همشهری آنلاین: معاون ترافیک شهر داری تهران با بیان اینکه هر سال معادل ظرفیت مسافر یک هواپیماین 727 موتور سوار در تهران کشته می‌شود از وقوع روزانه هزار تصادف بین وسایل نقلیه در پایتخت خبر داد.

ایسنا نوشت: معاون ترافیک شهرداری تهران  با تاکید بر این که فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در خصوص سبک زندگی سرآغاز نهضت بهبود رفتار در جامعه است، گفت: مدیریت شهری تهران خود را موظف می‌داند پاسخ‌گوی دغه‌غه های معظم له از جمله پاسخ به این پرسش ایشان که «چرا در فرهنگ رانندگی، انضباط لازم رعایت نمی‌شود؟» باشد.

مهندس سید جعفر تشکری هاشمی، معاون ترافیک شهردار تهران که در جمع تعدادی از اندیشمندان حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی و نیز حمل و نقل و ترافیک سخن می‌گفت، افزود: متأسفانه در قانون‌مداری و رعایت قوانین ضعف جدی داریم و در مقابل قانون‌گریزی و تخطی از قوانین به بخشی از فرهنگ ما تبدیل شده است.

هر روز هزار برخورد بین وسایل نقلیه در تهران اتفاق می‌افتد

وی با اشاره به این که تهران از نظر امکانات و تسهیلات شهری پا به پای کلان شهرهای پیشرفته دنیا حرکت می‌کند و در چند سال اخیر از نظر زیرساخت‌های شهری در حال تبدیل شدن به یکی از شهرهای مترقی جهان هستیم، اظهار کرد: متأسفانه در چگونگی استفاده از این امکانات و تجهیزات و نیز احترام به قانون و رعایت حقوق دیگران دچار ضعف‌های اساسی هستیم.

معاون شهردار تهران با بیان این که در تهران روزانه بیش از یک هزار برخورد بین وسایل نقلیه اتفاق می‌افتد که منجر به حضور پلیس می‌شود، تصریح کرد: این برخوردها را نباید تصادف بنامیم چرا که اصولاً تصادف، اتفاقی است که از اراده انسان خارج است در صورتی که دلیل بسیاری از برخوردهایی که در معابر شهری اتفاق می‌افتد، عموماً بی‌انضباطی و بی‌احتیاطی است.

تشکری هاشمی با تاکید بر این که با توجه به فرمایشات صریح مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و شفافیت کلام معظم‌له، زمان آن فرا رسیده که تعارف را کنار گذاشته و شفاف صحبت کنیم، اضافه کرد: امروز مصادیق بی‌ انضباطی و قانون‌گریزی در فرهنگ رانندگی به یک تهدید اجتماعی تبدیل شده و برای جلوگیری از گسترش این آسیب فراگیر باید همه با هم تلاش کنیم.

هر 48 ساعت یک موتورسوار در تهران کشته می‌شود

وی با اشاره به این که حتی زدن یک بوق زدن بی‌جا کاری غیر فرهنگی است و به دلیل استرسی که ممکن است به افراد وارد کند باید از مبادرت به انجام آن خودداری کنیم، گفت: هر چند در حوزه ترافیک به انواع و اقسام امکانات و تجهیزات در بخش سخت افزاری مجهز شده‌ایم اما در بخش نرم‌افزاری و توسعه فرهنگی کمبودهای بسیاری داریم و باید چاره‌اندیشی نماییم.

معاون شهردار تهران با بیان این که در کشور دچار فقر آموزشی هستیم، افزود: به عنوان نمونه چند دهه است که وسیله‌ای به نام موتورسیکلت وارد کشورمان شده به یک وسیله فراگیر تبدیل گردیده اما به رغم وجود چندین میلیون موتور و چندین میلیون موتورسوار در تهران و سایر نقاط کشور، هنوز محلی برای آموزش اصول و مهارت‌های موتورسواری در کشورمان وجود ندارد.

تشکری هاشمی با تاکید بر این که از پیش پا افتاده‌ترین و بدیهی‌ترین موضوعات آموزشی مانند آموزش موتورسواران نیز غفلت شده، اعلام کرد: هر 48 ساعت یک موتورسوار بر اثر سوانح رانندگی در تهران کشته می‌شود که این آمار در هر سال معادل تعداد مسافران یک هواپیمای بویینگ 727 است که البته ده برابر این تعداد مجروح و مصدوم را نیز باید به این آمار افزود.

همه نسبت به بهبود رفتار در جامعه مسئولند

وی با اشاره به این که تکلیف تمام دستگاه‌های دست‌اندرکار نسبت به موضوع مهم فرهنگ رانندگی سنگین است و فرمایشات مقام‌ معظم رهبری (مدظله‌العالی) نیز تأکیدی بر اهمیت این موضوع است، اظهار کرد: به این منظور باید از طریق انجام مجموعه ای از اقدامات آموزشی و فرهنگ‌سازی در حوزه ترافیک به دنبال ارتقای رفتارهای اجتماعی و بهبود فرهنگ رانندگی در جامعه باشیم.

معاون شهردار تهران با بیان این که باید با تشریح وضع موجود و توضیح وضع مطلوب گام برداشته و نحوه گذار بین این دو وضعیت را در قالب استراتژی‌ها و سیاست‌های مورد نظر ترسیم نماییم، تصریح کرد: تمام دستگاه‌ها باید تمامی ظرفیت‌های خود را به کار گیرند تا با رسیدن به یک مدل آرمانی مطلوب، راهکارهای اجرایی برای رسیدن به این مدل را احصاء و اجرا نمایند.

تشکری هاشمی در پایان با تأکید بر این که فرمایشات حضرت آقا در خراسان شمالی در قالب نظریه سبک زندگی می تواند سرآغاز نهضت بهبود رفتار در جامعه قلمداد شود، خاطرنشان کرد: همانطور که در دوران دفاع مقدس همه احساس مسئولیت می‌کردند و هیچ کس خود را مستثنی نمی‌دانست، در حال حاضر نیز همه باید نسبت به موضوع بهبود رفتار در جامعه احساس تکلیف کرده و خود را مکلف بدانند تا در جهت پاسخ‌گویی به پرسش‌ها و تحقق منویات معظم‌له گام های عملی بر دارند.

کد خبر 204443
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز