه شود. صالح آبادی، بورس انرژی را آخرین بورس ایران اعلام کرد و افزود: بورس تهران و فرابورس در حوزه اوراق بهادار و بورس کالا و بورس انرژی در حوزه کالا فعال هستند. قرار است از این پس بورس‌های موجود توسعه یابد و بورس جدیدی تأسیس نمی‌شود. صالح آبادی، ایجاد ابزارهای پوشش ریسک، توسعه مبادلات انرژی با کشورهای منطقه، کاهش هزینه‌های مبادلاتی و تأمین مالی را از اهداف ایجاد بورس انرژی دانست.

کد خبر 204639
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز