گروه ادب و هنر: تشکیل گروه‌های تئاتری خصوصا اگر احیای یک گروه با سابقه تئاتری در سال‌های گذشته باشد، اتفاق خوبی محسوب می‌شود. این روزها قرار است گروه تئاتر «مردم» با حضور علی نصیریان و داریوش مودبیان دوباره زنده ‌شود.

این گروه تئاتری برای نخستین اجرای خود نمایش «قرارداد. . . با مرگ» نوشته اسلاومیر مروژک را انتخاب کرده‌ و داریوش مودبیان در مقام کارگردان، مترجم و بازیگر با حضور کوروش سلیمانی این نمایشنامه کمدی گروتسک را از 17فروردین‌ماه در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌برد.

به گفته مودبیان، گروه تئاتر مردم، یکی از گروه‌های فعال بوده که باعث رونق تئاتر در ایران در سال‌های پیش شده است. این گروه به سرپرستی و کارگردانی ارشد علی نصیریان یکی از فعال‌ترین گروه‌های تئاتری زمان خودش بود. عزت‌الله انتظامی اواخر دهه 30به‌عنوان بازیگر به این گروه پیوست و در ادامه به‌عنوان کارگردان در این گروه به فعالیت پرداخت. مودبیان درادامه توضیح داد: «پیش از من هم مرحوم اسماعیل داورفر و محمد علی کشاورز، فخری خوروش و زنده‌یاد جمیله شیخی در این گروه فعالیت می‌کردند. در دهه میانی 40من و ایرج راد به گروه مردم پیوستیم. این گروه بسیار موفق بود و کارهای زیادی روی صحنه آورد. کارهای خارجی مثل «بازرس» را در تماشاخانه سنگلج با موفقیت روی صحنه آورد که این نمایش شش‌‌ماه روی صحنه بود.»

سال گذشته داریوش مودبیان با علی نصیریان تصمیم گرفتند که این گروه را احیا کنند و در حال حاضر علی نصیریان سرپرستی گروه را برعهده دارد. مودبیان به سال‌ها پیش و عدم‌حمایت از گروه‌های نمایشی در آن سال‌ها اشاره دارد: « برای اجرای نمایش دورخیز کردم، اما به‌دلیل مسائلی که گفتنش ضروری نیست این گروه شکل نگرفت.»

تصمیم مودبیان برای کار مداوم در تئاتر باعث شد که او و علی نصیریان این گروه را راه‌اندازی کنند، اما این گروه درهای خود را برای ورود به حضور دیگران نبسته‌است. او در ادامه گفت: «هسته اصلی گروه تشکیل شده، دیگران هم می‌توانند در این گروه شرکت کنند، گروه نمایش مثل تیم فوتبال نیست که از ابتدا باید 11نفر باشد بلکه به‌تدریج می‌تواند شکل بگیرد و در ادامه کارهای دیگر می‌توان نیروهای دیگر را گام به گام جذب و گروه را گسترده کرد.»

اجرای نمایش‌های مختلف در عرصه تئاتر، روخوانی تئاتر، تلویزیون و رادیو براساس نمایشنامه‌های اسلاومیر مروژک نمایشنامه‌‌نویس معاصر لهستانی باعث شده این کارگردان و مترجم به این نتیجه برسد که «قرارداد. . . با مرگ» نمایشی مناسب برای اجرای صحنه‌ای است. او در این‌باره تصریح کرد: «در گروه هم با دقت به انتخاب متن دست زده‌ایم، یعنی نشستیم از بین کارهایی که دیگران نوشته‌اند و من ترجمه کرده‌ام انتخاب کردیم و در حال حاضر سه کار را انتخاب کرده‌ایم و برای سال آینده نمایش «قرارداد... با مرگ» را انتخاب کردیم.»

او درباره انتخاب این نمایش افزود: «در انتخاب نمایشنامه ابتدا سلیقه خودمان را درنظر می‌گیریم که مبتنی بر دیدگاه است. دیدگاه مبتنی بر شناخت‌ها و حتی سلیقه شخصی است و سلیقه شخصی من بر طنز وکمدی بوده‌است؛ طنزی که سرشار از اندیشه بوده نه اینکه صرفا بخنداند بلکه انسان را به فکر فرو برد یا اینکه در پس خنده اندیشه‌ای حاصل بشود و یا اندیشه‌ای ما را به سمت خنده ببرد.» اما مودبیان معتقد است بسیاری از مضامینی که در این نمایشنامه‌ است، در جامعه جهانی و جامعه ما با آن در گیر هستیم. او درادامه گفت: «با نمایشی درگیر هستیم که از آن زمان و مکان ماست.»

کد خبر 204699

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز